Sjøbliss
Uten å være noe ekspert sies det vel at helplanerne er vanskeligere å finmanøvrere enn halvplanere. I fart er det ikke noe problem. Men helplanere blåser lett av og det må derfor jobbes litt mer å holde de på rett kurs. Men så er det singel installasjon med aksling på Baltic. Det betyr vel ingen kontroll ved bakking, annet enn padle-effekten. Scand har ofte drev, vet ikke om det er aksling på noen. Har du drev er det mye letter å manøvrere. Du kan dra hekken nesten dit du vil. Videre har en del av disse også to motorer, ditto enda enklere å manøvrere.
Så da ble du sikkert ikke klokere. Jeg trives godt med drev. Kunne godt tenkt meg to motorer, basert på litt erfaringer, men også manøvrerbarheten. Med to motorer er det mindre behov for drev, både ifm fartspotensiale og manøvrerbarhet men jeg tror alle Scand 360 er med drev. Er jo litt ekstra servicekostnader med drev så to... usikker. Jeg har drev i dag, det går fint. Men det er noe høyere riskio med to. Nytt drev er fort 100 000,- eller 50-60 brukt. Vi har hatt drev siden 2014 og hatt to ganger drevet til service. Hatt utgifter på 10-15000 ekstra pga dette. Ene gangen pga landkjenning og andre gangen på grunn av vann i giroljen. Alt kan jo reparereres. Service gjør jeg selv, koster 4-5000 ekstra i deler hvert år per drev.
Falt litt for denne, den var unik og, i mine øye, veldig flott:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152188646