Ficher Startet 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2005 Snakket med to forskjellige kalesjemakere her i Stavanger. En sier vask med Bio-tex , og en sier.... nei ,vask med grønnsåpe. Har lest noen innlegg på emneoversikt , og her sier noen at grønnsåpe kan få vinduene til og sprekke etter noen år, og andre sier at grønnsåpe er nr. 1 etter som det inneholder fett ..... Dette er en vinter kalesje, så det viktigste for meg er at impregneringen blir effektiv , og da må jeg ha en "grundig" vask. ( trenger ikke se ut som ny etter vask) Noen som har svaret........ Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 ......Noen som har svaret........ Hei Ficher! Nei, har ikke svaret jeg heller - Snarere tvert imot - Kommer bare til å forvirre deg enda mer. Har selv brukt begge deler, på hver sin kalesje. Grønnsåpe (flytende) har jeg brukt på min Sjømann22 for 3 år siden til å fjerne jordslag med. Brukte svamp og "skrubbet" innsiden av kalesjen med grønnsåpe og lunkent vann. Vasket "in situ" mens kalesjen satt på båten. Kalesjen ble ren og forble tett. BioTex brukte jeg nå i våres til å vasker en kalesje full av grønske etter en vinter ute (på vannet). Det var på min Grimsøy 26. Tok av hele kalesjen og la den i badekaret. Resultatet ble svært så bra (kalesjen var beige-hvit), rent og fint. Kalesjen forble tett. Når det gjelder båt, motor og annet tilbehør, så har jeg lært meg at svarene sjeldent er rent SORT-HVIT når du spør om råd.................sannheten ligger et sted imellom, og er avhengig av hvem som spør og hvem som svarer. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Arnstein Svart 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 BioTex brukte jeg nå i våres til å vasker en kalesje full av grønske etter en vinter ute (på vannet). Det var på min Grimsøy 26. Tok av hele kalesjen og la den i badekaret. Resultatet ble svært så bra (kalesjen var beige-hvit), rent og fint. Kalesjen forble tett.Fortsatt lunkent vann, +/- 30 grader? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Walter_S Svart 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 Fortsatt lunkent vann, +/- 30 grader? .....og MEGET viktig! Skylles godt med ferskvann! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ficher Svart 4.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 Ok , men tar ikke BioTex vekk gammel impregneringen som burde være der ?? ( ja, jeg skal også impregnere på ny etter vask ) Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 Snakket med to forskjellige kalesjemakere her i Stavanger. En sier vask med Bio-tex , og en sier.... nei ,vask med grønnsåpe.Hvis det er noen trøst, så sier også "vår" kalesjemaker: Grønnsåpe. Selv så har jeg brukt både Grønnsåpe og sist vår: bløtlegging i Biotex. Selv så tror jeg ingen av delene er noe mer riktig eller feil enn det andre. God skylling til slutt er nok fornuftig. Det var min synsing. God vask! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.