Jump to content

Bio-tex eller grønnsåpe...fikk 2 svar.

Ficher

Recommended Posts

Snakket med to forskjellige kalesjemakere her i Stavanger. En sier vask med Bio-tex , og en sier.... nei ,vask med grønnsåpe. :confused:

Har lest noen innlegg på emneoversikt , og her sier noen at grønnsåpe kan få vinduene til og sprekke etter noen år, og andre sier at grønnsåpe er nr. 1 etter som det inneholder fett ..... :confused:

Dette er en vinter kalesje, så det viktigste for meg er at impregneringen blir effektiv , og da må jeg ha en "grundig" vask. ( trenger ikke se ut som ny etter vask)

Noen som har svaret........ :wink:

......Noen som har svaret........ :wink:

Hei Ficher! Nei, har ikke svaret jeg heller - Snarere tvert imot - Kommer bare til å forvirre deg enda mer. :wink:

Har selv brukt begge deler, på hver sin kalesje.

Grønnsåpe (flytende) har jeg brukt på min Sjømann22 for 3 år siden til å fjerne jordslag med. Brukte svamp og "skrubbet" innsiden av kalesjen med grønnsåpe og lunkent vann. Vasket "in situ" mens kalesjen satt på båten. Kalesjen ble ren og forble tett.

BioTex brukte jeg nå i våres til å vasker en kalesje full av grønske etter en vinter ute (på vannet). Det var på min Grimsøy 26. Tok av hele kalesjen og la den i badekaret. Resultatet ble svært så bra (kalesjen var :rolleyes: beige-hvit), rent og fint. Kalesjen forble tett.

Når det gjelder båt, motor og annet tilbehør, så har jeg lært meg at svarene sjeldent er rent SORT-HVIT når du spør om råd.................sannheten ligger et sted imellom, og er avhengig av hvem som spør og hvem som svarer.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

BioTex brukte jeg nå i våres til å vasker en kalesje full av grønske etter en vinter ute (på vannet). Det var på min Grimsøy 26. Tok av hele kalesjen og la den i badekaret. Resultatet ble svært så bra (kalesjen var  :rolleyes:  beige-hvit), rent og fint. Kalesjen forble tett.

Fortsatt lunkent vann, +/- 30 grader?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Snakket med to forskjellige kalesjemakere her i Stavanger. En sier vask med Bio-tex , og en sier.... nei ,vask med grønnsåpe.

Hvis det er noen trøst, så sier også "vår" kalesjemaker: Grønnsåpe. Selv så har jeg brukt både Grønnsåpe og sist vår: bløtlegging i Biotex. Selv så tror jeg ingen av delene er noe mer riktig eller feil enn det andre. God skylling til slutt er nok fornuftig. Det var min synsing. God vask!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...