Jump to content

Router i seilbåt, anbefalinger?

Fuenge

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt tp-link archer m400. Der jeg før hadde ingen eller dårlig dekning med den lille routeren til Huwsei, har jeg nå strålende hastighet. 

Denne routeren går på 220V. Men, adapteret former om til 12V DC. Har derfor vært i kontakt med TP-LINK i USA for å høre om det er mulig å klippe bort adapteret og koble rett på 12V-anlegget. Det fikk jeg bekreftet at er helt ok. Skal tåle spenningsvariasjonen (12-15V). 

4 hours ago, Fuenge said:

Er det noen ROUTERE dere kan anbefale i seilbåt, det bør vel være både batteri og strøm ? kan dere anbefale denne;

TP-Link Archer MR400 AC1200 Wireless Dual Band 4G LTE Router, build-in 4G LTE modem 

Har samme router selv i seilbåt. Montert nokså lavt (rett under cockpitdørk), og den fungerer helt greit. Erstatter en DLINK-router som var ustabil (dårlig på mottak) under seilas. Koblet rett på båtens 12V uten noen problemer, står på kontinuerlig. Ellers kunne jeg ha tenkt meg var om den hadde hatt Wifi-repeaterfunksjon (mulighet for å koble seg til en annen Wifi-kilde og viderekringkaste denne), men har løst det ved en ekstern repeater som jeg kobler inn på WAN-inngangen, og benytter automatisk failover (når det ikke er noe signal inn på WLAN-inngangen overtar 4G).

Kaptein Klein skrev for 15 timer siden:

.....Ellers kunne jeg ha tenkt meg var om den hadde hatt Wifi-repeaterfunksjon (mulighet for å koble seg til en annen Wifi-kilde og viderekringkaste denne), men har løst det ved en ekstern repeater som jeg kobler inn på WAN-inngangen, og benytter automatisk failover (når det ikke er noe signal inn på WLAN-inngangen overtar 4G).

jeg har kjøpt Scout Rocket + Sea hub

antennen har 10dB forsterkning + antenneforsterkeren(Scout) de går i bridge-mode

til Sea-hub som blir båtens lokale wifi-nett med passord !

image.jpeg.d9844bf8a0a12e4aa06d4b244bbc9b02.jpeg

S/Y Gunga Din

scamπ skrev for 18 timer siden:

Jeg har nylig kjøpt tp-link archer m400. Der jeg før hadde ingen eller dårlig dekning med den lille routeren til Huwsei, har jeg nå strålende hastighet. 

Denne routeren går på 220V. Men, adapteret former om til 12V DC. Har derfor vært i kontakt med TP-LINK i USA for å høre om det er mulig å klippe bort adapteret og koble rett på 12V-anlegget. Det fikk jeg bekreftet at er helt ok. Skal tåle spenningsvariasjonen (12-15V). 

Oi! Takk for tipset! Har en Archer MR600, og ser nå at den sikkert har samme adapter (12 V ut). Så da skal den klippes :-) :yesnod:

3 hours ago, Gunga Din said:

jeg har kjøpt Scout Rocket + Sea hub

antennen har 10dB forsterkning + antenneforsterkeren(Scout) de går i bridge-mode

til Sea-hub som blir båtens lokale wifi-nett med passord !

image.jpeg.d9844bf8a0a12e4aa06d4b244bbc9b02.jpeg

Har også sett den. Hvor har du montert antenne og Scout Rocket? Fornøyd?

Antennen sitter på targaen ! 
Sea-hub + PoE Adaptern sitter nede ved kartbordet inne i ett skap.

har bare brukt den 1/2 sesong.....så langt fornøyd

testkjørte hjemme i huset først....der jeg kunne se bare 4-5 Wifinett...så med denne såg jeg 25-30nett :smiley:

S/Y Gunga Din

45 minutes ago, Gunga Din said:

Antennen sitter på targaen ! 
Sea-hub + PoE Adaptern sitter nede ved kartbordet inne i ett skap.

har bare brukt den 1/2 sesong.....så langt fornøyd

testkjørte hjemme i huset først....der jeg kunne se bare 4-5 Wifinett...så med denne såg jeg 25-30nett :smiley:

Aha, Targa ja. 

For oss (meg) med seilbåt uten targa blir det vel 3 muligheter:

1) Pushpit akter: Enkelt, men antennen står nokså lavt?

2) Salingshorn i mast: Neppe så lurt, risikerer å henge seg fast i seil, og tauverk.

3) Mastetopp: Best dekning; men kompleks og lite tilgjengelig installasjon, lang ledning, nærhet til/interferens med VHF antenne(?)

Så pushpit er vel best hvis dekningen er god nok (blir vel i praksis 1,5-2 m lavere enn en targa)?

Eirik

Pushpit tror jeg skulle vare best.......det er en ethernet kabel opp til Rocketen, som strømforsyner den + att

i bunn på Rocketen så sitter ett sånt litet hull for null-stilling av programvaren......

og da er det litt kjedelig om man har dette i masttoppen.

S/Y Gunga Din

Vi kjører Alfa R36 og Alfa antenne UBDO-NT meget fornøyd med rekkevidden og oppsettet så langt.

Ser ut som den omtalte «Sea-Hub» er en Alfa R36 router, antagelig re-branded og prisen lagt på tilsvarende.

Vår antenne står på en syrefast stang på ca. 2 meter festet på rekka. Antenna kan roteres for maksimalt signal.

Ikke så vakkert kanskje men den funker som bare det.

9676A6C6-D988-448E-BD6F-5CF9E8134154.jpeg.fad9daf238949d2ba66c04839e4b2c9c.jpeg

I dag rettet mot nærmeste antenne i Ystad kommune.

Ser at noen forhandlere selger dette i pakker som passer sammen.

https://tienda.siliceo.es/en/kit-wifi-antennas/412-pack-repeater-wifi-usb-antenna-ubdo-router-alfa.html

• 3 uker senere...
scamπ skrev On 4.6.2020 at 18.32:

Har du en modellbetegnelse på den lille routeren til Huawei?

Jeg har denne lille saken fra TP som linkes til i først posting (

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/4g-router/tp-link-m7350-v-4/249528.13652/ 

Jeg er strålende fornøyd med den. Gir god dekning og hastighet, opp til 10 enheter samtidig og best av alt den går noen timer på innebygd akku og lades med vanlig USB kabel rett fra 12 V nett ombord. Jeg bruker den i Naustet og når vi er på båttur tar jeg den med. Sammen med en billig dataabonnement fra Talkmore funker det utmerket til vår bruk.

Jeg skal forsøke å bytte til Huawei B535 nå. Denne skal visstnok være god med eksterne antenner ned SMA kontakt. Får ikke så bra resultater med TP link archer routeren min. Med de medfølgende antennen er den ganske god men jeg ønsker å benytte antenne på targa. 

Denne skal jeg nå ha inn på forsøk: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5297015

Den kjører 12V inn. Så får vi se... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

• 4 måneder senere...
scamπ skrev On 4.6.2020 at 18.32:

Hvordan koblet du den på 12V anlegget? Bare rett på + og - eller med sikring mellom? 

7 hours ago, nomane said:

Hvordan koblet du den på 12V anlegget? Bare rett på + og - eller med sikring mellom? 

Rett på. Sjekk hva som er pluss og hva som er minus ved å måle med multimeter på pluggen fra veggadapteret. Leste en plass at det var viktig å ikke koble feil. 

har en D-link. med 2 antenner bakpå.  husker ikke tallet.  går på 12v,  og har fått en type TV antenne som står i vinduet, billig(kjøpt på Kjells. tror den bare kosta 250.-)

jeg har nett ca 30nm ut av sørlandskysten mot danmark,  hadde nett i hele caribien også mellom øyene,  den har vært superlett å bruke, juster for simkortene som er satt in osv,  wifi og finner printeren. +++ har vært ombord siden 2014,  så kansje jeg må oppgradere til noe nye. ?  venter å se når den halter..

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg har en TP-Link Archer MR600. https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/mobilt-bredband/ruter/4g-ruter/tp-link-archer-mr600-4g-ruter-med-modem-ac1200-p62056

Denne funker veldig fint. Veldig godt mottak av 4G og stabil og god wifi. Levert med 12V adapter, så jeg fant en gammel adapter med samme plugg og kappet denne. Koblet så rett til 12V i båten. Bruker veldig lite strøm. Sammen med en Raspberry Pi så bruker disse to 0,4-0,5A. 

Hva som er pluss og minus står også merket på adapteren. Men sikreste er å måle. 

2 hours ago, Sebaldus said:

Har hatt flere usb og batteridrevne routere men etter at jeg kjøpte en Teltonika RUT240 har jeg hatt dønn stabil dekning. Veldig fornøyd og ikke så dyr.

Hei, vurderer denne selv. Bruker du ekstern antenne, eller de medfølgende? Og hva er ev. forbedringen? Har du opplevd at hastighet på wifi og ev. ethernet er tilstrekkelig eller ikke?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...