Jump to content

Tips til førstegangskjøp av 33-40 fots cabincruiser til rundt 1 mill

amplizz

Recommended Posts

Drømmen om en cabincruiser er fortsatt 1-2 år unna før den kan realiseres, men tiden er inne for å sette meg inn i markedet, prisnivå og hvilken båt jeg bør satse på. Jeg har vokst opp på sjøen og er godt sjøvant, men har ingen erfaring med større båter, og etter å ha trålet forumet ser jeg det er mange erfarne her som forhåpentligvis kan komme med gode tips :)

Det jeg er ute etter er en cabincruiser på ca. 33-40 fot med budsjett på rundt 1 mill. Bruksområdet blir primært helgeturer i sommerhalvåret langs kysten, Sverige og Danmark både i gjestehavner og i mer åpent farvann rundt øyer etc., pluss noen ettermiddager i Oslofjorden på fine dager. Vi er to voksne (ingen barn), men det må være mulighet for overnatting til 4 voksne. Ønsker fly til solskinnsdager og fordelen hardtopp gir under lengre distanser i typisk norskt vær.

Foreløpig kravspec:

• 33-40 fot
  • Årsmodell: 2005 -->
  • Marsjfart rundt 25 knop
  • Gode sjøegenskaper
  • Flybridge med grei plass
  • Drev/aksling: ikke sterke preferanser her, men heller mot drev pga. slik jeg tror bruken min blir
  • Gjerne én motor pga. vedlikehold osv., men to ikke nødvendigvis deal-breaker
  • Klimaanlegg med både varming og kjøling til begge/alle kabiner (eller mulighet til å etterinstallere)
  • Aggregat/brenselcelle (eller mulighet til å etterinstallere i den grad dette er mulig)
  • Landstrøm (usikker hvorvidt dette er standard..?)
  • Badeplattform med plass til å dokke vannscooter (ca. 200kg)

Kravene er mange og budsjettet stramt, så jeg må naturligvis se etter båter av eldre årgang, men et sted må man starte. Av det jeg har sett så langt så liker jeg Riviera 925, Viksund 340 og Barracude 1050 er også interessante, men usikker hvordan de sistnevnte er vedr. scooter på plattform som ser relativt liten ut. Dette er kun basert på bilder, jeg har som nevnt lite erfaring med båter av denne størrelsen og tar gjerne mot tips eller innspill til hva jeg bør se etter :)

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

Se på Skorgenes 330 Sonic. Den oppfyller vel omtrent alle kravene dine. 

Redigert: salgsannonse til en i USA, fordi jeg finner ingen på finn.no

https://no.yachtworld.com/baater/2003/skorgenes-330-nordic-3515216/

Bra tips, den ser ut til å ha det meste på plass. Skal være på utkikk etter denne på Finn fremover.

Ser det ligger en av denne typen ute nå: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178529421

Jørgen Hellestø skrev for 9 timer siden:

Forbina 10000 / 35 / 36 eller 40 fot er også båter som er sammenlignbare med de båtene du nevner, verdt et søk???

Takk for tips! Er det noen av de overnevnte båtene som har mindre gode sjøegenskaper (tenker på når vinden begynner å dra på litt)? Eller er dette noe man generelt ikke trenger fokusere på veldig på med båter i denne størrelsen? 

Kan kun svare for 10000/35/36  som deler samme skrog. Jeg har enda ikke testet min i veldig grov sjø, men er generelt sett godt fornøyd med sjøegenskapene til min 10000. Skrogformen på disse er nok utviklet mest med tanke på fart og god drivstofføkonomi og ikke like mye på komfort i rotete sjø. Selv har jeg ikke opplevd dette som noe problem i de farvann jeg ferdes i til vanlig, for det meste innaskjærs i Ryfylke. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...