Jump to content

Edit History

Knallipadden

Knallipadden

Det er greit nok at folk må få lov til å være ny på sjøen, men det forklarer likevel ikke holdningene deres. Før jeg tok båtførerbevis og kjøpte meg større båt var jeg alltid forsiktig på sjøen. Hvis jeg var usikker på vikeplikt holdt jeg unna for de andre båtene selv om det ikke var jeg som hadde trengt å vike. Skulle jeg gjennom et trangt sund, gjennom en kanal elle liknende, slo jeg ned farten og holdt utkikk etter båter imot og holdt unna hvis det var andre på vei i gjennom. Jeg kjørte også i god avstand til båter som fisket, drev med vannsport, folk som padlet og badet. Det tar vanligvis ikke mange minuttet før man skjønner at store bølger er forstyrrende for andre når man selv får de inn fra siden. Store skip holdt jeg også god avstand til. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de ikke klarer å navigere like kjapt som en liten planene båt. De fleste som kjører båt har også førerkort og burde ha litt trafikkforståelse — i hvert fall i forhold til vikeplikt og i forhold til å avpasse fart etter forhold. 

Knallipadden

Knallipadden

Det er greit nok at folk må få lov til å være ny på sjøen, men det forklarer likevel ikke holdningene deres. Før jeg tok båtførerbevis og kjøpte meg større båt var jeg alltid forsiktig på sjøen. Hvis jeg var usikker på vikeplikt holdt jeg unna for de andre båtene selv om det ikke var jeg som hadde trengt å vike. Skulle jeg gjennom et trangt sund, gjennom en kanal elle liknende, slo jeg ned farten og holdt utkikk etter båter imot og holdt unna hvis det var andre på vei i gjennom. Jeg kjørte også i god avstand til båter som fisket, drev med vannsport, folk som padlet og badet. Det tar vanligvis ikke mange minuttet før man skjønner at store bølger er forstyrrende for andre når man selv får de inn fra siden. Store skip holdt jeg også god avstand til. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de ikke klarer å navigere like kjapt som en liten planene båt. De fleste som kjører båt har også førerkort og burde ha litt trafikkforståelse i hvert fall i forhold til vikeplikt og å avpasse fart etter forhold. 

Knallipadden

Knallipadden

Det er greit nok at folk må få lov til å være ny på sjøen, men det forklarer likevel ikke holdningene deres. Før jeg tok båtførerbevis og kjøpte meg større båt var jeg alltid forsiktig på sjøen. Hvis jeg var usikker på vikeplikt holdt jeg unna for de andre båtene selv om det ikke var jeg som hadde trengt å vike. Skulle jeg gjennom et trangt sund, gjennom en kanal elle liknende, slo jeg ned farten og holdt utkikk etter båter imot og holdt unna hvis det var andre på vei i gjennom. Jeg kjørte også i god avstand til båter som fisket, drev med vannsport, folk som padlet og badet. Det tar vanligvis ikke mange minuttet til før man skjønner at store bølger er forstyrrende for andre når man selv får de inn fra siden. Store skip holdt jeg også god avstand til. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de ikke klarer å navigere like kjapt som en liten planene båt. 

Knallipadden

Knallipadden

Det er greit nok at folk må få lov til å være ny på sjøen, men det forklarer likevel ikke holdningene deres. Før jeg tok båtførerbevis og kjøpte meg større båt var jeg alltid forsiktig på sjøen. Hvis jeg var usikker på vikeplikt holdt jeg unna for de andre båtene selv om det ikke var jeg som hadde trengt å vike. Skulle jeg gjennom et trangt Sund, gjennom en kanal osv slo jeg ned farten og holdt utkikk etter båter imot og holdt unna hvis det var andre på vei i gjennom. Jeg kjørte også i god avstand til båter som fisket og drev med vannsport. Store skip holdt jeg også god avstand til. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de ikke klarer å navigere like kjapt som en liten planene båt. 

• Create New...