Hedwig
Knallipadden skrev 10 minutter siden:
Selv store båter (opp til D5l) merker store bølger litt hvis de får de fra feil vinkel, uansett ser man kjapt om andre får problemer hvis man snur seg og følger litt med på de andre båtene man passerer. Selv slår jeg alltid ned farten ekstra mye når jeg passerer "myke trafikanter" på sjøen og ikke har mulighet til å kjøre så langt ut til siden. Jeg snur meg også for å se om det går bra. Det er ikke noe jeg har lært på båtførerprøven men har hatt det med meg hele tiden siden jeg begynte å kjøre båt.
Joa, men følelsen er helt annerledes.
I Havelle merker vi bølgene, men føler oss egentlig aldri truet med mindre noe på nærmere 50 fot sikter på oss i stor fart.
I skjærgårdsjeepen merker jeg bølgene veldig, men den er lett og rask nok til å komme seg unna, så mens man merker bølgene føler jeg meg ikke truet. (Nå tilhører jeg også den merkelige typen som LIKER store bølger. Miljøskadet etter å helt uansvarlig som liten guttunge leke i en Pioneer 10 med 4hester i mye store bølger)
Hadde jeg kun hatt erfaring fra de type båtene hadde jeg egentlig ikke helt sett problemet.
I en saktegående båt uten størrelse føles det derimot skummelt og man føler seg utsatt.