Knallipadden
Var på første skikkelige tur med båten min i dag etter å hentet den hjem på torsdag. Jeg kjørte fra Bergen til Lindås. Gjennom Alverstraumen står det et sakte fart. Det var masse båter og bare halvparten holdt lav fart. Det samme ved Feste hvor det lå masse båter i havnen ved landhandelelen.
Gjennom lindåsslusene kom det vannscooter og båter i full plan også. På veien hjem rett ved feste var det en ca 45 fot stor cabincruser som lå i halvplan som presset seg forbi meg på det smaleste. Det var tydelig merket med lav fart. Den laget så store bølger at de som kom imot ble våt. Siden den lå på feil side måtte også båtene andre veien holde tilbake. Folkene ombord satt å koste seg på flybridgen og fulgte med. Jeg hadde store problemer med å kommer meg forbi den senere når det var plass nok til å kjøre forbi og det var lov å kjøre fortere. Den lå i en fart som gjorde at det var vanskelig å holde plan også laget den sikkert 2 meter dype bølger.
Når de så at jeg forsøkte å kjøre forbi satt de på flybridgen og hadde det gøy. Det virket som at de ville at vi skulle bli våt. De gasset også opp slik at jeg ikke skulle kunne kjøre forbi, men da hadde de i det minste bedre fart så da lå jeg meg bare bak den i stedet for å kjøre forbi. Når vi kom til Alverstraumen igjen holdt de fortsatt rundt 20 knop inn i sakte fart sonen. Vi slo ned farten og lå i 5 knop og så de ikke igjen.