Jens_P
pipe skrev for 8 timer siden:Har selv opplevd flere ganger når jeg har innhentet saktegående båt på litt trange steder så slår de ikke av på farten selv om jeg går ut av plan like før jeg hadde passert de.
Det å skulle ta hensyn til innhentende fartøy er nok en ukjent tankegang for mange og noe nytt som kommer med økende båttrafikk. Utkikk akterover er nok også mangelfull for de fleste av oss når vi er underveis. Særlig er det lett å bli overrumplet når man selv holder lav hastighet og innhentende kommer hurtig, som f.eks. vannscooter i full hastighet.
Adferd når man innhenter eller blir innhentet er regulert gjennom sjøveisreglene regel 13, men åpner også for samhandling ut fra regel 9(e).
Regel 13(a) er veldig klar på hvem som har ansvar.
Kan man ikke passere på grunn av trangt farvann eller møtende trafikk, så må faktisk innhentende finne seg i å redusere hastighet og bli liggende bak til trygg passering lar seg gjennomføre.
Regel 13. Innhenting
(a)
Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet. |