Jump to content

Edit History

pipe

pipe

Jens_P skrev for 7 timer siden:

Det å skulle ta hensyn til innhentende fartøy er nok en ukjent tankegang for mange og noe nytt som kommer med økende båttrafikk.

Det er nok enda ukjentere tankegang at den halvplaneren som blir innhentet slår av noen knop slik at den planende båten som kommer bak kan gå ut av plan og passere den andre båten så kan begge båttypene gå i den farten de er konstruert for i løpet av kort tid.

De gangene jeg går ut av plan fordi jeg ikke vil passere på en slik måte at bølgene mine sjenerer den andre båten  så fortsetter den i samme fart og man kommer ikke forbi.
Ikke kan man gå i samme fart som halvplaneren heller men må sakke enda mer av så ender man opp i 7 knopp isteden for å kunne fortsette i planefart etter kort tid ute av plan mens man gikk forbi.
Eller så kan man bare dra båten opp i plan igjen med litt bedre samvittighet fordi du prøvde å få til en hensynsfull passering eller bare kjøre på i fra begynnelsen av for ett slikt samspill kommer ikke til å skje.

Skal dog innrømme at denne situasjonen ikke inntreffer så ofte da man som regel har god plass til å foreta en innhenting ,er plassen begrenset så ligger man sjeldent bak lenge før det på nytt åpner seg opp etter noen minutter.
Så ikke ett stort problem

 

pipe

pipe

Jens_P skrev for 7 timer siden:

Det å skulle ta hensyn til innhentende fartøy er nok en ukjent tankegang for mange og noe nytt som kommer med økende båttrafikk.

Det er nok enda ukjentere tankegang at den halvplaneren som blir innhentet slår av noen knop slik at den planende båten som kommer bak kan gå ut av plan og passere den andre båten så kan begge båttypene gå i den farten de er konstruert for i løpet av kort tid.

De gangene jeg går ut av plan fordi jeg ikke vil passere på en slik måte at bølgene mine sjenerer den andre båten  så fortsetter den i samme fart og man kommer ikke forbi.
Ikke kan man gå i samme fart som halvplaneren heller men må sakke enda mer av så ender man opp i 7 knopp isteden for å kunne fortsette i planefart etter kort tid ute av plan mens man gikk forbi.
Eller så kan man bare dra båten opp i plan igjen med litt bedre samvittighet fordi du prøvde å få til en hensynsfull passering eller bare kjøre på i fra begynnelsen av for ett slikt samspill kommer ikke til å skje.

Skal dog innrømme at denne situasjonen ikke inntreffer så ofte da man som regel har god plass til å foreta en innhenting på god avstand,er plassen begrenset så ligger man sjeldent bak lenge før det på nytt åpner seg opp etter noen minutter.

 

pipe

pipe

Jens_P skrev for 7 timer siden:

Det å skulle ta hensyn til innhentende fartøy er nok en ukjent tankegang for mange og noe nytt som kommer med økende båttrafikk.

Det er nok enda ukjentere tankegang at den halvplaneren som blir innhentet slår av noen knop slik at den planende båten som kommer bak kan gå ut av plan og passere den andre båten så kan begge båttypene gå i den farten de er konstruert for i løpet av kort tid.
De gangene jeg går ut av plan fordi jeg ikke vil passere på en slik måte at bølgene mine sjenerer den andre båten  så fortsetter den i samme fart og man kommer ikke forbi.
Ikke kan man gå i samme fart som halvplaneren heller men må sakke enda mer av så ender man opp i 7 knopp isteden for å kunne fortsette i planefart etter kort tid ute av plan mens man gikk forbi.
Eller så kan man bare dra båten opp i plan igjen med litt bedre samvittighet fordi du prøvde å få til en hensynsfull passering eller bare kjøre på i fra begynnelsen av for ett slikt samspill kommer ikke til å skje.

 

pipe

pipe

Jens_P skrev for 7 timer siden:

Det å skulle ta hensyn til innhentende fartøy er nok en ukjent tankegang for mange og noe nytt som kommer med økende båttrafikk.

Det er nok enda ukjentere tankegang at den halvplaneren som blir innhentet slår av noen knop slik at den planende båten som kommer bak kan gå ut av plan og passere den andre båten så kan begge båttypene gå i den farten de er konstruert for i løpet av kort tid.
De gangene jeg går ut av plan fordi jeg ikke vil passere på en slik måte at bølgene mine sjenerer den andre båten  så fortsetter den i samme fart og man kommer ikke forbi.
Ikke kan man gå i samme fart som halvplaneren heller men må sakke enda mer av så ender man opp i 7-8 knopp isteden for å kunne fortsette i planefart etter kort tid ute av plan mens man gikk forbi.

 

pipe

pipe

Jens_P skrev for 6 timer siden:

Det å skulle ta hensyn til innhentende fartøy er nok en ukjent tankegang for mange og noe nytt som kommer med økende båttrafikk.

Det er nok enda ukjentere tankegang at den halvplaneren som blir innhentet slår av noen knop slik at den planende båten som kommer bak kan gå ut av plan og passere den andre båten så kan begge båttypene gå i den farten de er konstruert for i løpet av kort tid.
De gangene jeg går ut av plan fordi jeg ikke vil passere på en slik måte at bølgene mine sjenerer den andre båten  så fortsetter den i samme fart og man kommer ikke forbi.
Ikke kan man gå i samme fart som halvplaneren heller men må sakke enda mer av.

 



×
×
  • Create New...