Lingefan
andersb skrev On 7.6.2020 at 21.03:På full gass lager jeg nok nesten 10cm med bølger bak skjærgårdsjeepen da veldig lite er nedi vannet, men folk blir krenka uansett, siden jeg ikke lager bølger, eller støy (toppmoderne outboard), er det nok mest det følelsesmessige, og at de mener SIN fart er riktig, og alle andre burde følge den og ikke faktisk fartsgrense på stedet. Er det 400 meter bredt på stedet, mener de jeg burde passere 500 meter unna.
Det er ikke å dytte under en stol at mange tror de er alene på sjøen, også i de mest trafikkerte områdene, og mener at man kan ha kaffekoppen stående fremme uten koppholder, selv om man ligger midt i leden der planende båter går, samtidig som mr kaffe i snekke plasserer seg så absolutt dumt og mest bølgeutsatt man bare kan klare. Tips, plasser dere mer strategisk, bli kjent med områdene, beregn hvor planende og halvplanende båter kommer til å gå, det meste kan regnes ut ved å se på staker og bevegelsesmønstere, rett og slett maritim erfaring. Jeg prøver å unngå å kjøre 30 i 60 sonen på ring3 i venstre fil om jeg kjører traktor, så jeg legger meg til høyre, jeg tåler da også at andre kjører forbi i 60.
Hehe det er noe i dette. Og kjører man midt i en led må man tåle at andre kjører forbi, i både rolig fart, halvplan eller planefart. Så lenge de passerer med foruftig avstand må mr kaffe tåle dette.
Jeg ser en trend der saktegående båter «ikke orker» å holde styrbord i møteregel fordi de sikkert må kjøre litt lenger bue for å komme rundt klysen i stor båt. De kjører rett på for å komme raskest mulig direkte frem til målet. Hvorfor skal man da tøffe snekke eller seilbåt om man vil skjære rett over blant 30-40 båter for å selv holde rett kurs?
Og ofte er det saktegående båter som kjører fortest i 5 knops-grenser.