Lingefan
Gullfisk skrev for 3 timer siden:Kan virke som at de som opplever bølgene dine, har sen annen oppfatning av størrelsen på de, enn du som ser på de bakover. Om du opplever hoiing gjentatte ganger, er det kanskje du som må revurdere hva som er ok fart
.
Har kjørt båt hele livet så akkurat dette med bølger etc har jeg rimelig god kontroll på. Og har veldig sjelden blitt hoiet etter fra fornuftige folk. Men seilbåtfolk liker ikke alltid store Windy. 70% av de hilser aldri tilbake (av prinsipp?) og ser bare stygt på en uansett om jeg kjører svært hensynsfullt eller litt hensynsfullt. Men når jeg ser folk kjører på kryss og tvers i en fjord uten å ta hensyn til de som ønsker å kjøre hurtig så vmå jeg innrømme at jeg selv har fått en slappere holdning til når jeg legger meg oppå. Ser jeg andre som ligger i halvplan eller ikke tar hensyn så regner jeg med at vedkommende uansett ikke bryr seg om hekkbølger. Det er slike stedet uansett et kaos av mye større bølger på kryss og tvers allerede enn jeg klarer å lage.
Og en 42 foter må få ligge i plan de samme stedene som en 27 foter. Den lager litt større bølger enn en 27 fots marex, men det er faktisk ikke så veldig stor forskjell som man skulle tro. For min båt har ikke planingsterskel. De båtene som graver seg ned i halvplan er det verre med. Min erfaring er at de som lager størst bølger er større halvplanere som ligger i 10-12knop ++ og fullastede småbåter i halvplan Som ikke tror de lager bølger siden de bare er småbåter.
De største hekkbølgene jeg har opplevd var fra en Princess S78 som lå i ca 15-20 knop ish og hekkbølgen slapp akkurat + litt til. Det så majestetisk og flott ut, men fyttirakkeren så mye sjø den dro med seg. Nesten så jeg merket det litt i Windy 42