Lingefan
Gullfisk skrev for 3 timer siden:Så hvor går grensa da?
Først kommer en gummijolle 300 i plan, for den lager ikke sjø, så kommer en 12 fot som også må få lha fart, da den ikke er så mye større, så 17 foter, så 21 foter, så 27 foter, så 42 foter, så 50 foter, så 65 foter.......Ingen lager nevneverdig mere sjø enn den forrige, men spranget fra først til sist er enormt. Ved hvilken av de stopper retten til å bruke det argumentet?
Og hvor stor kontroll har man da i feks 30kn, når man passerer i 20m avstand? Flytter deg ca 15m/sek, og feks en styreslange ryker, og du får full sving en vei.
Hvordan skal de som blir hentet inn med kurs midt i hekken, vite hvorvidt den som kommer har kontroll, om man ikke gidder å gi avstand tidlig, og vise hva man har til hensikt?
Avstand er viktig, hvis jeg synes det blir for nære går jeg heller ut av plan, spesielt med 42 foteren.
Grensen med bølgehe syn går ved skrogfart eller i noen anledninger full planefart. Og fartsmessig ellers sunn fornuft tilpasset etter forholdene, slik det faktisk også er på veien. Enten helt oppå eller deplasementfart type skrogfart. Min grand 275 med 20 hk lager ganske store bølger i halvplan. Der bør man heller ligge så vidt oppå i ca 10 knop om man «ikke har tid til« å kjøre i 3 knop skrogfart.