Hedwig
Hper skrev for 12 timer siden:Enhver person i en mindre åpen båt er i livsfare om en større båt i god fart ploger de ned.
Hvorfor dette kajakkfokuset?
Trenger ikke en 15 fot skjærgårdsjeep å gjøre noe for å syns? Mens de i kajakk mener man skal bære refleksvest osv
Pussig debatt
Nå er det mulig at du har langt bedre padleteknikk og mye større muskler enn meg. Og mye større ror og kortere kajakk. Men familiens 17-fots skjærgårdsjeep går fint i 30 knop og klarer skarpe svinger. Jeg klarer ikke noe lignende i kajakk, og med mindre etternavnet ditt er Verås Larsen tror jeg du skal slite med å matche det du også.
Fokuset på kajakk skyldes vel at i jeepen så skal jeg klare å holde meg trygg så lenge jeg holder utkikk, om så en båt skulle gå inn for å kjøre meg ned skal de nok måtte jobbe hardt for å få det til.
Litt flåsete sagt, men det er et viktig poeng: I en jeep med litt motor kan man påvirke hvor trygg man er og rømme fra farlige situasjoner om andre båter ikke følger med.
Det kan du ikke i kajakk, der er man avhengig av at andre båter holder utkikk. (Men man bør som sagt holde seg langs land og hjelpe båtførere med å være så synlig som mulig.)