Jump to content

Edit History

Knallipadden

Knallipadden

Der jeg ferdes er det mye kajakker. De fleste som padler er flink til å holde seg nært land og kler seg synlig. De som padler mer åpent padler gjerne i par eller i klynger slik at de lettere blir synlig. Som båtfører skal man holde utkikk. Man skal se etter hindringer som er i sjøen. Det kan være tau, trestokker, og andre ting man kan kjøre på også. Man skal avpasse farten etter forholdene.

Har man solen i ansiktet for eksempel skal man kjøre litt roligere slik at man har mer tid på å svinge unna eventuelle hindringer. Det samme hvis der er mørkt. Hvis man kjører så fort at man ikke har kontroll på hindringer i sjøen kjører man ikke etter forholdene. Kommet man til et uoversiktlig sted bør man slå ned farten. Man kan kjøre fortere midt i fjorden hvor man har god sikt til alle kanter og det er langt til andre båter.

Man skal ikke kjøre fort få meter fra land med mange viker, holmer og skjær som kan skjule andre båter eller padlere. I helgen så jeg båter og scootere som kjørte i 20-30 knop gjennom området med Lindås slusene. Dette er et område hvor det er meget populært å padle. 

Sitat

INNASKJÆRSMILJØER

For områder som faller inn under innaskjærsmiljøer som er beregnet for rekreasjon, opphold, naturopplevelse, fortøyning og ankring, anbefaler kystverket at alle overholder en fart på maks fem knop opp til 500 meter fra land.

sluser-fra-lufta-foto-av-hordaland-fylkeskommune.jpg

Screenshot_20200618_130945_com.google.android.apps.maps.jpg

Knallipadden

Knallipadden

Der jeg ferdes er det mye kajakker. De fleste som padler er flink til å holde seg nært land og kler seg synlig. De som padler mer åpent padler gjerne i par eller i klynger slik at de lettere blir synlig. Som båtfører skal man holde utkikk. Man skal se etter hindringer som er i sjøen. Det kan være tau, trestokker, og andre ting man kan kjøre på også. Man skal avpasse farten etter forholdene.

Har man solen i ansiktet for eksempel skal man kjøre litt roligere slik at man har mer tid på å svinge unna eventuelle hindringer. Det samme hvis der er mørkt. Hvis man kjører så fort at man ikke har kontroll på hindringer i sjøen kjører man ikke etter forholdene. Kommet man til et uoversiktlig sted bør man slå ned farten. Man kan kjøre fortere midt i fjorden hvor man har god sikt til alle kanter og det er langt til andre båter.

Man skal ikke kjøre fort få meter fra land med mange viker, holmer og skjær som kan skjule andre båter eller padlere. I helgen så jeg båter og scootere som kjørte i 20-30 knop gjennom området med Lindås slusene. Dette er et område hvor det er meget populært å padle. 

INNASKJÆRSMILJØER

For områder som faller inn under innaskjærsmiljøer som er beregnet for rekreasjon, opphold, naturopplevelse, fortøyning og ankring, anbefaler kystverket at alle overholder en fart på maks fem knop opp til 500 meter fra land.

Knallipadden

Knallipadden

Har man solen i ansiktet for eksempel skal man kjøre litt roligere slik at man har mer tid på å svinge unna eventuelle hindringer. Det samme hvis der er mørkt. Hvis man kjører så fort at man ikke har kontroll på hindringer i sjøen kjører man ikke etter forholdene. Kommet man til et uoversiktlig sted bør man slå ned farten. Man kan kjøre fortere midt i fjorden hvor man har god sikt til alle kanter og det er langt til andre båter. Man skal ikke kjøre fort få meter fra land med mange viker, holmer og skjær som kan skjule andre båter eller padlere. I helgen så jeg båter og scootere som kjørte i 20-30 knop gjennom området med Lindås slusene. Dette er et område hvor det er meget populært å padle. 

Knallipadden

Knallipadden

Der jeg ferdes er det mye kajakker. De fleste som padler er flink til å holde seg nært land og kler seg synlig. De som padler mer åpent padler gjerne i par eller i klynger slik at de lettere blir synlig. Som båtfører skal man holde utkikk. Man skal se etter hindringer som er i sjøen. Det kan være tau, trestokker, og andre ting man kan kjøre på også. Man skal avpasse farten etter forholdene. Har man solen i ansiktet for eksempel skal man kjøre litt roligere slik at man har mer tid på å svinge unna eventuelle hindringer. Det samme hvis der er mørkt. Hvis man kjører så fort at man ikke har kontroll på hindringer i sjøen kjører man ikke etter forholdene. Kommet man til et uoversiktlig sted bør man slå ned farten. Man kan kjøre fortere midt i fjorden hvor man har god sikt til alle kanter og det er langt til andre båter. Man skal ikke kjøre fort få meter fra land med mange viker, holmer og skjær som kan skjule andre båter eller padlere. I helgen så jeg båter og scootere som kjørte i 20-30 knop gjennom området med Lindås slusene. Dette er et område hvor det er meget populært å padle. 

Knallipadden

Knallipadden

Der jeg ferdes er det mye kajakker. De fleste som padler er flink til å holde seg nært land og kler seg synlig. De som padler mer åpent padler gjerne i klynger slik at de lettere blir synlig. Som båtfører skal man holde utkikk. Man skal se etter hindringer som er i sjøen. Det kan være tau, trestokker, og andre ting man kan kjøre på også. Man skal også avpasse farten etter forholdene. Har man solen i ansiktet skal man kjøre litt roligere slik at man har mer tid på å svinge unna eventuelle hindringer. Det samme hvis der er mørkt. Hvis man kjører så fort at man ikke har kontroll på hindringer i sjøen kjører man ikke etter forholdene. Kommet man til et uoversiktlig sted bør man slå ned farten. Man kan kjøre fortere midt i fjorden hvor man har god sikt til alle kanter. Ikke få meter fra land med mange viker, holmer og skjær som kan skjule andre båter eller padlere. 

• Create New...