.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Nå har vi faktisk fått fartsgrenser i mitt distrikt også. Ble innført 01.06.20. Så langt bærer vel overholdelsen preg av det ikke er politibåt i nærhet. Selvsagt litt nytt for alle, men satser på at det går seg til.
Ellers tror jeg det blir en "livat" sesong med "kamp om godene" - spesielt hvis sommerværet blir bra. Jeg er selv fortøyd innenfor en molo. Innenfor moloen er det nå innført fartsgrense. Vel, jeg må ut av moloen for å komme ut til holmer og skjær. Moloen har de siste årene også blitt en mer og mer polulært sted å fiske fra for folk som ikke har båt og som trenger litt sjøbris på de varme dagene. Forleden fikk jeg en sluk ombord da jeg prutret gjennom molohullet på vei inn i 3-4 knop.
Jeg har båt som går litt sånn passe fort, og det er både litt gøy og hensiktsmssig med litt fart. Må innrømme det. Men er jo bevisst på denne "kampen om godene". Det være seg krabbeteiner "overalt", myke sjøtrafikanter og stangfiskere på moloen.
Hvis alle viser bittelitt hensyn og tar bittesmå forhåndsregler, så tror jeg det går bra dette året også. Jeg kommer til å være litt mer forsiktig før jeg drar avgårde i planefart. Håper ikke det blir flere sluker ombord. Hadde vært fint om de som setter teiner, bruker blåser/kuler i godt synlige farger og at foreldrene til ungdommen i småbåtene/jollene forklarer at en 90-graders kursendring ikke alltid er veldig lurt midt i leia. Kajak-folket synes stort sett å være flinke, og har hittil ikke bydd på noen overraskelser. Deriomt fikk jeg nesten hjerteinnfarkt da en luring lå og snorklet i sort våtdrakt midt i et smalt og traffikert sund i fjor. Så ja, vi får krysse fingre og tær i sommeren -20.