Jump to content

Registrere seilbåt fra 1977 i skipsregisteret, erfaringer? Dokumentasjon?

Taskeladden

Recommended Posts

Hei! 
Har funnet meg en grei seilbåt som jeg kunne tenke meg, fra 1977. Båten virker å være godt holdt med tanke på alderen, og har nyere motor. 
Den har vært i samme familie siden tidlig 90 tall, og før det har det bare vært 1 eier  Så eierrekken fra den var ny er kjent såvidt jeg skjønner det på selger.

får bedre rente om banken får sikkerhet i båten, og da må den være registrert i skipsregisteret slik som jeg har skjønt det.

Hva trenger jeg av dokumentasjon for å få dette gjort? 
Noen som har noen erfaringer å dele? 
Eller kan guide meg i riktig retning?

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Spørsmål rundt registrering av eldre seilbåt i skipsregisteret ". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Så lenge du kan dokumentere at din forgjenger har eiet båten mer enn ti år bakover i tid, kan du få den inn i registeret ved hjelp av en kunngjørings-sak. Skipsregisteret oppfordrer da "enhver eierpretendent" til å melde seg innen to måneder, og når ingen gjør det, får du/tidligere eier (alt etter hvem som gjennomfører prosessen) registerhjemmel til båten. Se denne artikkelen for mer informasjon om dette temaet!

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

Båtadvokaten skrev On 4.6.2020 at 22.22:

Så lenge du kan dokumentere at din forgjenger har eiet båten mer enn ti år bakover i tid, kan du få den inn i registeret ved hjelp av en kunngjørings-sak. Skipsregisteret oppfordrer da "enhver eierpretendent" til å melde seg innen to måneder, og når ingen gjør det, får du/tidligere eier (alt etter hvem som gjennomfører prosessen) registerhjemmel til båten. Se denne artikkelen for mer informasjon om dette temaet!

I 2022 har vi eid vår båt i ti år. Kan vi da lyse den ut og få den registrert "snarveien"? Det er snakk om minst to tidligere eigere, der av en i Frankrike, så vi gidder ikke backtracke eierrekkefølgen med mindre vi må. Men hadde vært greit å få den i Skipsregisteret om det var lettvint.

navid skrev On 5.6.2020 at 12.21:

Det tar gjerne noen måneder å få papirmølla i orden. Men det er bare å begynne i ene enden og jobbe seg gjennom det:

https://www.sdir.no/fritidsbat/registrere-fritidsbat-i-nor/nyregistrering-av-fritidsbat/Registrere-nytt-fritidsfartoy-7-24m/

Det er langt i fra dne erfaringen jeg har.

Kjøpte vår båt en lørdagf 010417 - fylte ut alle papirer på søndag - gnagde meg igjennom - egentelig rett så greit, de lå samlet alle sammen på siden dere.

Mandag før 0900 hadde jeg all dokumentasjon tilbae i fra de på E post - måtte så sende inn bilder og bekreftelse på hvor jeg hadde frest inn kallesognalet.

Tok vel totalt en liten uke.

Hyggelig dame i andre enden som hjalp til på ett par raske spørsmål.

Så fler mnd - da tror jeg du har vært uheldig

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Benji skrev for 12 timer siden:

Så fler mnd - da tror jeg du har vært uheldig

Tror ikke jeg var spesielt uheldig. Jeg hadde ikke ubrutt eierdokumenter, så jeg måtte gå via Tingretten for å få er erverv av registerhjemmel til skip etter sjøloven § 35. I tillegg måtte jeg få måledata på båten, så det tok nok noen måneder ja.

navid skrev 1 time siden:

Tror ikke jeg var spesielt uheldig. Jeg hadde ikke ubrutt eierdokumenter, så jeg måtte gå via Tingretten for å få er erverv av registerhjemmel til skip etter sjøloven § 35. I tillegg måtte jeg få måledata på båten, så det tok nok noen måneder ja.

A ha

Da kan det nok ta tid - ja - hadde de tingene klare (kun en eier før meg)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...