Taskeladden Startet 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2020 Hei! Har funnet meg en grei seilbåt som jeg kunne tenke meg, fra 1977. Båten virker å være godt holdt med tanke på alderen, og har nyere motor. Den har vært i samme familie siden tidlig 90 tall, og før det har det bare vært 1 eier Så eierrekken fra den var ny er kjent såvidt jeg skjønner det på selger. får bedre rente om banken får sikkerhet i båten, og da må den være registrert i skipsregisteret slik som jeg har skjønt det. Hva trenger jeg av dokumentasjon for å få dette gjort? Noen som har noen erfaringer å dele? Eller kan guide meg i riktig retning? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Spørsmål rundt registrering av eldre seilbåt i skipsregisteret ". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Båtadvokaten Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Så lenge du kan dokumentere at din forgjenger har eiet båten mer enn ti år bakover i tid, kan du få den inn i registeret ved hjelp av en kunngjørings-sak. Skipsregisteret oppfordrer da "enhver eierpretendent" til å melde seg innen to måneder, og når ingen gjør det, får du/tidligere eier (alt etter hvem som gjennomfører prosessen) registerhjemmel til båten. Se denne artikkelen for mer informasjon om dette temaet! Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Hulda Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Jeg kan bare legge til at den gangen jeg registrerte Hulda, fant jeg folkene på Skipsregisteret meget forekommende og serviceintstilt. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Mange som ikke har fått med seg dette men ikke Mange banker som tar pant i båt som er eldre enn 20 år selv om den er registrert i skipsregisteret. Vår båt må være nedbetalt før den er 20 år gammel og den er registrert i Nis/Nor. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
navid Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Det tar gjerne noen måneder å få papirmølla i orden. Men det er bare å begynne i ene enden og jobbe seg gjennom det: https://www.sdir.no/fritidsbat/registrere-fritidsbat-i-nor/nyregistrering-av-fritidsbat/Registrere-nytt-fritidsfartoy-7-24m/ Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Tusen takk for svar og til moderator som redigerte emnetittelen for meg :) God helg! Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
S/Y Emma Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Båtadvokaten skrev On 4.6.2020 at 22.22: Så lenge du kan dokumentere at din forgjenger har eiet båten mer enn ti år bakover i tid, kan du få den inn i registeret ved hjelp av en kunngjørings-sak. Skipsregisteret oppfordrer da "enhver eierpretendent" til å melde seg innen to måneder, og når ingen gjør det, får du/tidligere eier (alt etter hvem som gjennomfører prosessen) registerhjemmel til båten. Se denne artikkelen for mer informasjon om dette temaet! I 2022 har vi eid vår båt i ti år. Kan vi da lyse den ut og få den registrert "snarveien"? Det er snakk om minst to tidligere eigere, der av en i Frankrike, så vi gidder ikke backtracke eierrekkefølgen med mindre vi må. Men hadde vært greit å få den i Skipsregisteret om det var lettvint. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Båtadvokaten Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Hvis du har dokumenter som viser eierrekkefølgen bakover, burde det holde. Kravet ert "sannsynliggjøring" dvs. at det er mer sannsynlig at du og forgjengere har eid båten de siste ti år, enn det motsatte (altså at noen andre har eid den). Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Benji Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 navid skrev On 5.6.2020 at 12.21: Det tar gjerne noen måneder å få papirmølla i orden. Men det er bare å begynne i ene enden og jobbe seg gjennom det: https://www.sdir.no/fritidsbat/registrere-fritidsbat-i-nor/nyregistrering-av-fritidsbat/Registrere-nytt-fritidsfartoy-7-24m/ Det er langt i fra dne erfaringen jeg har. Kjøpte vår båt en lørdagf 010417 - fylte ut alle papirer på søndag - gnagde meg igjennom - egentelig rett så greit, de lå samlet alle sammen på siden dere. Mandag før 0900 hadde jeg all dokumentasjon tilbae i fra de på E post - måtte så sende inn bilder og bekreftelse på hvor jeg hadde frest inn kallesognalet. Tok vel totalt en liten uke. Hyggelig dame i andre enden som hjalp til på ett par raske spørsmål. Så fler mnd - da tror jeg du har vært uheldig Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
navid Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Benji skrev for 12 timer siden: Så fler mnd - da tror jeg du har vært uheldig Tror ikke jeg var spesielt uheldig. Jeg hadde ikke ubrutt eierdokumenter, så jeg måtte gå via Tingretten for å få er erverv av registerhjemmel til skip etter sjøloven § 35. I tillegg måtte jeg få måledata på båten, så det tok nok noen måneder ja. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 navid skrev 1 time siden: Tror ikke jeg var spesielt uheldig. Jeg hadde ikke ubrutt eierdokumenter, så jeg måtte gå via Tingretten for å få er erverv av registerhjemmel til skip etter sjøloven § 35. I tillegg måtte jeg få måledata på båten, så det tok nok noen måneder ja. A ha Da kan det nok ta tid - ja - hadde de tingene klare (kun en eier før meg) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.