Gringol Startet 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2005 Hei er det noen som bruker denne til tømming av septik tank? http://www.maritim.no/images/products/6028-20-21.jpg Selvsugende septikkvern som maler opp avfallet slik at det passerer pumpen uten problemer. Slangedimensjoner inntak: 38mm slange, uttak 25mm slange. Høyde: 24cm, Bredde: 12cm Tenker den står under septikken vår og pumper den ut?? Går det, eller hvilke problemer kan oppstå MVH Gringol Sitér dette innlegget MVH Gringol Volvo penta diesel AQAD40A 165hk Fjord weekender 725SE 24 fot Link to post
Slagskibet Svart 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 Funker som et skudd ! Pass bare på at unger og andre ubetenksomme ikke kaster Ajax kluter o.l i doen. Pumpa sitter over tanken hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
Gringol Svart 4.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 okay, på maritim mente de at pumpa burde stå lavere enn tanken.. MVH GRingol Sitér dette innlegget MVH Gringol Volvo penta diesel AQAD40A 165hk Fjord weekender 725SE 24 fot Link to post
Kjelli Svart 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 Hos meg står den lavere en tanken, styres fra førerposisjon, kan lett starte den i rom sjø, mens jeg er i farta. Sitér dette innlegget Link to post
Gringol Svart 4.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 Hadde også tenkt å kunne styre den fra førerposisjon, tåler den å gå litt tørr?? MVH Gringol Sitér dette innlegget MVH Gringol Volvo penta diesel AQAD40A 165hk Fjord weekender 725SE 24 fot Link to post
Astor Svart 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 Den skal helst ikke gå tørr. Derfor har jeg montert fjærbelastet bryter i nærheten av pumpa slik at jeg må trykke på den samtidig som jeg hører når den går tørr. Har bare en enkel tilje å løfte opp for å komme til pumpe og bryter. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mix Svart 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 (redigert) Etter å ha svidd av et par slike i årenes løp, invisterte jeg i en slik på bildet under, dyr som f, men har forsvart investeringen foreløpig. Tåler tørrkjøring. Redigert 4.Oktober.2005 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Relax Svart 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 Waler Gulperen er en fantastisk investering. Har selv hatt glede av den i fem sesonger. Har montert den høyere enn både septiktanken og vannlinja. Skroggjennomføringen står konstand åpen. Et par tilbakeslagsventiler på avløpssiden forhindrer både hevertviorkninger og det som verre er. Pumpen tåler utmerket å bli tørrkjørt. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 Etter å ha svidd av et par slike i årenes løp, invisterte jeg i en slik på bildet under, dyr som f, men har forsvart investeringen foreløpig. Tåler tørrkjøring. Hvor får man kjøpt denne pumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Relax Svart 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 Både Maritim og flere andre kjeder har den som hyllevare Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2005 Ejektor er også et alternativ. Ingenting som kan gå istykker og man får skikkelig lufting av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2005 okay, på maritim mente de at pumpa burde stå lavere enn tanken.. MVH GRingol <{POST_SNAPBACK}> Kanskje korrekt hvis du montere pumpa liggende. Når jeg sa at pumpa står høyere enn tanken så må jeg modifisere det utsagnet til å si at pumpa er montert stående med bunn av pumpa ca 25-30 cm over utløpet.(Måtte ombord og sjekke) Tørrkjøring av pumpa har ikke vært noe problem og dessuten forandrer lyden seg markant når det ikke er mere å pumpe på. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 5.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2005 Kjøpte en 'billigmodell' (ca kr 900.-) til septiktømming da båten var ny i 2000. Stadig mer plunder og heft med den ettersom årene gikk, i tillegg tålte den ikke tørrkjøring. Byttet derfor ut denne med en dyrere sak: Jabsco i sommer.Den nye tåler også å bli kjørt tørr dersom man skulle glemme at den stod på tømming en gang. Den nye kostet ca 2300.- Montert såvidt høyere enn bunn-nivået på tanken. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Alvito Svart 5.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2005 Jeg har også den nevnte Jabsco pumpa. Min står ca. 15 cm høyere enn tanken. Aldri problemer med å blåse tanken tom med denne. Den bråker en del så det er ikke problem for meg å høre når tanken er tom da turtallet på pumpa øker en del. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2005 (redigert) Jeg hadde en stålbåt med septik i en integraltank i kjølen og datiden dyreste septikkvern - vet ikke hvor mange ganger jeg hadde den opp - en jobb som krever sin mann + minst en dobbel Jonny W I den båten som jeg har nå er det også kvern -på han igjen. I min forrige båt som jeg hadde i 12 år var det en kraftig manuell membranpumpe - aldri problem. Jeg vurdere nå å skifte over til manuell pumpe igjen - fin trim på kjøpet. Noen med samme erfaring? Redigert 6.Oktober.2005 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 7.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2005 Gringol:Jeg satte en slik en i den forrige Skarpnesen vår, står høyere enn tanken. Fungerte perfekt i de 2 årene vi brukte den (båten er nå solgt). Gikk tørt i 10-15 sek før dritten kom, pumpet det ut lekende lett. legg merke til at den ikke er tett i reversemodus, dvs at har du vanntrykk på utslippsiden vil septikktanken din fylle seg med vann. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
GeirFrode Svart 7.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2005 I min forrige båt som jeg hadde i 12 år var det en kraftig manuell membranpumpe - aldri problem. Jeg vurdere nå å skifte over til manuell pumpe igjen - fin trim på kjøpet. Noen med samme erfaring? <{POST_SNAPBACK}> Har samme erfaring. Hadde manuell membranpumpe i den gamle båten, og har samme type nå, bare elektrisk modell. Dette har funket uten problemer i det hele tatt. Tømmer tanken, og tåler godt å kjøres tørr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.