Jump to content

Septiktømming

Gringol

Recommended Posts

Hei er det noen som bruker denne til tømming av septik tank?

http://www.maritim.no/images/products/6028-20-21.jpg

Selvsugende septikkvern som maler opp avfallet slik at det passerer pumpen uten problemer. Slangedimensjoner inntak: 38mm slange, uttak 25mm slange. Høyde: 24cm, Bredde: 12cm

Tenker den står under septikken vår og pumper den ut??

Går det, eller hvilke problemer kan oppstå

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Den skal helst ikke gå tørr. Derfor har jeg montert fjærbelastet bryter i nærheten av pumpa slik at jeg må trykke på den samtidig som jeg hører når den går tørr. Har bare en enkel tilje å løfte opp for å komme til pumpe og bryter.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Waler Gulperen er en fantastisk investering. Har selv hatt glede av den i fem sesonger. Har montert den høyere enn både septiktanken og vannlinja. Skroggjennomføringen står konstand åpen. Et par tilbakeslagsventiler på avløpssiden forhindrer både hevertviorkninger og det som verre er.

Pumpen tåler utmerket å bli tørrkjørt.

okay, på maritim mente de at pumpa burde stå lavere enn tanken..

MVH

GRingol

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje korrekt hvis du montere pumpa liggende. Når jeg sa at pumpa står høyere enn tanken så må jeg modifisere det utsagnet til å si at pumpa er montert stående med bunn av pumpa ca 25-30 cm over utløpet.(Måtte ombord og sjekke) Tørrkjøring av pumpa har ikke vært noe problem og dessuten forandrer lyden seg markant når det ikke er mere å pumpe på.

Kjøpte en 'billigmodell' (ca kr 900.-) til septiktømming da båten var ny i 2000.

Stadig mer plunder og heft med den ettersom årene gikk, i tillegg tålte den ikke tørrkjøring.

Byttet derfor ut denne med en dyrere sak:

Jabsco

i sommer.Den nye tåler også å bli kjørt tørr dersom man skulle glemme at den stod på tømming en gang. Den nye kostet ca 2300.-

Montert såvidt høyere enn bunn-nivået på tanken.

S/Y Surprise

Jeg hadde en stålbåt med septik i en integraltank i kjølen og datiden dyreste septikkvern - vet ikke hvor mange ganger jeg hadde den opp - en jobb som krever sin mann + minst en dobbel Jonny W

I den båten som jeg har nå er det også kvern -på han igjen.

I min forrige båt som jeg hadde i 12 år var det en kraftig manuell membranpumpe - aldri problem.

Jeg vurdere nå å skifte over til manuell pumpe igjen - fin trim på kjøpet. Noen med samme erfaring?

Redigert av pettersand (see edit history)

Gringol:Jeg satte en slik en i den forrige Skarpnesen vår, står høyere enn tanken. Fungerte perfekt i de 2 årene vi brukte den (båten er nå solgt). Gikk tørt i 10-15 sek før dritten kom, pumpet det ut lekende lett. legg merke til at den ikke er tett i reversemodus, dvs at har du vanntrykk på utslippsiden vil septikktanken din fylle seg med vann.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

I min forrige båt som jeg hadde i 12 år var det en kraftig manuell membranpumpe - aldri problem.

Jeg vurdere nå å skifte over til manuell pumpe igjen - fin trim på kjøpet. Noen med samme erfaring?

<{POST_SNAPBACK}>

Har samme erfaring. Hadde manuell membranpumpe i den gamle båten, og har samme type nå, bare elektrisk modell. Dette har funket uten problemer i det hele tatt. Tømmer tanken, og tåler godt å kjøres tørr.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...