Fusebox Startet 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2020 (redigert) Hei, Har et lite problem med ca. 80 liter bensin som er igjen fra i fjor. Motoren oppnår ikke turtall (kommer til ca. 3500-4000) og ved kjøring fra ekstern tank og ny bensin, så ble den litt bedre. Mistenker derfor at E10 har tiltrukket seg vann i løpet av vinteren. Når jeg nå har ca. halv tank, kan jeg da fylle opp med fersk bensin og få den til å gå bra (er det nok ?), eller vil jeg bare risikere å ødelegge ytterligere 80 liter bensin ? Det vil da bli ca. 50% gammel og 50% ny bensin. Eller er det bare å rusle rundt til den er brukt opp, og så fylle ? Ønsker helst ikke å betale noen for å suge opp og avhende "farlig avfall" til ekstra pris. Filter i motor er skiftet (ikke VAS filteret), filter/vannutskiller i båt (før motor) er byttet. Ikke vann i filter på motor (Yamaha 4-takt 115A, 2007 mod.). Redigert 5.Juni.2020 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Det skal visstnok gå an å vaske ut etanolen fra bensinen med vann, men jeg vil fraråde det pga. brannfare/eksponeringsfare/mye arbeid/mye utstyr. Jeg ville etterfylt med 98 oktan (uten etanol) til alt var normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Jeg var ikke klar over at problemet var så stort som det tilsynelatende er, med E10 bensin i tank fra forrige sesong. Ser at det er mye informasjon om dette rundt omkring. Tidligere så har det jo vært kjent at "gammel" bensin (pre-E10) kunne være litt slapp, men ikke i nærheten av problemene med nye E10 bensinen. Jeg har ikke tenkt å behandle bensinen på noe vis, kommer nok bare til å lagre med ~tom tank for neste vinter. Tenkte på det samme, å fylle på med 98-oktan, men den er vel ikke noe "sterkere" enn 95, og dermed kompenserer for "slapp" 95 ? Det er vel tenningspunktet som er flyttet litt (bankeverdi, eller hva det heter), uten at den er noe kraftigere ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Jeg brukte å fylle på en dæsj Alron på tanken på min påhenger. Og det hjalp betydelig. Kjørte tanken så tom så mulig før jeg fylte på fersk bensin. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 98 oktan skal være etanolfri. Brukes på veteranbiler og påhengere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Om du har noen kanner du kan tappe over på så kan du jo tilsette 10 liter av E10'en pr fylling for eksempel. Godt mulig det går greit å blande halvt om halt, men om det ikke går så har du et problem. Om mulig ville jeg prøvd å tappe ned til 40L, så det blir 3:1 med ny bensin. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
oberst1 Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Bare å fylle opp med ny bensin, bruke båten og ved neste fylling er det sikkert bra PS. Jeg lagrer over vinteren med tilsetning på tanken for lagring av 4-takter, ingen problem. Fyller da helt opp for å hindre kondens. Alternativt tømme tanken helt om det er lettvint... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 oberst1 skrev 22 minutter siden: Bare å fylle opp med ny bensin, bruke båten og ved neste fylling er det sikkert bra PS. Jeg lagrer over vinteren med tilsetning på tanken for lagring av 4-takter, ingen problem. Fyller da helt opp for å hindre kondens. Alternativt tømme tanken helt om det er lettvint... Ender stort sett alltid opp med fra kvart til halv tank på høsten ved lagring, fyller på lurium og fyller opp tanken helt med fersk bensin før oppstart på våren og har aldri hatt noen kondensproblemer eller oppstartproblemer hverken med totaktere eller firetaktere. Lagring utendørs. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fusebox Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 oberst1: Orker ikke kjøre så lenge med dårlig bensin :-) En tank varer en god stund for oss. index: Jo lavere rest av dårlig bensin, jo bedre. Har foreslått dugnad med kjøring litt til (forbruk), før fylling med ny bensin. Jeg var ikke klar over dette med tilsetning for bensin, har hørt om det med diesel, men da bare som biocider. Da blir det nok full tank til vinteren, og huske på tilsetning(er). Takk for all info. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Du har kaskje en bensinbil som kan hjelpe til med å bruke opp litt E10 også. En tiliter på en full tank burde være helt OK! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fusebox Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Tenkte på det, men her er det bare diesel og batteri. Eneste som er igjen er en Mercury 5 hk (til "tørk" i garasjen...), gressklipper og snøfreser. 80 liter skulle holde for de neste 5 årene i tilfelle... Båten går egentlig helt greit, bare ikke opp i plan. Rusletur er ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Da vil jeg egentlig tro at det vil fungere med å fylle opp med ny bensin. Helst 98. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fusebox Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Da prøver jeg det når tanken er ca. 1/3. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.