lfb6 Startet 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2020 Hei! Skiftet påfyllingsslange bensin (1.5 tommer = 38mm) i en Quicksilver PH580. Siste stykke inn i tanken er det en krapp 180 graders sving med radius 10 cm. Slangen får da enten knekk, eller blir i beste tilfelle ganske flat når jeg forsøker å få den på plass. => Taler det noe i mot å bruke 2 Trudeign 90 grader skjøtebend der? (Etter databladet er de egnet for bensin) https://www.westsystem.no/p/16794/albue-kompositt-bsp-90-grader Selvfølgelig er det bedre med mindre antall kobinger, men finnes det noen forskrifter eller regler som forbyr bruk av (kompositt) skjøtebend i en påfyllingsslange? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Det villle jeg ha sjekket med produsenten. Bensinpåfyllinger skal jo være gnistfri, og er oftest i metall eller tilsatt grafitt for å ikke få spenningsforskjell mellom fyllestuss og tank. Og det er langt fra sikkert at Trudesign sine deler er designet med tanke på dette... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lfb6 Svart 6.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 (redigert) Takker for svaret. Det er selvsagt fint med kravene til jording for metalldeler, men dekksforskruvninger finnes likevel også i plast, og bensintanken min er også laget av plast. I KNBF Sikkerhetsbesiktigelse av fritidsbåter Kapittel 3 BRENNSTOFFSYSTEM heter det også bare: "Alle komponenter i drivstoffsystemet hvor bensin er i kontakt med metall, skal være jordet til jord/motorblokk. " Dekksforskruvninger i plast f.eks.: https://www.maritim.no/dekksforskr-38-mm-plast Redigert 6.Juni.2020 av lfb6 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Slangen du har montert, har den stålspiral innstøpt? Hvis ikke, burde du skaffe det, de tåler nemlig mye mer bly før de blir flate eller "knekker". Mulig du da kan unngå å montere det bendet. F.eks. Hydroscand sin "Multiflex" slange er meget godt egnet til dette. Forøvrig hadde jeg ikke vært redd for å bruke det bendet du referer til, det står jo at det kan brukes til bensin. Hvor mye spenningsforskjell kan det bli når en monterer ett bend slik, mellom to slange ender? Klart en skal ha respekt for bensin og statisk elektrisitet, men en bør ikke overdrive heller. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 nomen skrev for 1 time siden: Hvis ikke, burde du skaffe det, de tåler nemlig mye mer bly før de blir flate eller "knekker". Forøvrig hadde jeg ikke vært redd for å bruke det bendet du referer til, det står jo at det kan brukes til bensin. Hvor mye spenningsforskjell kan det bli når en monterer ett bend slik, mellom to slange ender? Klart en skal ha respekt for bensin og statisk elektrisitet, men en bør ikke overdrive heller. Bare et par oppklaringer: Blybensin får du ikke kjøpt i Skandinavia. Overslag i forbindelse med statisk elektrisitet, >5 000 V DC, oppover til 20 000 V DC. Der poenget er hvilken potensialforskjell det er mellom helletuten og påfyllingen. Ikke så mye å synse om, ganske greie saker. Sitér dette innlegget Link to post
lfb6 Svart 6.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Takk igjen! Jo, faktene er sannsynligvis helt klare, men hadde reglene/ normene vært litt lettere tilgjengelig, hadde det vært en del enklere... I tillegg kunne en ønske seg at beskrivelsen av slangetypen for nettbutikken var litt mindre ordfattig, Bøyeradius er noe en finner ut av først når du har produktet og dermed noyaktig beskrivelse/ type. Virker som om jeg fant med CARBOPOMP/MI5T slangen med høyeste bøyeradius noensinne med 380mm for 38 mm slange... ISO 7840A1 er vel for installsjon i motorrom, 7840 A2 utenfor. Så vidt fint at jeg valgte A1 (utenbordsmotor). Forsto det også slik at stålspiral ikke lengre var tillat, men det var sannsynligvis en misforståelse når jeg leste i en nettbutikk "Typ A1: Godkänd för motorrum där CE godkännande krävs. Ej stålspiral. TYP A2: Ej för motorrum där CE godkännande krävs. Stålspiral." Uansett finnes det heller ikke A2 der lengre... Skal jeg undersøke litt mer, men å finne ut om det er tillatt med skjøtebender er vel nesten umulig. Det blir vell litt større bøyeradius og plassbruk som løsning... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Hulda skrev for 3 timer siden: Blybensin får du ikke kjøpt i Skandinavia Jeg mente å skrive "bøy", ikke bly?? Altså slanger med stålspiral tåler mere bøy før de "knekker". Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Kjøper argumentasjonen. Autokorrektur kan være en plage. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.