Jump to content

En nykommers bekjennelser


henrikjo

Recommended Posts

Det har de siste ukene blitt skrevet endel om at mange er bekymret for hvordan årets båtsesong skal bli, når det er så mange på sjøen med båt for første gang. 

 

Siden jeg er en av disse tenkte jeg det kunne være greit å fortelle litt om mine erfaringer så langt.

 

Litt bakgrunnsinfo:

Vi er en familie på fire med to gutter på 2 og 7. Jeg har forsåvidt vokst opp med båt, og har farta rundt i joller på 8-12 fot frem til jeg var 16. Etter det har jeg fartet endel rundt i mine foreldres 17 fots skjærgårdsjeep. Nå har vi imidlertid kjøpt oss en 27 fots cabincruiser (Bayliner 275) og da føler ihvertfall jeg meg som en nykommer på sjøen igjen. For de som ikke kjenner båten, har den ganske så slak v-bunn (mener det er 16 grader?) og godt vindfang, så det er duket for mange interessante situasjoner i forbindelse med finmanøvrering i havner fremover. Heldigvis har den baugpropell, ellers tror jeg båten bare måtte ligget fortøyd i hele sommer. Men vi har ikke ankervinsj, kona er nylig kneoperert, 2 åringen er truendes til å finne på hva som helst mens 7 åringen veldig gjerne vil hjelpe til, men enn så lenge har endel å lære :) 

 

Vi har allerede rukket noen turer ut på sjøen, og til nå har det ofte oppstått situasjoner jeg har gremmes litt over i ettertid :crazy:

 

* Den første episoden oppstod da jeg skulle bunkre opp på Vrengen Maritime dagen før 17. mai-eskadren på Færder. Det var endel vind, og det var bare meg og 7-åringen som var med på dette oppdraget. Jeg kom meg inntil bryggen ganske så greit, men fikk vinden inn rett aktenfra, så før jeg fikk beveget meg bakover for å feste tauet hadde allerede akterenden drevet av, slik at jeg ikke lenger fikk tak i land. 

 

Dette gjentok seg et par ganger, før jeg prøvde meg på en feilslått spring-manøver som endte med at jeg "plutselig" stod med baugspydet rett i brygga. Men på 4. forsøk fikk jeg omsider tak i brygga før den forsvant, og det ble da diesel på oss.

 

I ettertid har jeg kommet på at jeg selvfølgelig burde gått med baugen mot vinden, men det tenkte jeg ikke på da....

 

* En annen episode oppstod da vi skulle gå fra en uthavn hvor vi lå longside. Det var vindstille og fine forhold, og vi hadde kommet i prat med et hyggelig par som lå rett ved oss. Vi hadde pratet om at vi var nykomlinger på sjøen, så da vi skulle dra tilbød de seg å holde båten på plass til vi fikk tatt fortøyninger og fendere og var klare til å dra. Som sagt så gjort, så vi rydder vekk og setter ivei. Jeg thruster ivei fra land med baugpropellen, men har selvfølgelig glemt å gi beskjed til hjelperen om mine intensjoner og dermed er det nummeret før stakkaren havner på sjøen... Men det gikk bra :) Håper bare ikke den opplevelsen bidrar til at han er mer skeptisk til å hjelpe andre nykommere seinere i år...

 

* Så var vi (som alle andre) ute på tur i pinsen. Vi kjørte rundt på leit etter et ålreit sted og hadde bestemt oss for å starte kikken på Ildverket og jobbe oss nordover. Vi ser at bryggen på vestsiden av Ildverket er full, og jeg tar dermed en U-sving i plan rett utenfor denne bryggen. Jeg bedømte det der og da som en helt grei skuring, jeg hadde det jeg trodde var god avstand, og slike manøvre har ikke medført større plager for andre når jeg har gjort det i joller og en liten skjærgårdsjeep tidligere. Det viser seg imidlertid at en 27 fots cabincruiser har en noe større svingradius enn en 17 fots skjærgårdsjeep, og den lager også en god del bølger, så når jeg ser tilbake på denne manøveren var nok ikke det mitt stolteste øyeblikk her i verden. Jeg beklager!

 

* Til slutt fant vi oss en plass nord på Bustein, vi organiserer oss og kona kaster raskt dreggen før hun returnerer til 2-åringen for å hindre at han klatrer til sjøs. 7-åringen har fått beskjed om å få tauet foran i land. Det var stille og fint, så jeg hadde gått igjennom prosessen med ham i detalj på en rolig og pedagogisk måte. På land står det en fyr som antagelig har lukta lunta og står klar for å hjelpe oss. 

 

Vi nærmer oss land og poden står på dekk med tampen. Det jeg imidlertid IKKE har fått lært ham ennå, er hvordan man kaster et tau. Så han står i baugen og prøver å rekke over tauet til "den gode hjelper" på land. Nå er ikke armene på 7-åringer fryktelig lange, og båten vår har stengt pulpit, så det funker bare sådær. Jeg ser at her trengs det antagelig litt assistanse, så jeg bakker opp og stopper båten (tror jeg) for å hjelpe til med å få tauet i land. Ankertauet er ikke festet noe sted og ett eller annet må ha skjedd, for før jeg får tauet i land og kommet meg tilbake til rors, må hjelperen bruke all sin makt på å unngå at baugen dunker i fjellet. Tusen takk! 

 

* Ellers er jo båten en amerikaner, og har ingen dollbord. Dermed er det enklest å borde skipet fra badeplattformen, og jeg bakker derfor alltid inn i båsen. Vi ligger på Kjøpmannskjær, og den dominerende vindretningen der blir sidevind for meg når jeg skal bakke inn. Med godt vindfang og høy puls er dette alltid like spennende. Jeg har imidlertid vært føre var og kledd inn absolutt hele båsen med bryggefendere, men hadde selvfølgelig oversett en liten stålkant helt ytterst på utriggeren.

 

Så en dag med litt ekstra vind fra siden, klarer jeg selvfølgelig å bumpe borti denne kanten med badeplattformen, og får et lite hakk i gelcoaten. Så da har jeg fått lært meg å bruke gelcoat-sparkel óg :thumbsup:

 

* Legge til longside på en flytebrygge i kraftig fralandsvind. Her kom jeg omsider inntil bryggen og tenkte det var greit å få fortøyd akterenden fort først, siden jeg alltids kunne få inn baugen med baugpropellen etterpå (har fjernkontroll). Dermed hoppet jeg raskt til land, men glemte å ta med meg tauet :clap: Dermed forsvinner båten avgårde! Jeg rekker heldigvis å få tak i rekka foran og får hoppet på båten igjen før både båt og familie seiler avgårde. Klar for et nytt forsøk gjør jeg klar tauverket, men klarer da å få vippet av en av fenderene (henger bare i fenderholder fra BT), og den driver avgårde før jeg får tak i den igjen. Dermed blir det å prøve å finmanøvrere skuta med land på en side, flytebrygge på en annen og en stakkars seilbåt som ligger fortøyd i en bøye like ved på en tredje side. 

 

Vi får imidlertid til slutt tak i fenderen før vi krasjer i noe som helst, og får omsider lagt til brygga. Great success! :cheers:

 

* Til slutt, så har knuter vist seg å være problematisk. Jeg har sittet og tørrtrent på pålestikk og andre knuter i sofaen hjemme, og det funker bra der. Men straks jeg er i uthavn dukker de merkeligste knuter opp når jeg prøver å fortøye båten...Pussige greier.

 

Flere av disse situasjonene har oppstått pga. stress, selv om jeg egentlig allerede visste bedre, mens andre situasjoner har oppstått helt uten at jeg kunne tenkt meg at det kunne bli et problem. Uansett vil jeg gjerne at dere skal vite at alle disse situasjonene har bidratt til en ganske så bratt læringskurve for meg, og jeg regner med det vil være tilsvarende for mange andre nykomlinger også. Jeg har ihvertfall prøvd å holde oversikt og vise hensyn, holder god avstand når jeg kjører forbi noen, passer på vikeplikten og slakker av for kajakker og andre mindre båter. Så det er da noe.

 

Som dere leser over har imidlertid alle vi har møtt på vært veldig hjelpsomme og hyggelige, og for oss har det vært helt uvurderlig. Det gjør ting SÅÅÅ mye enklere når det står en på land for å hjelpe oss inn. Så prøv å bær over med oss mens vi strever oss oppover læringskurven. :cool:


Foreløpig er vi nok folk i båt på tur, men håper at det etterhvert kan bli ordentlige båtfolk av oss etterhvert også!

 

God sommer!

 

Redigert av henrikjo (see edit history)
Link to post

Takk for at du deler opplevelsene dine og det er fint å høre du møter hjelpsomme mennesker på vannet. Selv prøver jeg alltid å ta i mot når det kommer båter og blir tilsvarende glad hvis noen gir meg en hjelpende hånd. Slik du forteller syntes jeg ikke du har noe å skamme deg over. Jeg anser meg selv som båtvant og klarer allikevel å kløne det skikkelig til noen ganger. De som ikke innrømmer å kløne litt av og til tror jeg ikke på. Eneste svake vurdering jeg leser her er kanskje å gå i plan relativt nære båter som ligger fortøyd. Jeg har selv, etter bytte av båt, gjort dårlige vurderinger av sjøen jeg etterlater meg. Det later til at vi begge har oppfattet dette nå så det blir nok ikke noe fremtidig problem.

 

Lykke til med videre bruk av båten og fortsatt god sommer. Jeg ser du ferdes i samme område som meg og virker som en fyr jeg gjerne tar en prat, eller øl, med på svalberget en gang.

 

Hilsen Simen.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Dette var underholdende lesing og jeg kjenner meg igjen i noe av det du skriver, spesielt dette med knuter :rolleyes:

 

Min viktigste lærdom så langt, er at alt som kan gå galt vil gå galt, men at konsekvensene blir så meget mindre om bare farten er lav nok. Min personlige gjenganger er det jeg selv har kalt «The sound of shame» som er når jeg feilberegner på vei inn i båsen og ender opp med å dra skutesida inntil bryggefenderne på bommen. Da kan hele marinaen høre hvor dårlig du er til å legge til :giggle:

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Takk for at du deler, dette går seg til. Med smil og godt humør med instillingen du har for å lære så kommer dette til å ordne seg. Har mange historier som ligner på dine, men jeg får også stadig nye.

 

F.eks. har jeg trodd at jeg har veldig god kontroll når jeg bakker med drev, det har jeg ikke. Det går tildels greit men man kan ikke planlegge å bakke evig langt, slik som seilbåter holder på. Det er litt ekkelt med vind og andre båter så det er smart å ha en plan på å få snudd båten riktig ifm vind og kunne manøvrere seg i hovedsak fremover.

 

Ellers vil jeg anbefale bruk av spring for å komme deg på brygger. Det har jeg startet å bruke mer og mer, Letteste måten å holde båten i sjakk med bare en tamp i land. Mye bedre enn baugpropell også. Bare la motoren gå på laveste fart med full tørn vekk fra brygga så står båten nesten uansett vind. Med litt lengde på tauet kan du sette noen i land fra baugen og ganske kontrollert få lagt til. Selv alene går dette ganske fint. Langt tau, festes i baug og legges klar til akterenden. Så fort du er ved kai, fest kjapt, så kjører du i springet mens du rolig fortøyer resten. Husk kulefender i baugen :)

 

 

 

Vi driver å trener litt på dette når vi kan. Greit at alle kjenner drillen. Vi bruker som oftest å feste lenger akter enn i denne videoen, men prinsippet er likt.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Hei

For det første - mange har opplevd dette. Jeg var meget godt båtvant med en 12 fot Pioner på ferskvann. Kjøpe en 23 fot for ca. 13 år siden som jeg har i Oslofjorden.

Min første tanke når jeg skulle legge til dette var ikke så enkelt. Heldigvis hadde jeg med en båtvant kammerat. Kos deg med båten. Det aller viktigste er planlegging når du skal i land. Går det ikke helt som planlagt så trekk deg unna prøv igjen. Lykke til :thumbsup:

Link to post

Det er ikke noe galt i å være nybegynner, det har vi alle vært.

Det er det å ikke bekjenne at man ikke har peiling som er galt, men der er iallefall TS på trygg grunn.

 

Øvelse gjør mester, kanskje dere skulle reist ut å øve? Dra ut midt i uka uten annet mål om å trene på å legge til.

 

Jeg vil også på det sterkeste anbefale å montere ankervinsj, det er noe som virkelig er med på å senke skuldere.

 

Til en såpass "liten" båt koster ikke slilkt allværden, og kjøp nå for all del kjetting, ikke tau.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Man blir aldri utlært, det dukker stadig opp nye situasjoner. Så lenge man lærer noe av feil, og evner å se at noe ble galt, er man på riktig vei.

Du virker å være ydmyk nok og på riktig vei.

Et barnesete/sykkelsete kan være til god hjelp med en vilter 2åring, når du skal legge til.

Om syvåringen ikke kan knyte enda, kan han likevel være til god hjelp. Ved å legge et turn eller to med tauet på påle eller pullert, kan 7 åringen fint holde båten til du er ferdig med din ende. Har ofte gjort dette med dreggetau rundt pullert, mens jeg selv har hoppet i land. 

Ingen skam å prøve flere ganger, det er nok av de som prøver å rydde opp med gasspådrag.

Link to post

Tusen takk for alle støttende ord :wink:

 

Sjøbliss skrev 39 minutter siden:

Ellers vil jeg anbefale bruk av spring for å komme deg på brygger. Det har jeg startet å bruke mer og mer, Letteste måten å holde båten i sjakk med bare en tamp i land. Mye bedre enn baugpropell også. Bare la motoren gå på laveste fart med full tørn vekk fra brygga så står båten nesten uansett vind. Med litt lengde på tauet kan du sette noen i land fra baugen og ganske kontrollert få lagt til. Selv alene går dette ganske fint. Langt tau, festes i baug og legges klar til akterenden. Så fort du er ved kai, fest kjapt, så kjører du i springet mens du rolig fortøyer resten. Husk kulefender i baugen :)

 

Ja, jeg får øve litt på dette. Jeg synes bare at det blir så mye kraft, selv i tomgang. Men med god fendring går det nok bra!

 

nomen skrev 32 minutter siden:

 

Jeg vil også på det sterkeste anbefale å montere ankervinsj, det er noe som virkelig er med på å senke skuldere

 

Ankervinsj står helt øverst på ønskelista, men vi gikk selvfølgelig litt over budsjett da vi kjøpte båten så foreløpig må vi nok klare oss uten. Ellers får vi omdisponere noe midler fra et annet budsjett :smiley: Men jeg har kikket endel på dette, og har forsåvidt landet på at det skal bli en Side-Power Engbo Midi 201 når den tid kommer. Dette er imidlertid en tau-vinsj. Jeg har tenkt at dette er enklest, bråker minst, tar minst plass og er bra nok? Vi skal nok uansett ikke ligge for anker i stiv kuling, og jeg har kjøpt meg en 3,5kg paraplydregg som jeg hekter på som daumann. 

Link to post

Fantastisk artig lesning.:lol:

Vi har nok alle vært der, og kjenner godt til følelsen når planlagt manøver ikke helt går slik man har tenkt seg.

 

Er bare en fasit her, og det er mengdetrening. Er nok ikke den enkleste båten å hanskes med i vind dette heller. Så det å lære hvordan strøm og vind virker inn på båten, er noe som kommer med tiden. En god ting er at alt av fortøyning, anker og fendring er gjort klar før man går inn til brygge/svaberg.

På mine trakter av landet, er det en selvsagt ting at man hjelper til med å ta i mot fortøyninger fra andre båter. Har selv vært evig taknemlig for hjelp de gangene jeg har kommet til kai alene i sterk vind. Har etterhvert lært meg kunsten med å legge til med spring, og da er også blodtrykket blitt mye lavere...

 

Opplevde en litt morsom episode for noen år siden, da det kom inn en snekke med 2 voksne og en gutt på rundt 5 år. 50 meter fra kaien kom guttungen opp luken framme, og hylte høyt og tydelig at noen måtte hjelpe pappa så han ikke krasjet båten igjen. Var en lett rødmende kaptein som kom til kai. Han måtte innrømme at han hadde tabbet seg litt ut dagen før, så guttungen var blitt litt skeptisk til pappa sine ferdigheter. Vi fikk oss alle en god latter, og  nye båtvenner den dagen. Må nevnes at tilleggingen gikk smertefritt, og de hadde egentlig ikke behov for assistanse denne gangen. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post

Kjenner meg igjen i mye her ja! Spesielt dette med å legge til når vind og strøm "rotter seg sammen"  mot deg... :giggle:

 

Men du har absolutt den rette innstillingen, og som flere er inne på, mengdetrening er en god ting!

 

Velkommen både her på forumet og som båteier! Du og dine har mye glede og fine opplevelser i vente, men helt knirkefritt vil båtlivet aldri være!

Link to post
henrikjo skrev 41 minutter siden:

Dette er imidlertid en tau-vinsj. Jeg har tenkt at dette er enklest, bråker minst, tar minst plass og er bra nok? 

Bortsett fra at tau bråker mindre, kan jeg ikke være enig i at det er enklere, eller tar mindre plass enn kjetting.

 

Selv måtte jeg bytte til kjetting, nettopp p.g.a plassmangel. 

 

Enklere er det også med kjetting, da slipper man nemlig å henge på daumann, kjettingen er tung nok som den er. 

 

Og hva er egentlig problemet med at kjetting "bråker"?

Motorer og baugtrøster er som regel i sving samtidig, så hva hjelper det med ett "lydløst" tau?

 

Skjønner at budsjettet kan være sprengt etter båtkjøp, men ankervinsj er etter min mening et "must" for ett lettere båtliv.

 

Særlig om man har tenkt å ankre opp langs kysten, og kanskje spesielt om man er uerfaren og ikke har alverdens mannskap til å hjelpe seg.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg har en 27 fot Fjordcruiser uten baugpropell og tidligere uten ankervinsj.

Vi la til i uthavn ved at kona kjørte sakte fremover, jeg sto på 

badeplattformen med anker (5kg brucekopi) og tau, kastet uti

når jeg synes det var passe langt fra land (måtte ofte prøve flere ganger

pga. taulengden), kona satte båten i fri nær land og jeg holdt igjen ankertauet

til vi hadde feste, kona med litt gass forover og jeg slapp ut til vi lå nær land med baugen.

Festet akter, gikk fram og festet i land.

Om din kone er kneoperert, kan hun sikkert allikevel operere ror og gass.
 

Ut igjen startet vi båten, jeg løsnet forut, gikk til badeplattformen og dro oss ut.

Når ankeret var oppe, la hun hardt over og kjørte sakte av sted.

 

Kona kjører fremdeles inn selv om vi har fått aktervinsj. Jeg tar jobben med å avsikre

vinsjen, kjøre den på fjernkontrollen og feste i land.

 

Fordelen med båten min er at man kan rusle rundt på dollbordet med hendene

i lommen. Syntes det var viktig.

 

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
nomen skrev 35 minutter siden:

Selv måtte jeg bytte til kjetting, nettopp p.g.a plassmangel. 

 

Enklere er det også med kjetting, da slipper man nemlig å henge på daumann, kjettingen er tung nok som den er. 

 

Og hva er egentlig problemet med at kjetting "bråker"?

Motorer og baugtrøster er som regel i sving samtidig, så hva hjelper det med ett "lydløst" tau?

Gode poeng dette her. Det jeg glemte å nevne direkte er at pris også er en ganske viktig faktor for oss. Da baugpropell og fjernkontroll er Side-Power, regner jeg med at vinsjen også må være Side-Power om jeg skal kunne bruke samme fjernkontroll? Den billigste Side-Power kjettingvinsjen som passer i min installasjon er en god del dyrere enn Midi 201. 

 

paxo skrev 37 minutter siden:

Vi la til i uthavn ved at kona kjørte sakte fremover, jeg sto på 

badeplattformen med anker (5kg brucekopi) og tau, kastet uti

når jeg synes det var passe langt fra land (måtte ofte prøve flere ganger

pga. taulengden), kona satte båten i fri nær land og jeg holdt igjen ankertauet

til vi hadde feste, kona med litt gass forover og jeg slapp ut til vi lå nær land med baugen.

Festet akter, gikk fram og festet i land.

 

Det er jo også en arbeidsfordeling som kan funke. Hun er imidlertid ikke båtvant, og synes foreløpig det er svært skummelt å stå til rors. Men funket denne fremgangsmåten med endel sidevind også?

 

andersb skrev 1 time siden:

7 åring kan absolutt være til hjelp. 

Helt klart. Og han er veldig geara på å hjelpe, så det dreier seg bare om god nok (og rolig nok) opplæring fra min side :)

 

nomen skrev for 2 timer siden:

Øvelse gjør mester, kanskje dere skulle reist ut å øve? Dra ut midt i uka uten annet mål om å trene på å legge til

Spørs nok om ikke toåringen synes dette blir litt traust. Men det går jo an å dra ut bare syv-åringen og meg, så kan jo jeg konsentrere meg om anker, motor og ror, mens han knekker koden med å komme i land med tauet. Blir mye haling av anker om vi skal legge til mange ganger da :)

Link to post
henrikjo skrev 14 minutter siden:

 

Det er jo også en arbeidsfordeling som kan funke. Hun er imidlertid ikke båtvant, og synes foreløpig det er svært skummelt å stå til rors. Men funket denne fremgangsmåten med endel sidevind også?

 

Ikke med masse sidevind. Jeg vil gjerne ha ankeret litt opp mot vinden, så da blir det naturlig å drive av litt. 

Nå forsto jeg det som at du har fjernkontroll til baugpropell. Da bør det ikke være noe problem å rette opp

båten. Å rette opp med ror under ankring er ganske vrient på vår båt. Da prøver vi heller om igjen.

Kona di trenger kun å lære å gi forsiktig gass og aldri mye, samt sette i fri. Revers er i begynnelsen uaktuelt

med ankertau ute før du ser ankeret rett under overflaten.

God kommunikasjon, rolig og uten krangling, så går det bra, men lær henne å gi forsiktig gass før dere prøver.

Kanskje bare inn og ut av gir på tomgang.

Ta det rolig.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post

Hadde alle reflektert som deg hadde vi ikke hatt dårlige båførere etterhvert. Innlegget ditt viser jo at du har stor ydmykhet oh det er vel akkurat det som mangler hos mange andre og er årsak til uhell og ulykker.

Min beste erfaring, var å se på et eldre ektepar som fortøyde.en gang. Til min store overaskelse så går det faktisk an å gjøre dette sakte, ta den tiden man trenger for å gjøre klar fendere akterfortøyning, og andre tau, før man slipper ankeret og går inn til berget eller brygga.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...