Jump to content

Rød frostvæske blir gråbrun, Yanmar 4 lh dte.

Martine29

Recommended Posts

Heisan. Jeg bytter frostvæske hvert 3 år på 93 modell Yanmar. Kanskje noe overkill. Bruksmønster ca 100 t årlig. Etter noen tid skifter fargen til gråbrun, ser ut som møkkavainn. Dette selv om jeg kjører systemrens. Motor funker topp, ca 3000 timer. Jeg håper at dette er normalt. Takknemlig for synspunkter. Forøvrig ikke zink på disse motorene. 

Helt normalt at kjølevesken kan bli grå/brun, dette er avleiringer, ekstra ille er det hvis du har defroster anlegg og varmtvannsbereder tilknyttet kjøleveske på motor.

Er det samme på min 4LH-HTE med 5000 timer, motor er helt ok, dette er gammeldagse mekaniske motorer som ikke har så høy kjøletemperatur i kretsen, derfor blir det mere avleiringer, blir samtidig motoren kjørt mye på lav turtall, så blir det enda verre, dem motorene må brukes skikkelig for at dem skal holde god temp.

Motorene skal kjøre på full gass minst 1 timer pr 12 time med sagte fart under belastning, da hjelper det mye.

Yanmar 6LYA og dem motorene har høy arbeidstemperatur opp til 103 grader på maks

hadde samme problemet jeg også, trykktesta hele motoren og vekslere, alt var i skjønneste orden, det kom av for mye kjøring på lav fart pluss varmtvannstank og defroster, når jeg begynte å bruke motoren som den skal kjøres vart problemet helt borte, er 3 år siden jeg rensa hele systemet og skiftet kjøleveske, kjøleveske er helt fin enda, men skal bytte kjøleveske igjen i høst før vinter sesongen 

Sjekk om oljekjøleren lekker om denne går på motorens kjølevann. Litt olje inn i kjølevannet vil gi en lett farge alà Baily's.

Merk at med 50 % kjølevæske skal ikke motoren ruste i kjølevannskretsen.

Det kan også være andre årsaker. Du forteller ikke hvorvidt motoren har endringer i olje- eller kjølev.nivå, ene eller andre veien.

Redigert av Hulda (see edit history)

Gode forklaringer her men dog ymse årsakssammenhenger. Nivå på ferskvanns kjøling er helt stabilt.Nivå på olje er helt stabilt. Både defroster og varmtvannstank står tilkoplet, også på bruk om vinter. Innrømmer glatt at det blir mye daukjøring. Så her er det bare å kjøre sølvklumpen litt kvasst av og til. Takker for gode råd. 

Redigert av Martine29 (see edit history)

At kjølevannet skulle bli misfarget må vel bety at noe er som det ikke skal være. I de 33 årene jeg har hatt den samme motoren, Yanmar 4JHE (byttet kjølevann 3 - 4 gange,- shame on me) har kjølevannet alltid vært helt klart blått.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Reknar med at motoren din hadde blå / grøn frostveske orginalt og at du har skifta til rød / silikatfri veske ein eller annan gong?

Eg hadde samme situasjon, og før eg skifta til silikatfri veske gjorde eg ein stor jobb med gjennomspyling og fleire økter med systemrens oppvarma og sirkulert over fleire døgn. Alt såg bra ut ei heil stund, men etter ei tid skifta veska farge, ( og defrosteren gjekk tett )

Det var tydeleg at problemet var utfelling av belegg / slagg frå kjølesystemet som løsna over tid.

Eg måtte montera eit påhengt filter på kjølesystemet for å filtrera ut elendigheten, men fargen på kjøleveska vart sjølvsagt ikkje betre.

Har samme motor som trådstarter (4lh dte), og opplever også at frostvæsken blir misfarget.

Brukte systemrens, flushet flere ganger og fyllte ny frostvæske i fjor. Nå er den tydelig brun og matt i fargen. Satser på at det er avleiringer som fortsatt løses opp.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Jeg har en Yanmar 3JH3E.

Skiftet fra blå til rød frostveske etter å ha skyllet godt igjennom systemet med ferskvann, men tok ikke ut termostaten.

Den nye røde frostvesken fikk ganske fort en grumsete farge.

Det har selvfølgelig ikke blitt bedre etter 1 år, men heller ikke verre.

Jeg lar det bare være slik 1 år til. Alt fungerer OK.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...