Martine29 Startet 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2020 Heisan. Jeg bytter frostvæske hvert 3 år på 93 modell Yanmar. Kanskje noe overkill. Bruksmønster ca 100 t årlig. Etter noen tid skifter fargen til gråbrun, ser ut som møkkavainn. Dette selv om jeg kjører systemrens. Motor funker topp, ca 3000 timer. Jeg håper at dette er normalt. Takknemlig for synspunkter. Forøvrig ikke zink på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Såvidt eg kan sjå så holder min 6lya-stp samme rødfarge som når den var ny. .. synest ikkje det høres normalt ut. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vindøyet Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Du har med stor sannsynlighet lekkasje inni varmeveksleren din. Altså mellom saltvann og frostvæske. Da begynner motoren og ruste innvendig og kjølvæske blir gulbrun. Anbefaler Grenland Radiator og sveis. De tetter lekkasje, trykktester og gir deg garanti på jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Helt normalt at kjølevesken kan bli grå/brun, dette er avleiringer, ekstra ille er det hvis du har defroster anlegg og varmtvannsbereder tilknyttet kjøleveske på motor. Er det samme på min 4LH-HTE med 5000 timer, motor er helt ok, dette er gammeldagse mekaniske motorer som ikke har så høy kjøletemperatur i kretsen, derfor blir det mere avleiringer, blir samtidig motoren kjørt mye på lav turtall, så blir det enda verre, dem motorene må brukes skikkelig for at dem skal holde god temp. Motorene skal kjøre på full gass minst 1 timer pr 12 time med sagte fart under belastning, da hjelper det mye. Yanmar 6LYA og dem motorene har høy arbeidstemperatur opp til 103 grader på maks Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 hadde samme problemet jeg også, trykktesta hele motoren og vekslere, alt var i skjønneste orden, det kom av for mye kjøring på lav fart pluss varmtvannstank og defroster, når jeg begynte å bruke motoren som den skal kjøres vart problemet helt borte, er 3 år siden jeg rensa hele systemet og skiftet kjøleveske, kjøleveske er helt fin enda, men skal bytte kjøleveske igjen i høst før vinter sesongen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 (redigert) Sjekk om oljekjøleren lekker om denne går på motorens kjølevann. Litt olje inn i kjølevannet vil gi en lett farge alà Baily's. Merk at med 50 % kjølevæske skal ikke motoren ruste i kjølevannskretsen. Det kan også være andre årsaker. Du forteller ikke hvorvidt motoren har endringer i olje- eller kjølev.nivå, ene eller andre veien. Redigert 5.Juni.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 (redigert) Gode forklaringer her men dog ymse årsakssammenhenger. Nivå på ferskvanns kjøling er helt stabilt.Nivå på olje er helt stabilt. Både defroster og varmtvannstank står tilkoplet, også på bruk om vinter. Innrømmer glatt at det blir mye daukjøring. Så her er det bare å kjøre sølvklumpen litt kvasst av og til. Takker for gode råd. Redigert 5.Juni.2020 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 (redigert) At kjølevannet skulle bli misfarget må vel bety at noe er som det ikke skal være. I de 33 årene jeg har hatt den samme motoren, Yanmar 4JHE (byttet kjølevann 3 - 4 gange,- shame on me) har kjølevannet alltid vært helt klart blått. Redigert 5.Juni.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Andor skrev for 3 timer siden: Yanmar 6LYA og dem motorene har høy arbeidstemperatur opp til 103 grader på maks Nei. Det har de slett ikke. De ligger med arbeidstemp like under 80 grader samme som 4LH serien. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Andor skrev for 3 timer siden: Yanmar 6LYA og dem motorene har høy arbeidstemperatur opp til 103 grader på maks Hadde litt over 100grader ei stund på min, men fann feil på sensoren. Motoren hadde nok heile tida hatt ca 80 grader som den skal. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Torsen67 Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Jeg har en 4JH-DTE som hadde feil frostvæske (blå). Tappet i fjor, skylte 2 ganger med vann, lot motor gå i 30 min hver gang, og hadde på riktig rød kjølevæske. Når jeg tok ut båten nå for 2 uker siden, så er denne kjølevæsken litt grumsete og grå-aktig. Liker det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Rød Longlife etylenglykol fosfatfri og silikatfri er ikke blandbar med tradisjonell glykol frostvæske. Du har nok ikke fått renset ut all gammel glykol av systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Reknar med at motoren din hadde blå / grøn frostveske orginalt og at du har skifta til rød / silikatfri veske ein eller annan gong? Eg hadde samme situasjon, og før eg skifta til silikatfri veske gjorde eg ein stor jobb med gjennomspyling og fleire økter med systemrens oppvarma og sirkulert over fleire døgn. Alt såg bra ut ei heil stund, men etter ei tid skifta veska farge, ( og defrosteren gjekk tett ) Det var tydeleg at problemet var utfelling av belegg / slagg frå kjølesystemet som løsna over tid. Eg måtte montera eit påhengt filter på kjølesystemet for å filtrera ut elendigheten, men fargen på kjøleveska vart sjølvsagt ikkje betre. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Havlengt skrev 26 minutter siden: Eg måtte montera eit påhengt filter på kjølesystemet for å filtrera ut elendigheten, men fargen på kjøleveska vart sjølvsagt ikkje betre. Smart! Hva slags filter brukte du til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Sjekka slangene fra motor og til varmtvannstank og defroster idag. Her skal jeg si det var mye "drit". Har nå tetta i den ene enden og fylt på systemrens. Hørtes spennende ut dette med filter.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Før i tiden, i gamledager, da @Lars H. og jeg sprang rundt i kortbukser, grov vi mye dritt ut av gamle bilmotorer. Noen ganger var gørra 1/3 oppover sylinderveggene. Så det kan være mye møkk som kan løsne. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Har samme motor som trådstarter (4lh dte), og opplever også at frostvæsken blir misfarget. Brukte systemrens, flushet flere ganger og fyllte ny frostvæske i fjor. Nå er den tydelig brun og matt i fargen. Satser på at det er avleiringer som fortsatt løses opp. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Havlengt Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Eg kjøpte eit filter berekna for kjølevannskretsar på anleggsmaskiner. det bestod av ein brakett med tilkoplingar og utskiftbart filter frå fleetguard. Dette fungerte greit med årleg filterbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Hmm, ser ut til at jeg da må skylle og bytte igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Ja båtlivet skal ikke være enkelt. Bruker dere å ta ut termostat før dere skyller gjennom. Slipper å kjøre varm motoren for hver gang... Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Jeg brukte anledningen til å montere ny termostat, så all flushing ble gjort uten. Ellers blir vel ikke kjøleren flushet før termostaten åpner? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Termostat må vekk. Eg hadde rensa og rensa til det var reint. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jannmar Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) Jeg har en Yanmar 3JH3E. Skiftet fra blå til rød frostveske etter å ha skyllet godt igjennom systemet med ferskvann, men tok ikke ut termostaten. Den nye røde frostvesken fikk ganske fort en grumsete farge. Det har selvfølgelig ikke blitt bedre etter 1 år, men heller ikke verre. Jeg lar det bare være slik 1 år til. Alt fungerer OK. Redigert 10.Juni.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Uten å vite det kan kanskje forklaringen være at det er (for)lite rust hemmer i standard rød frostvæske da den er laget for aluminium? Bare en tanke som slo meg uten at den nødvendigvis holder vann. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Nei, rusthemmere er det nok av. Problemet er at disse frostvæskene ikke er blandbare og reagerer med hverandre, det blir graut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.