Jump to content

Ønsker tips til daycruiser/HT/Vindskjerm med kalesje til ca 50k, førstegangskjøper med småbarn


Pevi

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Jeg er ute etter litt råd og tips for anskaffelse av vår første båt, vi er en liten familie på 2 voksne og et barn på 19 mnd. Så jeg er på utkikk etter en båt der det kan være litt tumleplass for minsten foran i båten, hvor han også kan ta en høneblund dersom det melder seg (vi kommer alltid til å være minimum 2 voksne i båten) og det må også være plass til gjester med barn, så som dere sikkert forstår må det være en barnevennlig båt som er enkel å håndtere. Vi har heller ikke båtplass så den må stå på henger og være enkel å sette ut og ta opp alene så da er kanskje 16-18 fot passende? Jeg har sett litt på Skibsplast 550HT, SP 490, Hansvik 18HT, Wester 18, Wesling etc. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for om det er mest praktisk med hardtop, kallesje, eller cabin. Og budsjettet mitt ligger i utgangspunkter på mellom 40 og 60.000. Det viktigste er at motoren er driftssikker og båten er praktisk, er det 4-takter som gjelder? Ser en del fine båter med e-tec motorer, men leser så blandede tilbakemeldingerom denne motoren. Er det noen som har noen tips og råd her på forumet? Takker for alle svar og tips/forslag :)

Link to post

Desverre havner du med dette budsjettet midt i en knekk i dette segmentet/båtstørrelse/type. Altså der hvor man sjelden får oppfyllt alle ønsker, men må kompromisse litt. Dessuten ser det ut til at båter som er greie og greit priset, selges før man engang rekker å linke i disse dager.

 

Men her er en grei kandidat. Med registrert henger til og med. Tipper den er borte i løpet av helgen. Den tror jeg vil være en god båt for dere. Men tror også dere bare må være raske på labben her.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=181094878

Link to post
Solseng skrev 6 minutter siden:

Desverre havner du med dette budsjettet midt i en knekk i dette segmentet/båtstørrelse/type. Altså der hvor man sjelden får oppfyllt alle ønsker, men må kompromisse litt. Dessuten ser det ut til at båter som er greie og greit priset, selges før man engang rekker å linke i disse dager.

 

Men her er en grei kandidat. Med registrert henger til og med. Tipper den er borte i løpet av helgen. Den tror jeg vil være en god båt for dere. Men tror også dere bare må være raske på labben her.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=181094878

Takk for forslag, hvordan er disse eldre motorene, bør det gå greit om servicer er fulgt, og har det noe å si på 4-takt eller 2? Vet jeg må kompromissere litt, og jeg heller mer mot en trygg motor enn utseende nå i første omgang :)

Link to post

Andre har bedre peiling på modeller enn meg, men:

Du har mange ønsker, og som Solseng sier så må du nok finne noen kompromisser. Det tror jeg du måtte uansett, for i båt går ting som behagelighet, plass og barnevennelighet som oftest på bekostning av vekt og letthet med å sette inn og ut på henger.

 

Er også redd for at mange har tenkt som dere i år, så dersom dere har et ønske om å ha båt over tid og det ikke først og fremst skyldes den helt spesielle situasjonen i år, så ville jeg ha vurdert å vente. (Det er det fornuften sier, vi hadde nok gjort som dere og hadde nok ikke ventet.)

 

Det er viktigere at motoren er godt velholdt enn om det er 2 eller 4-takter. Hvor skal dere ha båten? Oslofjorden?

 

En båt i denne prisklassen kan fort ha motor der det blir vanskelig å få den til å gå i plan om dere har mye vekt, altså mange gjester ombord. Ha det i mente om dere planlegger mange gjester :)

Link to post

Litt vrient det også. Klart at en nyere 4-takt som er godt vedlikeholdt gjerne har litt større sjanse for å snurre fint gjennom sesongen. På den annen side: Disse 2-takterne fra Yamaha er ettertraktet på bruktbørsen, og er gjerne verdt både 25 og 30 tusen hvis de fungerer.

 

Dessuten: Fri for motorhavari blir man aldri. Litt vann i bensinen gjør kort prosess på en 4-takter. Det fikk jeg erfare da jeg drev innkjøring av min splitter nye 4-takter i 2017. Jeg vil si: Hvis dere tar litt hensyn til hvor og når (vær) dere ferdes, har nødplanen klar (RS-medlemskap, forsikring, dregg med langt tau, mobil, nødbluss og evt. VHF), så er det en kalkulert risiko verdt å ta selv om motoren er gammel. Blir jo ikke feil å la et serviceverksted/kyndig venn se over saken etter kjøp.

 

Hvis du faktisk kalkulerer med at motoren stopper før eller siden og gjør nødvendige (mentale og planleggende) tiltak, så er du good to go.:thumbsup:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Fikk litt lyst til å spenne buen helt: Man kan ha godt budsjett og kjøpe splitter nytt til millionen eller 5: Men hvis man feilkalkulerer og går tom for drivstoff, så er man i praksis like dead duck i vannet som en gammel påhengs som streiker.

 

For å si det på en annen måte: Det er ingen skam å bli tauet inn i trygg havn. Hele poenget er at man kan få blitt tauet.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Havelle skrev 1 time siden:

Andre har bedre peiling på modeller enn meg, men:

Du har mange ønsker, og som Solseng sier så må du nok finne noen kompromisser. Det tror jeg du måtte uansett, for i båt går ting som behagelighet, plass og barnevennelighet som oftest på bekostning av vekt og letthet med å sette inn og ut på henger.

 

Er også redd for at mange har tenkt som dere i år, så dersom dere har et ønske om å ha båt over tid og det ikke først og fremst skyldes den helt spesielle situasjonen i år, så ville jeg ha vurdert å vente. (Det er det fornuften sier, vi hadde nok gjort som dere og hadde nok ikke ventet.)

 

Det er viktigere at motoren er godt velholdt enn om det er 2 eller 4-takter. Hvor skal dere ha båten? Oslofjorden?

 

En båt i denne prisklassen kan fort ha motor der det blir vanskelig å få den til å gå i plan om dere har mye vekt, altså mange gjester ombord. Ha det i mente om dere planlegger mange gjester :)

Takker for innspill :) Jeg tenker nok å ha en båt i sommer, for å se om dette er noe som funker, og heller investere i større og mer komfort senere :) Båten kommer nok til å bli gående litt i Oslofjorden, sørlandet og på elver eller innsjø i nærheten.

Link to post
Solseng skrev 39 minutter siden:

Fikk litt lyst til å spenne buen helt: Man kan ha godt budsjett og kjøpe splitter nytt til millionen eller 5: Men hvis man feilkalkulerer og går tom for drivstoff, så er man i praksis like dead duck i vannet som en gammel påhengs som streiker.

 

For å si det på en annen måte: Det er ingen skam å bli tauet inn i trygg havn. Hele poenget er at man kan få blitt tauet.

Hehe godt poeng!;)

Link to post
hawthorne skrev 14 minutter siden:

Hvis planen er å ha den i sommer og evt. selge på høsten/våren, spiller det jo strengt tatt ingen rolle om prisen er 50 eller 100.000....? Det er ekstremt billig å låne penger, og det som betyr mest er da hva du får solgt den for igjen.

Er vel litt forskjell på hva man har råd til å spytte inn i EK etc, skrev en ca pris i headingen.. men det jeg ønsket var om noen har tips eller forslag til type båt

Link to post

Jeg ville sett på en hardtopp båt. Da kan dere lukke igjen når det blir kaldt og regn mens man er ute på sjøen. I ditt prisområde vil for eksempel en Flipper 535ht kunne være aktuell, som linket til her. Men det fins mange av denne typen båt. 

https://www.finn.no/180499142

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...