.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Litt vrient det også. Klart at en nyere 4-takt som er godt vedlikeholdt gjerne har litt større sjanse for å snurre fint gjennom sesongen. På den annen side: Disse 2-takterne fra Yamaha er ettertraktet på bruktbørsen, og er gjerne verdt både 25 og 30 tusen hvis de fungerer.
Dessuten: Fri for motorhavari blir man aldri. Litt vann i bensinen gjør kort prosess på en 4-takter. Det fikk jeg erfare da jeg drev innkjøring av min splitter nye 4-takter i 2017. Jeg vil si: Hvis dere tar litt hensyn til hvor og når (vær) dere ferdes, har nødplanen klar (RS-medlemskap, forsikring, dregg med langt tau, mobil, nødbluss og evt. VHF), så er det en kalkulert risiko verdt å ta selv om motoren er gammel. Blir jo ikke feil å la et serviceverksted/kyndig venn se over saken etter kjøp.
Hvis du faktisk kalkulerer med at motoren stopper før eller siden og gjør nødvendige (mentale og planleggende) tiltak, så er du good to go.