Vatsii Startet 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2020 Hei, Et lite spørsmål Har kjøpt meg en stokk av Oregone Pine (6"x2,5") Nå lurer jeg på hvilken vei åringen bør ligge på dekke. Noen som har noen tips og triks her ? (hvordan jeg bør dele inn stokken) Tenker stavene blir ca 55x8 mm Ørjan Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Du får litt dårlig utnyttelse av den stokken. Du må ha kantved i stavene. Du får da 2 stokker av 55 mm x 2.5 tommer. Så skjærer du 8 mm staver av disse. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 KDB skrev 22 minutter siden: Du får litt dårlig utnyttelse av den stokken. Du må ha kantved i stavene. Du får da 2 stokker av 55 mm x 2.5 tommer. Så skjærer du 8 mm staver av disse. Men hvis du går for ca 45 mm brede staver får du tre stokker . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Årringen i dekket må være slik at 'rendene' nederst i bildet skal være det du tråkker på når dekket er lagt. Vi kalte det vel 'tverrskåret', så vidt jeg husker. Huden i en båt skulle i motsetning være 'flaskskåret' for å oppnå styrke/fleksibilitet. Også etter husken. Legges dekk av flaskskåret materiale, kan man risikere at det fliser seg opp, at årringene reiser seg. Sitér dette innlegget Link to post
Vatsii Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Takk for innspill. Jeg skal selvsagt utnytte stokke maksimalt (vurdere og kappe den med båndsag for å få mes mulig ut av den Dimensjonen på spilene blir tilpasset stokken. (var alt for dyr til å lag noe gå til kapp) Så om jeg tolker dere rett skal jeg dele inn stokke som på bilde ? Da skal jeg få ca 15/18 spiler jeg kan bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Riktig, men når det gjelder hud i Oregon pine blir denne også lagt kantskåret. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Stemmer det, husker nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.