Jump to content

Raymarine E80- skjermen låser seg

Otto R

Recommended Posts

Jeg har en Raymarine E80 kartplotter ute og en E120 inne i båten 2008 modell.  E120 virker som normalt, den har tilkoblet radar og ekkolodd(DSM300).

E80 , der låser skjermen seg med alarm og spør om å bli master. E120 har vært master hele tiden.

Jeg har kjørt restart på begge plottere uten resultat.

Noen som har tips ?

Hvis det er software som er defekt er jeg interessert i å kjøpe en brukt E80.

Jeg har ikke konkrete råd, men kanskje det kan hjelpe med en factory-reset. Og deretter laste SW-oppdateringer dersom det er nødvendig. 

Otto R skrev On 5.6.2020 at 22.32:

Hvis det er software som er defekt er jeg interessert i å kjøpe en brukt E80.

Software kan vel oppdateres. Hardware derimot ...

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det kan også være SW som hikker litt. Jeg ville prøvd å resette for å se om det blir noen forskjell. 

Hadde skjermen gått i svart eller noe sånt ville det sannsynligvis vært et hardware-problem. Men med de symptomene som beskrives her holder jeg en knapp på at det er SW-relatert. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg har satt E120 som master og det er kun en kartbrikke og den  står i E120.

Spørsmålet som kommer opp er at E80 "ønsker" å bli master. jeg har reset begge plotterene. E120 virker ok, mens E80 viser bare fabrikkbilde av kart og skjermen låses etter ca 10 sek- da virker ingen knapper-men alarm piper.

Fra hofta: Kan det være en kommunikasjonssvikt mellom plotterene som gjør at E80 ikke «ser» at E120 er master? Feks pga dårlig kontakt i en kabel? 

Tenkte det samme Brigg, men ved total mangel på kommunikasjon, vil ikke E 80 forstå at det finnes en E120 og vil derfor ikke spørre. Kan det være noe i E120 som ikke formidler at den er master, eller noe som forstyrrer kommunikasjonen? Ellers så støtter jeg teorien om manglende kommunikasjon. Kan de være en ide og ta  E80 og E120 ut av nettverket og prøve en seatalk kabel direkte mellom disse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...