bib_ak Startet 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2020 (redigert) Har en totakt Evinrude 50 fra 1993. VRO koblet fra, blander olje rett i tanken. Når jeg startet den opp i forrige uke (på land, med vann-klokker) ble det et salig gris av olje fra rundt propellen. Synes det er litt mye til at det er totaktsolje. Den er ganske tykk og grå-svart. Kan det være girhusolje? Eller er det normalt at det blir mye olje i eksosen etter en lang vinter? Edit: hører med til historien at power-pack ble skiftet i fjord, etter en lang hjemtur på 1 sylinder - kan 2-takts olje ha hopet seg opp etter å kun ha hatt tenning på 1 sylinder en periode? Det kommer kun olje om motoren går. Redigert 6.Juni.2020 av bib_ak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Letteste måte å sjekke dette på er å sjekke giroljenivået samt farge på den. Giroljen skal være som olje. og ikke ha noe grått i seg. Grått er tegn på vannlekkasje. Ved grå olje så er nok simringen (tettingen) ved akslingen moden for bytte. Min motor (gammel VRO totakter 60 hk fra 1991) har ingen oljeaktig greier rundt propellen ved kjøring med "klokker". Hvor mye olje blander du i bensinen? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bib_ak Svart 6.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 2%. Skal sjekke farge og nivå på gearolje nå. Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 6.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Men skjønner ikke helt hvorfor det bare skulle lekke gearolje når motoren går i fri...? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Så tillegget i første post nå. Ja, det kan ha hopet seg opp olje der vil jeg anta. Hvis girolje er fin så er det vel bare å sette den på vann og ta en prøvetur? Ta den så opp igjen og sjekke girolje en gang til. Hvis fin så kan det nok ha vært overskuddsolje fra i fjor. Dette kan @Eika nok svare mye bedre på enn jeg kan. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Girolje i eksosen høres rart ut, i såfall har det vært vann i girhuset også har det ekspandert når det har frysi iløpet av vinteren Jeg tipper det er uforbrent olje jeg da, du har ikke tilfeldigvis brukt foggeroil når du vinterkonseverte den ? Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 6.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 (redigert) Det har regnet så ille i ettermiddag, så jeg sjekker videre i morgen. Skifter ut gjenværende bensin på tanken fra i fjord, sjekker farge/nivå på gearolje, drenerer forgassere og melder tilbake. Vil også legge til hvor verdifullt dette forumet er, for oss med litt begrensede ressurser og kunnskap om forbrenningsmotorer - alltid velmenende og gode råd :) Redigert 6.Juni.2020 av bib_ak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Her er to bilder av girolje jeg tappet ut en test av. Det var litt vann i bøtta, så oljen ble enda litt gulere enn den var først. Det svarte i bøtta er fra propell/eksos (men det var mer av det...). Oljen var honning gyllen og gjennomsiktig når jeg byttet den i fjord. Kan jeg ha rett i at det egentlige problemet er at det er vann i girolje, og at det svarte oljesølet er ikke forbrent totaktsolje? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Hvis det er bildet av giroljen slik den kommer ut fra girhuset så bør du bytte den. I tillegg ville jeg byttet o-ringene/ pakningene som er på skruene. Så brukt motoren litt, og deretter tatt den opp igjen og sjekket oljen på nytt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
paxo Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Hjemturen på 1 sylinder er nok synderen. Halvforbrent totaktsolje. Svart olje i eksosen fra girolje har jeg aldri hørt om. Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Ja, den lille pakningen på drenering og kontroll skruene er litt skrøpelig... Ikke noen grunn til å plukke fra hverandre undervannshuset og kjøpe et "pakningskit"? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Jeg ville i første omgang sørget for at de to skruene tetter godt. Nye pakninger der kan være godt nok. Hvis oljen blir "majones" etter at du har byttet til ny olje og nye pakninger på skruene så kan du bytte simringer for å tette i giret. Den svarte "oljen" som er i bøtta minner mer om slik film eksosen kan få dersom man kjører motoren på alt for fet oljeblanding. Tipper som paxo at det skyldes en hjemtur med 1 sylinder ute av drift. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.