Jump to content

Volvo Penta Evc, hvordan koble til dieseltankmåler?

wilma

Recommended Posts

Ser i EVC at jeg har noen valg som f. eks hvor langt og hvor lenge jeg kan gå i forhold til drivstoffmengden ombord. Men her står det bare streker, så antar EVC ikke får info om drivstoffnivå? Noen som vet hvordan dette løses, har to tanker på 302 liter hver. 

På vår D6-370 2005-mod med EVC-B er tankmålere for diesel og ferskvann koblet inn på EVC-systemet ved den svarte boksen som sitter på skottet fremst i motorrommet. Jeg synes å huske at det fremgår av monteringsanvisningene for EVC-systemet hvordan dette skal kobles. 

Lagt til: Og har da tankmålere for diesel og vann sammen med motorinstrumenteringen.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Om du allerede har tankmålere som er koblet mot EVC-instrumentene slik at du har tankmålere som en del av motorinstrumenteringen så høres dette mer ut som en software-sak. Hvilken EvC-versjon har du?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Et bilde av instrumentene hadde vært nyttig. 

Ser ut som om det er EVC-C. Da skal du ha ekstra informasjon (ut over motortimetall) nederst i turtellerinstrumentet.

Om tankmålerinstrumentene (drivstoff og vann) ser like ut som de andre Volvo Penta instrumentene, tror jeg disse er (skal være) koblet inn i EVC systemet. Om du da ønsker å se forbruksdata (eks. liter pr. time eller liter pr. NM), krever dette ekstra programvare. Om dette ikke er installert, kan det lett etterinstalleres av et Volvo Penta verksted. Mener å huske at det koster rundt 10.000kr ish. Denne informasjonen vil da kunne leses ut via displayet i bunnen av turtellerinstrumentet. Det finnes også egne, større instrumenter for dette. Kan ettermonteres. Du kan også få en gateway slik at du kan lese av slik informasjon på en iPad.

Redigert av Bonus (see edit history)

@Bonus det stemmer at jeg får opp mye forskjellig info i displayet i motorinstrumenter. Tankmålere og vanntankmåler er derimot ikke Volvo instrumenter. Jeg har også  Easy Connect, men ikke noe drivstoffinfo her eller. Tror rett og slett tankmålerene ikke er knyttet til EVC på noen som helst måte, verken fysisk eller software.

Redigert av wilma (see edit history)
Brigg skrev for 1 time siden:

Et bilde av instrumentene hadde vært nyttig. 

De fire instrumentene til venstre for turteller er ferskvann, klokke og dieseltanker x2. Lyset i disse betjenes med egen knapp og har ikke det grønne VP lyset. Tror ikke disse er VP instrumenter. Er nok koblet opp fra fabrikk uavhengig av motorinstallasjon. 

IMG_20200607_120056.jpg

wilma skrev 5 minutter siden:

... Tror ikke disse er VP instrumenter. Er nok koblet opp fra fabrikk uavhengig av motorinstallasjon ...

Kan se ut som om dette er instrumenter som er helt utenfor VP systemet ja. Jeg ser forøvrig av bildet at du har EVC-C motorcomputer. (Ser det på størrelsen av displayet nederst i turtelleren). Da har du mulighet til forbruksdata om nødvendig software (tripcomputer) er installert. Gjetter vel på at denne IKKE er installert da du (mest sansynlig) ikke har originale Volvo Penta EVC tankmålere.

Men, om denne softwaren er/blir installert, burde det fortsatt være mulig å få fram forbruksdata da disse er kalkulerte fra EVC systemet og ikke basert på reell flow eller nivåendring i drivstofftank(er).

Om jeg skal drodle litt på en grå Søndag (og det skal man vel ...), så er det jo en mulighet for at selve tankmålerne er elektrisk identiske med EVC systemet sine. Da kan det la seg gjøre å koble disse til sine respektive innganger på EVC systemet. Viserinstrumentene blir det værre med da alle instrumentene er "seriekoblet" (daisychained) til EVC computeren under dashbordet (HCU'en). Tror nok disse må byttes til originale VP EVC instrumenter om man klarer å bruke tankgiverne.

Dette ble vel ikke en fiks ferdig detaljert anbefaling, men kanskje litt føde til tankeprosessen.

Bonus skrev 38 minutter siden:

Om jeg skal drodle litt på en grå Søndag (og det skal man vel ...), så er det jo en mulighet for at selve tankmålerne er elektrisk identiske med EVC systemet sine. Da kan det la seg gjøre å koble disse til sine respektive innganger på EVC systemet. Viserinstrumentene blir det værre med da alle instrumentene er "seriekoblet" (daisychained) til EVC computeren under dashbordet (HCU'en). Tror nok disse må byttes til originale VP EVC instrumenter om man klarer å bruke tankgiverne.

Støtter Bonus i denne tankerekken. Jeg har måttet bytte vanntankgiveren som er koblet mot EVC, og denne er en standard stavgiver som selges på båtutstyrsbutikker. Om tankmålerene kobles til EVC og instrumentene byttes ut til VPs EVC-målere bør dette kunne funke. Nå vet jeg ikke om systemet støtter to dieseltanker/-målere, men jeg blir forundret om dette ikke går. 

Men som også Bonus skriver, forbruksdata i displayet er uavhengig av tankmålerene. Her er spørsmålet om riktig SW er installert. 

wilma skrev for 3 timer siden:

Jeg kan blant annet se forbruket pr time til enhver tid, og snittforbruk. Hmm, er det noe sted man legger inn mengde drivstoff man har, så kalkulerer EVC rekkevidde og tid basert på forbruket? 

Om du kan se denne forbruksinformasjonen i displayet nederst i turtelleren, så har du tripcomputer SW’en installert.

Det er, så vidt jeg vet, ingen mulighet til å,legge inn drivstoffbeholdning og så få EVC systemet til å kalkulere rekkevidde. Da må du nok regne litt selv.

Bonus skrev 49 minutter siden:

Om du kan se denne forbruksinformasjonen i displayet nederst i turtelleren, så har du tripcomputer SW’en installert.

Det er, så vidt jeg vet, ingen mulighet til å,legge inn drivstoffbeholdning og så få EVC systemet til å kalkulere rekkevidde. Da må du nok regne litt selv.

Det vil si at jeg evt må få koblet dieseltankmålerene til EVC for å kunne få funksjonen "distance to empty" osv opp å gå da? 

wilma skrev 36 minutter siden:

Det vil si at jeg evt må få koblet dieseltankmålerene til EVC for å kunne få funksjonen "distance to empty" osv opp å gå da? 

Jepp, det er riktig. Du må da også ha hastighetsinformasjon inn i EVC systemet. Det får du enten fra en vannhastighetsensor (STW; speed through water) eller ved å koble kartplotteren (eller en GPS mottaker) via en NMEA 2000 gateway til EVC systemet.

Her ser du hvilke informasjoner du kan lese ut.;

510833649_EVC-Cbrukermanual-30.jpg.d2d0f471fe0f764210cfd14b0130d061.jpg

Men dersom «Avstand til tom» skal gi pålitelig informasjon må vel tankmålerene være nøye kalibrert? Mitt inntrykk er at dette er så som så på mange båter. 

Brigg skrev 1 minutt siden:

Men dersom «Avstand til tom» skal gi pålitelig informasjon må vel tankmålerene være nøye kalibrert? Mitt inntrykk er at dette er så som så på mange båter. 

Enig. Og, selv om måleren er nøye kalibrert, ville jeg ikke stolt på den om jeg nærmet meg tom tank.

Om jeg ikke husker feil så kan tankmålere som er knyttet til EVC systemet kalibreres på to måter; Full / tom og flere punkter mellom full / tom. Det siste er en noe mer møysommelig prosess.

Får se hva jeg gjør, har sansen for at ting som er montert virker, men samtidig MÅ jeg ikke ha dette opp å gå. Hvis ikke det er veldig rimelig og lettvint å få koblet dette opp blir det nok slik som det har vært siden det var nytt :yesnod:

• 1 år senere...
  • 2 uker senere...

I min båt er det montert 1 stk Volvo Penta D6-435I-SC-F med EVC-E, det er ingen analoge instrumenter og som erstatning for disse er det montert 2 stk Raymarine i70S. BB-dieseltank og vanntank er koblet til EVC og blir presentert på Volvo skjerm (4'' fargeskjerm) og sendt videre til Raymarine Axiom 16 PRO via Volvo easy connect. SB dieseltank er koblet direkte til Raymarine via  Oseanics tanksender Adapter Type 3125, det samme gjelder Gråvannstank.

Utfordringen er å få koblet SB dieseltank direkte til Volvo slik at forbruk og andre beregninger kan utføres i Volvo computeren. Men etter å ha vært i kontakt med Volvo sitter jeg igjen med en uggen følelse om at dette ikke er helt enkelt (eller at det er manglende vilje for å få det til) Ser ut til at om en har 2 motorer da ordner det seg.

Er det noen der ute som har hatt samme problemstilling og har funnet en løsning så er jeg takknemlig for svar.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...