Bursan Startet 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2020 Jag har just köpt en båt med Norska konstruktörer och vill gärna ha ett namn med Norsk anknytning. För många år sedan ägde jag en Norsk fiskebåt som hette SJØGREI och undrar nu, vad betyder detta på Svenska (eller förklara) eftersom jag funderar på att använda det på den nya båten. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 (redigert) Det er litt vanskelig å forklare, og det kan godt være at det ordet har flere betydninger. Jeg tror egentlig det er et konstruert ord, så det er nok ikke et ord som står i ordbok. Jeg leser det som at båten er "god i sjøen". Altså at den er god i bølger og på et hav som har litt sjø/ bølger. Prøvd meg på en oversettelse til engelsk, så kanskje du kan ta det over til svensk(?). SJØ = sea / upset sea GREI = nice / good Jeg liker navnet. Håper det hjelper deg :-) Redigert 6.Juni.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jannmar Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Grand Banks jr skrev for 10 timer siden: Prøvd meg på en oversettelse til engelsk, så kanskje du kan ta det over til svensk(?). SJØ = sea / upset sea GREI = nice / good Jeg liker navnet. Håper det hjelper deg :-) Grei forklaring det ! Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Syner navnet er fint Google translate sier dette: båten er grei i sjøen > båten är anständig i havet Sitér dette innlegget Link to post
Bursan Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 (redigert) Ja tack för hjälpen. Nu ska det funderas vad som passar :) Tack för input Bonus. Redigert 7.Juni.2020 av Bursan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 (redigert) Bursan skrev for 11 timer siden: och vill gärna ha ett namn med Norsk anknytning..... her ligger en del kul navn Sjøteme Conagaseg Redigert 7.Juni.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Pequod Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 For ytterligere inspirasjon kan du alltids lese dette innlegget fra bloggen min for noen år siden, selv om jeg synes "Sjögrei" var et fint navn! https://pequod.nesodd1.no/?p=9821 Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.