mag-la Startet 6.Juni.2020 Del på Facebook Startet 6.Juni.2020 (redigert) Jeg har montert ny varmtvannstank i min Saga 29, og sliter med å få varmtvann fra motoren gjennom tanken. Har åpnet alle koblingene etter tur på motor og tank, men får bare dårlig gjennomstrømming av varm kjølevæske i varmtvannstanken. På tomgang er det ingenting, vannmengden øker litt ved mer turtall. Har etterfylt på ekspansjonstanken mens motoren går. Varmtvannstanken er litt lavere enn slangeuttakene på motoren, som er en VP Tamd41-PA. Har noen tips for å få annet enn lunkent vann i kranene? Redigert 6.Juni.2020 av mag-la (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Kan tyde på en eller flere luftlommer i slangene. Har du kjørt motoren på høyt turtall/marsjturtall etter montering av bereder? Kanskje kan mer fart på vannpumpa trykke ut eventuelle luftbobler. Har du defroster også på kjølevannsløyfen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Okkaby Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Har 41 motor jeg også. Nå ligger tilkobling på min tank litt høgere enn uttak på motor. Der var det bare å åpne begge kraner, så var der vamt kjølevann igjennom tanken. Men siden din ligger lavere, så kanskje du kan fylle slanger/tank med vann før du kobler slanger til motor. Da minimere du luft i systemet. Er jo begrenset hvor mye vann som går i tanken. Så fylle først å koble til etterpå. Så tenker jeg det skal fungere. På gamle motoren min som var en TMD40A så sto tanken opprinnelig lavere enn motor. Der var det ikke noe problem heller. Plassering av uttak på motor er omtrent likt på 40 å 41. Flyttet min opp, da jeg ville kunne tømme den vinterstid, noe jeg ikke kunne med plassering fra tidligere eier. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mare Nostrum Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Sett en luftenippel på kjølevann inn fra motor (på bildet står den på vv-slangen). Enkel og grei metode! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Jeg har en 31-motor, har 2 blå kraner fram på motorn, disse må stå helt åpne....anners får jeg ikke varmt kjølevann inn i vv-berederen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mag-la Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Takk for flere tips. Jeg har defroster som kjølevannet skal gjennom, kanskje problem ligger der. Jeg får prøve å fylle slangene fra motorsiden før sammenkobling. Flere forslag mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Vannet går letteste veien. Enten så er det for stor motstand eller et hinder. Har du tilkoblet slanger riktig plass på motor eller du kanskje trenger en liten elektrisk pumpe på tur slangen fra motor Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 @mag-la Har du prøvd å kjøre motoren på høyt turtall? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mag-la Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Motor er kjørt på alle turtall, og det går mer vann gjennom på høyere enn tomgang. Men det er likevel lite. Ideen med ekstra pumpe for sirkulasjon er god, men det skulle være unødvendig. Jeg får forske litt til. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Sitat Har du mulighet for å stenge av defroster? Om ja, så prøv å stenge den, å se om det da fungere. Evt strupe tilgang til defroster ved hjelp av ventil. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Havlengt Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Har du sjekka at ikkje defrosteren din er grodd..? Eg hadde samme system med mating av VVB i serie med defroster. Det fungerte fint så lenge frostveska var klar og rein, men så snart det vart utfelling i kjølesystemet så tetta defrosteren seg. Resultatet var kaldt vatn.. Demonter defroster og returspyl denne ( vannstraum motsatt veg av kjølesløyfe ) om du har mistanke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.