henrikjo Startet 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2020 (redigert) Jeg er i beita etter en ankervinsj til båten vår (27 fot cabincruiser, ca 3 tonn), og ser at Watski har et bra tilbud på Quick Balder-vinsjer nå i helgen. Jeg har imidlertid en Side-Power baugpropell fra før, med tilhørende Side-power fjernkontroll. Er det noen som vet om det går an å bruke denne fjernkontrollen til Quick-vinsjer? Ellers, er det noen som har erfaring med Quick-vinsjer, er de driftsikre og ellers ok? Tilbudet gjelder både 600w, 900w og 1200w-versjonene, og tenker at jeg antagelig burde gå for 900w versjonen. Eller vil det holde med 600w til denne båten? Redigert 7.Juni.2020 av henrikjo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Jeg har hatt quick vinsj i 14 år. Den var helt suveren. Har du ekstra knapper på fjernkontrollen? Hvis du har burde det ikke være noe problem, da det styrer et rele. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
henrikjo Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Fjernkontrollen ser slik ut: Så er en egen knapp for vinsj, som jeg ikke bruker til noe idag. Men tenkte kanskje at det var forskjellige systemer, da Side-Power vinsjene vel har endel mer elektronikk enn Quick-vinsjene? Sitér dette innlegget Link to post
henrikjo Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Jeg har tittet litt og funnet koblingsskjemaet for Side-Power fjernkontrollen: og koblingsskjemaet til Balder-vinsjen (ink. fjernkontroll): På fjernkontroll-mottakeren er kablene ut merket "vinsj inn" og "vinsj ut", mens merkingen på Balder-koblingsskjemaet er gresk for meg... Noen som får mer ut av dette enn meg? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 (redigert) Har nettopp koplet opp dette i en kamerat sin båt (riktignok via en trådløs link for å unngå tricky kabeltrekking, men prinsippet blir det samme). Du må finne ut hvilken av Windlass-utgangene på Sleipner mottaker (Bow eller Stern) som reagerer på fjernkontrollen din. Så kopler du RED - COMMON til +12V (feks fra strømforsyningen til Sleipnermottakeren), Blue - Windlass Out og Grey - Windlass In koples til ledningene kalt N01 og N02 på Balder. Når rele går får da hhv N01 eller N02 +12V. Pass på at vinsj/Sleipner mottaker har felles minustilkopling. Red: enkleste måten å teste på er selvsagt bare å kople +12V på RED - COMMON og sjekke om du får 12V på blue/grey når du trykker vinsjeknapper på fjernkontrollen. Mulig det står i manualen hvilken av disse som styres av den enkleste fjernkontrollen. Mottaker er lik samme hvilken fjernkontroll du har. Redigert 7.Juni.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
henrikjo Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 (redigert) Mange takk! Da blir det nok en Balder-vinsj Noen formening om det holder med 600w på 3tonn båt, eller om jeg burde gå for 900w? Er jo bare 1000kr forskjell, så kanskje dumt å kjipe inn her. Felles minus blir antagelig litt mas, da mottakeren idag er koblet til samme batteri som baugthrusteren, et eget isolert batteri plassert i baugen, som bare blir ladet av landstrøm ved behov. Hva skjer om de ikke har felles minus? Om jeg kobler om fjernkontrollmottakeren til samme batteri som ankervinsjen vil den jo ikke lenger ha samme minus som baugthrusteren. Vil dette ha noen innvirkning på thrusteren? Redigert 7.Juni.2020 av henrikjo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Så lenge fjernkontrollmottaker og vinsj har felles minus så skal det gå bra. Har bare lite for seg å fore 12V til vinsj dersom strømmen ikke finner veien hjem igjen til batteriet via minus ? Dette tester du enkelt ved å ta 12V fra forsyning til mottakeren og kople den bortpå N01/N02 (pass på at vinsjen står slik at den kan gå noen runder uten å dra seg løs fra badeplattformen el når du tester..) Sitér dette innlegget Link to post
henrikjo Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Godt poeng Men får jeg ikke da samme problem med thrusteren isteden om jeg kobler over til "vinsj-batteriet"? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Jeg vil tro (understreker tro..) at mottakeren får strøm fra start eller forbruk - men om den får strøm fra Thrusterbatteriet og det er helt adskilt fra batteri du kjører vinsj fra så må du heller hente +12V inn på RED - COMMON fra samme forsyning/batteri som vinsjen kjøres fra. Du må jo uansett trekke kablene til N01/02 fra blue/grey så blir bare en ekstra da. Sitér dette innlegget Link to post
henrikjo Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Jau, det blir vel det greieste da. Tusen takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.