Jump to content

Fyringsutgifter...

hschrde

Recommended Posts

Har jo planer om å tilbringe endel tid i båten denne vinteren, gjerne flytte ut på nyåret om jeg kommer så langt på et vis...

Hadde noen uker her og der i båt sist vinter, fyrte da mest med strøm.

Om vi ser bort fra investeringene, hva er det som er billigst å fyre med på lang sikt? Virker som om diesel blir ganske så dyrt i alle fall...

Lurer jo litt på vedfyring da - kanskje med strøm eller diesel i bånn og på natta for at det ikke skal bli altfor kaldt på morgenen...

Har faktisk aldri hatt peis eller ovn selv - hva koster det å fyre med ved kontra diesel?

Og er det noen som har tips om ovner for båt som kan gå på fyringsolje? Må vel kanskje bli sentralvarmeanlegg og sånt det da - og nok litt for dyrt i første omgang...

Å fyre en del med ved skulle vel være mulig. Kjenner et par som bor i en skøyte og som fyrer med ved om vinteren, og som synes det er greit. Kostnaden per kilowatt ved vedfyring varierer sterkt avhengig av ovnen (med eller uten forbrenningskammer blant annet), vedtype (forskjellig mengde energi i forskjellige vedtyper uten av dette reflekteres i prisen - eik er vel blant det med mest energ - her finnes det oversiktstabeller), hvor tørr veden er og ikke minst prisen du får veden for. Sistnevnte varierer sterkt.

En vedovn med rørpipe koster vel heller ikke allverden i innkjøp.

Bruker selv mye ved i huset - gir en ekstra god og lun varme.

Er det fare for at veden blir fuktig ved lagring i nærheten av vannet - og derav gir mindre energi ved fyring?

Og er det noen som har tips om ovner for båt som kan gå på fyringsolje? Må vel kanskje bli sentralvarmeanlegg og sånt det da - og nok litt for dyrt i første omgang...

<{POST_SNAPBACK}>

Vallas, Eber, Mikuno.... you name it, alle har ovner til båt som går på fyringsolje/diesel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

........Lurer jo litt på vedfyring da - kanskje med strøm eller diesel i bånn og på natta for at det ikke skal bli altfor kaldt på morgenen...

<{POST_SNAPBACK}>

Å fyre med ved er "koselig", ja, men det er mye jobb, hschrde!

Fyrer kun med ved i huset mitt (og litt koks på det kaldeste) og det er greit økonomisk når du sammeligner dette kontra fyringsolje / paraffin og / eller strøm. Men, du skal ha godt med tid (noe jeg har....) en vedovn skal passes.

Sånn sett er det en fordel med diesel (selv om det kanskje blir noe dyrerer), du fylle tanken og ovnen (Refleks?) brenner så lenge det er diesel igjen. Natt og dag.......

Så var det lagring av brendsel. Ved tar mye plass, det støver, det bøsser, det følger med smådyr (husbukk!!!). Det finnes "ren" ved som ikke bøsser, men den er dyr! Veden skal også kløyves, til det trenger du plass. Veden ombord i en båt vil antageligsvis bli rå.

Da er diesel / paraffin ideell. Ei tønne på dekk - fylle opp dagtanken - ferdig.

:o)

Jeg tror mye av gleden av å fyre med ved ombord i en båt blir borte fordi det er mye jobb. Ihvertfall hvis du skal fyre døgnet rundt.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Er nok noen gode poeng der ja - selv om jeg kunne tenkt meg en gammel vedovn uansett da...

Trodde alle båtvarmerne gikk på diesel eller parafin jeg, og at fyringsolje er noe annet og mye billigere? Stemmer kanskje ikke det da?

Rart hvor mye praktiske ting man plutselig ikke vet når man skal prøve noe nytt...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...