Jump to content

Skjøte kjetting?

sap_2000

Recommended Posts

Hei.

Skal forlenge ankerkjettingen med 50 meter, og vil helst slippe å kaste de 10 meterene med eksisterende kjetting. I dag er det 10 meter 8mm. kjetting og resten tau. Tauet har en tendens til å vikle seg fast, så tenker da og bruke kjetting hele veien.

Var å kikket hos Maritim og Swang i dag. De hadde et slags kjettingledd som kunne skrus apent på den ene ''langsiden''. Dette leddet var vesentlig lengre enn vanlig kjetting og ville nok ikke kommet igjenom vinsjen.

Mener og huske noe om ett kjettingledd som var to-delt og skulle ''klinkes'' sammen...?

Noen som har tips? Gjerne med link og bilder :smiley:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Hei.

Skal forlenge ankerkjettingen med 50 meter, og vil helst slippe å kaste de 10 meterene med eksisterende kjetting. I dag er det 10 meter 8mm. kjetting og resten tau. Tauet har en tendens til å vikle seg fast, så tenker da og bruke kjetting hele veien.

Var å kikket hos Maritim og Swang i dag. De hadde et slags kjettingledd som kunne skrus apent på den ene ''langsiden''. Dette leddet var vesentlig lengre enn vanlig kjetting og ville nok ikke kommet igjenom vinsjen.

Mener og huske noe om ett kjettingledd som var to-delt og skulle ''klinkes'' sammen...?

<{POST_SNAPBACK}>

:wink: Tor jeg har noen av disse klinke - løkkene liggende i skuffa på kontoret men i galv utførelse.

Er ikke sikker på dim. på de som jeg har, skal sjekke i morgen tidlig. Kan sikkert skaffe

i 8 mm hvis det er feil dim.

:yesnod:

Redigert av Ancas (see edit history)

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Hei.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej sap_2000 !

Bilde

brottlast 5600 kg 10mm pris 320SEK

brottlast 3600 kg 8mm pris 310SEK

vanlig kortlänkad ankarkätting

Kätting 10mm DIN766 galvad Brg: 5000 kg, vikt 2,35 kg/m 79 SEK/m

Kätting 8mm DIN766 galvad Brg: 3200 kg, vikt 1,45 kg/m 69 SEK /m

DVS kättinglänker dom som skruvas er starkare enn kättingen, dom håller oxo 'nesten' samma dimensjon som en kalibrerad kätting.

en leverantör

http://www.vikingyachting.se

sök på kätting eller kättinglänk

S/Y Gunga Din

DVS kättinglänker dom som skruvas er starkare enn kättingen,  dom håller oxo 'nesten' samma dimensjon som en kalibrerad kätting.

en leverantör

<{POST_SNAPBACK}>

Kjempeflott!

Kjøpte noen ledd på biltema i sommer som hadde en litt annen konstruksjon, der var bruddstyrken dårligere enn vanlig kjetting på samme tykkelse.

Hej sap_2000 !

Bilde

brottlast 5600 kg  10mm  pris 320SEK

brottlast 3600 kg    8mm  pris 310SEK

vanlig kortlänkad ankarkätting

Kätting 10mm DIN766 galvad Brg: 5000 kg, vikt 2,35 kg/m  79 SEK/m

Kätting 8mm DIN766 galvad Brg: 3200 kg, vikt 1,45 kg/m    69 SEK /m

DVS kättinglänker dom som skruvas er starkare enn kättingen,  dom håller oxo 'nesten' samma dimensjon som en kalibrerad kätting.

en leverantör

<{POST_SNAPBACK}>

:wink: Der har du nok løkkene dine, tilnærmet samme bruddstyrke som kjettingen.

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Låner denne tråden litt :

Jeg dro ut kjettingen fra kjettingrom under vinch foran på båten i dag.

Jeg har rundt 80-90 meter kjetting.

Dette synes som svært unødvendig, og i forbindelse med at jeg skal lage et bedre kjettingrom ønsker jeg derfor å redusere til 50 meter istedet/betenkeligheter med dette? (jeg antar at jeg på det aller meste har brukt rundt 30 meter til nå).

Kjettingen er 10mm, er det noen som vet hvor mye denne veier egentlig. Jeg tar bort ca 30-40 meter. I og med at denne kjetting ligger i baug, må jeg kompensere for dette med å legge annen vekt der ?? Jeg kan aldri tro at vi her prater om noe særlig mer enn 50-60 kilo ? Båten veier ca 16 tonn.

Jeg har bestemt meg etter diverse innlegg her, å fargelegge kjetting for å holde oppsyn med hvor mye jeg egentlig har sluppet ut. Akkurat nå finner ikke jeg de innleggene. Hva slags lakk skal jeg bruke?

Mitt siste spørsmål er (for de som har 10mm kjetting), hvor store kjettingrom har dere for ca 50 meter kjetting, uten at denne floker seg eller lager annet trøbbel ?? Jeg har til i dag hatt et rom på meter i krets samt ca meteren i høyda. Jeg kunne tenke meg å kunne utnytte denne plassen noe bedre til taurom eller noe slikt......

For øvrig skal jeg bestille slik kjettinglenke som Gunga Din tipser om, da jeg kan bruke den del av kjetting jeg kutter vekk til fremtidig vinch bak i stedet. Jeg antar jeg kommer til å ha rundt 50 meter også der........

Min båt er i samme vektklasse som Perlen. Tideligere hadde jeg 50 meter 1/2" kjetting.

Det følte jeg var ok lengde i forhold til vekten på kjettingen. Nå har jeg bytta ut det manuelle spillet med et nytt elektrisk spill med 10 mm kjetting på 50 meter.Kjettingen burde i alle fall vært 30-40 meter lengre.

50 meter 10mm kjetting er alt for lett, og begrenser ankrings mulighetene vesentlig.

En daumann eller to på 20-25 kg vil nok hjelpe, men det blir fort mye styr.

IKKE KAPP ANKERKJETTINGEN.

Ha en god helg

Cassie

Mitt siste spørsmål er (for de som har 10mm kjetting), hvor store kjettingrom har dere for ca 50 meter kjetting, uten at denne floker seg eller lager annet trøbbel ?? Jeg har til i dag hatt et rom på meter i krets samt ca meteren i høyda. Jeg kunne tenke meg å kunne utnytte denne plassen noe bedre til taurom eller noe slikt......

<{POST_SNAPBACK}>

Støtter CASSIE, ikke kapp kjettingen, med mindre du da er i akutt nød for å få mere plass. Vår båt (15 tonn) har en grov ankerkjetting ( 1,5 ") og den falller 1,5 m ned i en kasse på 1x1 m, aldri noe trøbbel med det. Har bare et gammelt stokkanker ca 50 kg (i tillegg til en 12kg dregg), og i en nødsituasjon vil jeg være glad for all kjetting jeg har.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...