Jump to content

Diverse. ang Ford 2402E


Anabelle

Recommended Posts

Åpner en tråd om denne motoren i håp om etterhvert å kunne få litt hjelp. Fant ingen tidligere tråder som gav meg svar.

 

Jeg har et par spørsmål om denne motoren.

 

1. Er det noen av dere på forumet som har noe bok - rep håndbok til denne motoren? Fant en brosjyre i dokumentarkivet, men den sier ikke all verden. Har prøvd div søk på nettet uten resultat. Sabb som leverte denne i Norge var ikke til hjelp.

 

2. Går deler mye om hverandre med 2704 motorene? Er dette så å si samme motor, men uten turbo? Ser ut som en del ting er likt hvertfall.

 

3. Denne motoren har gløding - forvarming. Etter å ha holdt bryteren inne ca. 30 sek sier det poff og begynner å ryke fra luftinntaket. Er dette riktig? Vet jo at denne varmingen skal antenne diesel i et slags forkammer, men likte ikke denne røyken... Er litt redd brann i motor. :confused: På min motor er det ikke noe skikkelig luftfilter, men et slags grovmasket gitter ved inntaket. Det er kanskje slik det skal være?

 

Muligens mange dumme spørsmål dette, men jeg kjenner ikke motoren fra før og har absolutt ingen dokumentasjon. Vet jo heller ikke om alle deler som sitter påmontert er de som opprinnelig skal være der.

 

Alle svar og tips er velkommen. Kjenner jeg baatplassen rett så får man noen gode svar. :wink:

 

Anabelle - nå på land

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Tror ikke denne har noe videre til felles med 2704 motorene. 2401 og 2402 er like, bortsett fra sylinderantallet. Disse er lettbygde "hurtigløpere" (2401 har max turtall 3600 rpm) mens 2704 er en tyngre maskin med stort volum og max turtall rundt 2100 rpm hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Jeg har Ford manual til 2400 serien liggende på PC'en, så hvis du sender meg en IM med mailadresse så kan jeg sende den over til deg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takker for gode svar så langt.

 

Noen som vet om denne motoren er brukt i bil? 4 sylinderutgaven (2401) er visstnok brukt i Transit, men de jeg snakket med på Ford her i byen kjente ikke til 6 sylinderutgaven.

 

Jeg er som sagt litt bekymret ang. denne røykutviklingen under gløding. Vet at enkelte Perkins-eiere har opplevd det samme. Men det er sikkert bare inntil motoren starter, før det har vel ikke røyken noe annet sted å gå.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
  • 1 år senere...
Noen som vet om denne motoren er brukt i bil? 4 sylinderutgaven (2401) er visstnok brukt i Transit, men de jeg snakket med på Ford her i byen kjente ikke til 6 sylinderutgaven.

 

Anabelle

 

 

Jeg har en mistanke om at denne motroren er brukt i Ford serie A, en 6 tonns liten lastebil.

 

Den ser ganske lik ut etter det jeg kan se av manualen som ligger på sidene her. og effekt og slagvolum stemmer også.

Redigert av sven410 (see edit history)
Link to post
  • 10 måneder senere...

Det skulle vært et eget forum for denne type motor. Har en slik jeg også, med en historikk som er ganske slitsom. Motoren ble tatt opp av båten etter at det kom noen rare lyder fra motoren i fjor høst. Deretter ble den tatt inn på et verksted for sjekk. Det viste seg fort at det var kamakslingen som var slitt ned til noe som ikke kunne fikses. Da ble satt igang en telefonrunde for å finne en slik del. UMULIG! Vi begynte å tråle Finn.no etter samme motor og jommen fant vi en. Denne ble tatt inn på verkstedet og vi brukte deler fra den defekte motoren, slik som varmeveksler, kjølesystemet, vannpumpa, gir, Dynamo og Starter og satt sammen til et resultat som kan sees på dette forum under en annen tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=43165. Det ble veldig bra.

Men hva gjør jeg hvis det må byttes deler på denne etter som årene går? Bytte motor igjen? Det er jo håpløst å få deler til denne. Så derfor må vi alliere oss, vi som har denne motoren. Sammen er vi sterke!!!! :smiley::smiley:

Link to post

Det er helt normalt med poff-varme-litt røyk. Det heter fakkelstart, og røyken trekkes inn imotoren når du starter. Det som skjer, er at en eller to glødetråder i innsugningsmanifoilen antenner litt diesel, for å forvarme luften motoren suger inn. Dette bidrar til at motoren skal starte lettere.

Men må du gløde for å få start?

 

Deler er det ikke mange i Norge som har, men i England vil jeg tro det meste kan skaffes- selv nye shortmotorer :confused: ( Du kan Google på ford dover)

 

Du vet, dette er jo motorer som lett passerer både 20-30 000 timer før noe behov for deler melder seg. I motsetning til visse andre............. :wink:

Link to post
  • 3 uker senere...

det finnes et lite forum som omhandler lastebilene som disse motorene stod i... det er driftet av meg, og har en 10-15 brukere fra hele europa

 

adressen er

 

http://fordaseries.php24.com

 

 

ikke mye som skjer der, men det er da noe info der.

 

Når det gjelder deler er disse motorene så å si umulig å finne noe til, men jeg har funnet både komplette billige pakningssett, og stempelringset, samt at jeg har funnet sylinderforinger....

 

Uansett så er 2402E motoren den samme som 2401, men at den har fått 2 ekstra sylindere så mange av interndelene er like...

 

Er ikke 2700 motorene kalt Dover da??

 

2400 motorene heter iallefall York

Redigert av sven410 (see edit history)
Link to post

York er Transitmotor 2,4 liter med forkammer og 3,6 liter 6 syl. som var brukt i A-serie lastebil

 

Dorset er 4 og 6 syl brukt i D-serie lastebil

 

Dover er motorserien som ble introdusert sammen med Cargo lastebil. Ligner på Dorset, men like forskjellig som York og FDS

 

FDS er 2,5 liter Transitmotor med direkte innsprøytning.

 

Ford traktor har egen motorkonstruksjon som ikke har noe til felles med overnevnte.

Link to post
det finnes et lite forum som omhandler lastebilene som disse motorene stod i... det er driftet av meg, og har en 10-15 brukere fra hele europa

 

adressen er

 

http://fordaseries.php24.com

 

Liten feil i adressen din, riktig adresse er: http://fordaseries.phpbb24.com/forum/

Redigert av Anabelle (see edit history)

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har 2 "nye" 2402 E motorer til salg. Den ene har vaeret test-indstalleret i en twin engine yacht men var for stor, blev derfor taget ud igen, den anden blev aldrig installeret.

Det er sikkert de eneste nye 2402e (2401e) motorer tilbage i verden. Fotografier af motorerne kan mailes...

 

Venlig hilsen Singleprop

Redigert av singleprop (see edit history)
Link to post

Det er nye 2402E motorer, manualen siger 64,9 kW @ 3600 RPM (overload) og 58.9 kW @ 3600 RPM (continous), det svarer circa til 87 HP overload og 79HP continous.

 

Jeg mener de er fra 1983 og de har staaet opmagasineret indendoers i en stue.

 

De staar som nye og der er ikke gear til. Jeg har billeder der giver god beskrivelse af motorerne.

 

Venlig Hilsen singleporp

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22192/dscf3480.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22192/dscf3481.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22192/dscf3483.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22192/dscf3506.jpg

Redigert av singleprop (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...