Grand Banks jr Startet 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2020 Jeg vurderer å bytte motor på jolla, og har pga totakterenes enkelhet hatt bare totaktere frem til nå. Men nå vurderer jeg noen firetaktere. Hva må egentlig gjøres med slike små firetaktere, og ved hvilke intervaller ør det gjøres - og kan jeg gjøre det selv eventuelt? Bytte tennplugger, girolje etc regner jeg som en selvfølge. (I praksis har jeg aldri byttet anode på mine, fordi de aldri står i vann og anodene aldri blir tæret.) I tillegg er det jo motorolje (og kanskje et filter) som jeg regner med bør byttes hvert år. Men hva med registerreim? Er det registerreim på de små motorene? Når bør den byttes? Er det ok for en passe nevenyttig person å bytte den selv, eller hva koster det å bytte den på et verksted? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nomen Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) Å bytte plugger på en moderne 4 takter, kan du nok utsette å lang tid. Olje og filter bør nok skiftes hvert år, men dette er jo ett evig tema (som jeg ikke gidder å diskutere mer) På min Yamaha fra 2015 er det reg.reim, og den ser det ut til å være meget enkelt å skifte. Hvor ofte? Tja det vet jeg ikke. Jeg vil påstå at de årlige kostnadene og arbeidet med å eie en slik motor er beskjedent. Det betinger jo at man liker å pusle litt med slikt arbeid, vanskelig er det ikke. Redigert 8.Juni.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.