2new Startet 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2020 Jeg har en Suzuki DF140 som jeg får maks 5500 rpm med på min båt. Propellen som sitter på er 3 x 14 x 21. Hvis jeg bytter propell til en 3 x 13 x 19 kan jeg da forvente å greie maks turtall som produsenten sier bør ligge på ca 6000+6200 rpm. Den propellen jeg har i dag er aluminium, men tenker på å skaffe meg en i stål. Vil jeg merke stor forskjell? Hva med å bytte fra 3 blader til 4 blader, vil jeg merke stor forskjell? Sitér dette innlegget -- Mvh 2new Link to post
John_Kr Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 For å være helt nøyaktig så må man i tabeller for å finne ut mere, men du opplyser lite om din båt/ motor, regner med at propellen 14x21 er en original levert når den var ny... Hvorfor du har bare 5500 omdr på WOT kan ha mange årsaker, groe, mye vekt, manglende service på motor, skadet propell osv, så tror ikke du får det du etterlyser med bare enkle grep. Jeg kan bare svare på generel basis og ut fra mine egne erfaringer, går du ned 2 tommer i stigning så vil det si ca 400 omdr opp, men du reduserer samtidig diameteren med en hel tomme, bare det utgjør flere hundre omdre. Jeg vil tro at en 13x19 blir da for liten. Så spør du om overgang fra 3 til 4 blader og om du merke forskjell, ja du merker forskjell, men det spørs bare hva du er ute etter. Er det utelukkende økning i fart så er ikke en 4 blader noe å tenke på. En 4 blader er en propell som sitter vesentlig bedre i vannen, men pga et ekstra blad så vil den også ha mere drag, dvs turtallet går enda mere ned med samme stigning. Jeg synes at 4-blader er en god propell til båter med mye vekt og kjører mye i dårlig vær, typisk arbeidsbåt. Dett var sikkert ikke svaret du ville ha, men du får begynne å analysere hvorfor får du ikke tilstrekkelig med turtall på max. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Båtb123 Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) Har Selv Suzuki DF140. Fikk på prøve 13.375.20 fra Seven Marine Parts fungerte meget bra, en mellom ting. Min turtall Suzuki anbefaler er 5800 Redigert 8.Juni.2020 av Båtb123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 John_Kr skrev 9 minutter siden: Jeg kan bare svare på generel basis og ut fra mine egne erfaringer, går du ned 2 tommer i stigning så vil det si ca 400 omdr opp, men du reduserer samtidig diameteren med en hel tomme, bare det utgjør flere hundre omdre. Jeg vil tro at en 13x19 blir da for liten. enig i at 1" ned i diameter er mye. Må vel holde seg ca på suzuki-size på 14" diameter. En grunn til at Suzuki ofte kjører litt større diameter enn de andre i klassen er at de er lavere giret. Da må de ha mer bladareal / diameter for å ikke få for mye slipp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Ja, jeg ville kjøpt en propell som er ca. 14" i diameter. Jeg vet det er flere som bruker denne på Suzuki DF-115/DF140 og virker å være fornøyde med den overgangen fra alu. https://www.telmo.no/propell-solas-hr-titan-suzuki-yamaha-tohatsu-60-140-hk 5800,- + tilbehør. Ring og hør om du trenger trusteskive/spacer/mutter. Jeg tror at du med en 19" ( nb! høyre-dreiing) 3 x 13 7/8" x 19" vil få turtall rundt 6000-6200. Kanskje til og med litt over. Kommer an på. Uansett tror jeg du er nokså nær det turtalllet du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.