Roger og Olina Startet 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2020 (redigert) Jeg som så mange andre, er inne på finn nesten daglig. Både fordi en liker å følge med på priser og for å se på kreative løsninger + + De båtene jeg ser på, er gjerne fra 30fot og oppover. Mange i år er jo førstegangskjøpere av båter og jeg er klar over at det da er båter fra 4-8 meter som er mest populært. Men det er jo ett begrenset marked i den størrelsen også. Så når herr og fru vil ha båt, så er det da lettere å gå opp i størrelse og en føler kanskje også at en får mer for pengene. Flere båter som lå for salg i fjor høst, kommer gjerne på finn i disse dager med ny tekst og pris, der de ofte blir annonsert som en godbit du ikke bør gå glipp av. Heddingen kan være "super familie båt til billig penge" eller "Smart kjøp for førstegangs familien" - "Barnevennlig båt" osv osv. Ja, jeg ser fremdeles da på båter som er på 30 fot + Vi har selv en båt som er fra 80 tallet, noe jeg aldri kunne ha kjøpt om jeg ikke kunne gjøre det meste selv og har rimelig grei kompetanse på motor. For det skjer stadig ett eller annet som må gjøres både med båt og motor og selv om jeg har hatt båt siden jeg var 12år, så blir en vel aldri erfaren nok. Men en blir flinkere til å beherske situasjonen og handle ut fra det som regel. Men, shit happens uansett.. Skulle vi ha solgt så hadde jeg ikke anbefalt en båt på den størrelsen og alder til en førstegangs kjøper. Det hadde jeg vært tydelig på. Ja, jeg skjønner at når en skal selge, så ramser en ikke opp alle ulempene med å kjøpe båten som er 30år gammel. Men en bør samtidig ikke overpynte bruden. Alle blir på en eller annen måte fanget i en annonse eller reklame og har en ikke erfaring med båt fra tidligere og stoler på en av disse fargerike annonsene, så er jeg stygt redd for at dette kan skape farlige situasjoner når herr og fru blir overasket av f.eks dårlig vær der dieselfilter går tett, motor stopper eller en eller annen sikring ryker og kart plotter/ekkolodd slår seg av osv osv Mye kan skje.. Ja, det er lov å bruke hode som kjøper og en har selvfølgelig ett ansvar, men jeg mener at som selger så har du jaggu også ett ansvar. Spesielt når en skjønner at det er en uerfaren båtkjøper du har på visning. Det at en båt som er 35år gammel og har økt med 100 båtlapper i pris på 6 mnd, er vel litt markedsstyrt, men det kan også påvirke førstegangskjøpet og om en går etter pris og tror det at pris reflekterer kvalitet/vedlikehold og at det da er tryggere kjøp. Jeg er stygt redd for at vi kan få en ulykkes sommer dette året, ikke bare pga fart men også pga gamle båter og utstyr blir solgt som om det skulle være "nytt". Eller er det bare meg som er litt pessimist her? Redigert 8.Juni.2020 av Roger og Olina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Her var du pessimistisk ja. At priser justeres over vinteren er heilt naturlig. Spesielt iht markedet nå, og kanskje oppgraderinger ila vinteren. At førstegangskjøpere bør kjøpe nytt for å slippe utfordringer er sjølvsagt spennande tanke dersom man er forhandler. Eg trur at både nye og kommande båtfolk i 2020 kan klare både å bruke og vedlikeholde sine båtkjøp like godt som nye båtfolk i 2010. Dessuten ser eg absolutt positivt på at kanskje ikkje alle er handymann. Det er kanskje positivt med ein oppsving for servicenæringa rundt fritidsbåter, så om eit sydeturbudskjett må på disken for å få reparert litt på båten er innafor. Prisane har vert ganske lave ei stund. Det er bare 8 år siden eg bytta båt sist, og den båttypen eg solgte for 314.000kr i 2012 hadde eg knapt/neppe fått 100.000kr for 2019. Mine dieseltanker fra 1983 er foresten garantert like reine som en båt sjøsatt fra fabrikk i 2018. Men ja...at fleire kanskje gaper over noko de ikkje meistrar kjem til å skje, også i år. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
pipe Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 (redigert) Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Flere båter som lå for salg i fjor høst, kommer gjerne på finn i disse dager med ny tekst og pris, der de ofte blir annonsert som en godbit du ikke bør gå glipp av. Helt enig. Holdt selv på med ett kjøp i fjor på etter sommeren der han ville ha 230k for en DC i fra 2007. Det strandet på at jeg ikke ville betale over 200K for båten. I år ligger den ute til 300K men er fortsatt ikke solgt. Hadde bestemt meg for å bytte ut den gamle hyttebåten men med de prisene som er nå kommer jeg til å la være tror jeg. Den gamle får duge ett år til da jeg også har kostet på meg ny brygge på hytta. Egentlig liker jeg som eneste personen i familien meg best i den andre båten uten å være på hytta. Man skal jo som kjent sove i båten og ikke på hytta det vet jo alle bortsett i fra min familie Redigert 8.Juni.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Sjeldenutpå skrev 1 time siden: Eg trur at både nye og kommande båtfolk i 2020 kan klare både å bruke og vedlikeholde sine båtkjøp like godt som nye båtfolk i 2010. Det er jeg ikke uenig i, alle kan lære når interessen er der . Men mange av de som nå kjøper båt, hadde ikke kjøpt båt om det ikke hadde vært for situasjonen vi er i og ja, det er naturlig at en må betale noen kr mer på våren enn høsten, men hallo... Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Jeg er helt enig med TS. Har selv hatt båten ute på Finn flere ganger siste året. Har hatt mange interesserte og nærmer oss kanskje en avtale nå. Jeg har understreket flere ggr i annonsen at dette ikke er en båt for alle. Jeg lar heller være å selge, heller enn å selge til noen som ikke vet hva det vil si å ha og føre en stor båt fra 80 tallet. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Torsen67 Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Ny båter er også skremmende. Ble heist opp en splitter ny Askeladden 21-22 fots daycruiser på Nesset innerst i Bunnefjorden for ca 4 uker siden. Det var første kjøretur til familien på 4. Da de kom innover fjorden så merket de at båten tok inn mye vann. Heldigvis så var gutta på Marina AS på jobb og sto klar med krana. Da fosset det ut vann fra tappepluggen i messing nederst på akterspeilet når den ble heist. Flensen var så og si ikke skrudd fast, og ikke var det noe tetningsmiddel der. Tappepluggen i midten var skrudd igjen med o-ring. Men sånn er den vel levert i fra leverandøren. Mange som sto og tok bilder. Lite heldig å ha så dårlig kvalitetssjekk. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Typisk Askeladden dette. To i havna har kjøpt Askeladden denne våren og begge hatt flere reklamasjoner som går på dårlig kvalitetskontroll og montering av utstyr. Skjønner ikke at en etablert båtprodusent tar sjansen på å sende slikt ut til kunder. Båten i seg selv er jo veldig bra bygget. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 LAKA skrev for 1 time siden: Båten i seg selv er jo veldig bra bygget. Tykkelsen på gelcoaten eller hva da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skrotnisse Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Jeg så en fra redningsselskapet uttalte at før traff man båtfolk, nå treffer man folk i båt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Skrotnisse skrev 14 minutter siden: Jeg så en fra redningsselskapet uttalte at før traff man båtfolk, nå treffer man folk i båt Ikke noe nytt fra den kanten det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zooper Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Jeg ville ikke hatt problemer med å anbefale en 30 år gammel båt på 30-40 for til en førstegangskjøper. En splitter ny båt er ofte ikke helt ferdig skrudd den heller, og en vannskjøtt tiåring kan være full av ulumskheter. Selv om nyere sannsynligvis er bedre, så er det alltid et økonomisk spørsmål Det jeg ville insistert på er å ta med en kyndig person til å vurdere både båten og selgeren. En kyndig person vil stille de rette spørsmålene for å avdekke risker, feil, mangler, behov for oppgraderinger (ink arbeidsbeskrivelser og kostansvuderinger, m.m ), forestående kostnader gram i tid, m m., og ikke minst, avdekke om selger er full av sjøsprøyt eller er så uvitende at de er et dårlig vitne på båtens stand. Og, man vil få hjelp til å prute. Uansett om jeg hadde kjøpt en ti år gammel seilbåt eller en på 30 ville jeg tatt full service på motor og drev, tatt en rigg sjekk, fått over alt elektrisk og mekanisk, alle skroggjennomføringer, løftet den ut av vannet, og sjekket alle de samme tingene. Mange gamle båter er velholdte og fått mange oppgraderinger. Mange gamle båter holder dessuten høy byggkvalitet sammenliknet med nyere. En båtmann bør av både økonomiske, praktiske og sikkertsmessige årsaker lære seg det meste av vedlikehold. Det er heller kanskje ikke like nøye om man gjør en blunder på en eldre båt, sammenliknet med en langt nyere og dyrere. Jeg er selv blant de hvor mine første båter var 30 år og ville gjort det samme igjen. Nå derimot, fordi jeg har større funksjonelle og komfortmessige krav, har bedre økonomi og mindre tid og mindre arbeidslyst, og dessuten finner det mindre spennende å gjøre det samme arbeidet som jeg har gjort ørten ganger før (som en nybegynner kan finne glede i å lære)... Ja nå ville jeg lagt meg på pluss minus 15 år og fått den størrelsen jeg sikler etter og alle funksjonelle krav temmelig godt dekket. Hadde jeg hatt mye mer penger ville jeg valgt enda nyere enn enda større. Men ja, når folk på uredelig vis, eller ned uforstand, forsøker å selge noe for mer enn det er verdt, ja det provoserer alltid. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Markedet svinger, men det vil alltid være noen førstegangskjøpere med lavt budsjett som går etter de rimeligste båtene. Selger har vel ikke dermed noe annet ansvar nå enn ellers når man selger gammel båt til førstegangskjøper. Ja, det vil sikkert være flere som havner i trøbbel enn ellers, men kan ikke se at selger skal vente til markedet roer seg av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Hvorfor vil det skje flere ulykker med gammel enn ny båt? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Roger og Olina Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) quantumduck skrev for 2 timer siden: Markedet svinger, men det vil alltid være noen førstegangskjøpere med lavt budsjett som går etter de rimeligste båtene. Selger har vel ikke dermed noe annet ansvar nå enn ellers når man selger gammel båt til førstegangskjøper. Ja, det vil sikkert være flere som havner i trøbbel enn ellers, men kan ikke se at selger skal vente til markedet roer seg av den grunn. Er ikke uenig det. Men det når en leser på enkelte annonser, så har de fått en kraftig "ansiktsløftning" utover det en vanligvis leser. Sier ikke at alle skal løpe å kjøpe ny båt, da har jeg formulert meg dårlig. Men en skal ikke overselge heller. Er en båt 30 år, så skjer uforutsette ting og tang... Redigert 9.Juni.2020 av Roger og Olina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Det er ingen tvil om at prisene har gått opp, spesielt på DC. Etter det jeg kan se snakker vi for 50-100K opp i forhold til i fjor. Dette gjelder riktig nok 15år gamle DC med utenbordsmotor. Fordel i år er at dersom det skjer noe så kommer det til å være mange på sjøen og sjansen er stor for å få hjelp ? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Hvordan opplever dere prisene på båt 35 fot og over har gått? Har det vært økning, eller går de bare raskere? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
quantumduck Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Roger og Olina skrev for 1 time siden: Sier ikke at alle skal løpe å kjøpe ny båt, da har jeg formulert meg dårlig. Nei, så ikke at du skrev det noe sted? Det er vel ikke noe annerledes nå enn ellers, overselger man på ting som ikke stemmer får man trøbbel ihht kjøpsloven. Solgte bolig for noen år siden og hadde en megler som faktisk klarte å forfatte et prospekt på korrekt norsk og uten svadaformuleringer. Dem er det ikke mange av. Gjelder båtmeglere også, står de merkeligste ting i deres båtannonser. Så når "fagfolk" gjør det så blir det kanskje litt vanskelig å argumentere for at private skal være mer nøkterne. Jeg vet egentlig ikke hvor mange som faktisk faller for sånt? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 quantumduck skrev for 7 timer siden: Gjelder båtmeglere også, står de merkeligste ting i deres båtannonser. Så når "fagfolk" gjør det så blir det kanskje litt vanskelig å argumentere for at private skal være mer nøkterne. Har spesielt lagt merke til at hos enkelte båtmeglere inneholder annonsene 80% generelle opplysninger om båtfabrikk osv. De siste 20% er viet til det objektet man skal selge. Da går minstanken hos meg i retning i av at megler mangler komptanse om salgsobjektet og vil ha lite å tilføye i en kjøpsvurderings/salgsprosess. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) Jeg tror også mange overvurderer objektet de har kjøpt. Folk kjøper båter som egentlig er prosjekter fordi båten er billig og startet og går, men så mangler de kompetanse til å gjøre det som skal til. De drar ut på langtur med båter som egentlig ikke skulle ha vært brukt. Tanken er at så lenge båten flyter, starter og går er den fullgod. Når jeg solgte min snekke nylig informerte jeg ettertrykkelig kjøper om at båten min er gammel og det er ikke noe garanti for hvor lenge motoren lever siden det er en original saltvannskjølt maskin. Jeg kom også med tips til hva han bør gjøre for å holde båten så da er det opp til kjøper å vurdere om de vil gjøre noe med den. Da kan ikke jeg lastes for eventuelle problemer siden jeg har vært ærlig. Redigert 10.Juni.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) Fru Jacobsen skrev for 12 timer siden: Hvorfor vil det skje flere ulykker med gammel enn ny båt? Godt spørsmål, spennende om noen vil komme med svaret. Kan ellers rapportere at det er svært stille og fredelig i Blindleia om dagen og ikke opplevd en eneste uønsket episode mht idioter og annet problemskapende aktiviteter. https://www.batliv.no/bm202005-sikkerhet-sjomannskap/rimelig-trygt-pa-sjoen/694569?ct=t(BATMAG_NB_2020-06-10) Tansportøkonomisk Institutt (TØI) har regnet på risikoen knyttet til båtlivet med utgangspunkt i innrapporterte ulykker til forsikringsselskapene. Her fremgår det at risikoen for ulykke per kjørte kilometer er noe høyere i båt enn i bil: I båt er det 11 ulykker per million kilometer, mens det i bil er 7,4 ulykker per million kilometer. Samtidig er risikoen for personskade 30 ganger høyere for syklister enn for fritidsbåtbrukere, ifølge TØI. Med andre ord utsetter du deg for litt større risiko på båttur enn på biltur, mens sykkelturer er veldig mye farligere. Redigert 10.Juni.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.