Roger og Olina
Jeg som så mange andre, er inne på finn nesten daglig. Både fordi en liker å følge med på priser og for å se på kreative løsninger + +
De båtene jeg ser på, er gjerne fra 30fot og oppover.
Mange i år er jo førstegangskjøpere av båter og jeg er klar over at det da er båter fra 4-8 meter som er mest populært.
Men det er jo ett begrenset marked i den størrelsen også. Så når herr og fru vil ha båt, så er det da lettere å gå opp i størrelse og en føler kanskje også at en får mer for pengene.
Flere båter som lå for salg i fjor høst, kommer gjerne på finn i disse dager med ny tekst og pris, der de ofte blir annonsert som en godbit du ikke bør gå glipp av.
Heddingen kan være "super familie båt til billig penge" eller "Smart kjøp for førstegangs familien" - "Barnevennlig båt" osv osv. Ja, jeg ser fremdeles da på båter som er på 30 fot +
Vi har selv en båt som er fra 80 tallet, noe jeg aldri kunne ha kjøpt om jeg ikke kunne gjøre det meste selv og har rimelig grei kompetanse på motor. For det skjer stadig ett eller annet som må gjøres både med båt og motor og selv om jeg har hatt båt siden jeg var 12år, så blir en vel aldri erfaren nok. Men en blir flinkere til å beherske situasjonen og handle ut fra det som regel. Men, shit happens uansett..
Skulle vi ha solgt så hadde jeg ikke anbefalt en båt på den størrelsen og alder til en førstegangs kjøper. Det hadde jeg vært tydelig på.
Ja, jeg skjønner at når en skal selge, så ramser en ikke opp alle ulempene med å kjøpe båten som er 30år gammel. Men en bør samtidig ikke overpynte bruden. Alle blir på en eller annen måte fanget i en annonse eller reklame og har en ikke erfaring med båt fra tidligere og stoler på en av disse fargerike annonsene, så er jeg stygt redd for at dette kan skape farlige situasjoner når herr og fru blir overasket av f.eks dårlig vær der dieselfilter går tett, motor stopper eller en eller annen sikring ryker og kart plotter/ekkolodd slår seg av osv osv Mye kan skje..
Ja, det er lov å bruke hode som kjøper og en har selvfølgelig ett ansvar, men jeg mener at som selger så har du jaggu også ett ansvar. Spesielt når en skjønner at det er en uerfaren båtkjøper du har på visning. Det at en båt som er 35år gammel og har økt med 100 båtlapper i pris på 6 mnd, er vel litt markedsstyrt, men det kan også påvirke førstegangskjøpet og om en går etter pris og tror det at pris reflekterer kvalitet/vedlikehold og at det da er tryggere kjøp.
Jeg er stygt redd for at vi kan få en ulykkes sommer dette året, ikke bare pga fart men også pga gamle båter og utstyr blir solgt som om det skulle være "nytt".
Eller er det bare meg som er litt pessimist her?