Jump to content

Telemarkskanalen etter Unions bortfall?

Sigurd

Recommended Posts

Ønsker ikke noen politisk diskusjon, men er det noen av dere berørte som har noen anelse om hva som skjer nå etter at Union høyest sannsynlig uteblir som bidragsyter. Vi hadde en diskusjon tidligere i år hvor det ble ytret missnøye rundt prisstigning i 2005. Jeg har ingen anelse om hvor mye Union har bidratt til det årlige budsjettet, men regner med som sikkert at de har sponset det meste av våre sluseavgifter.

Jeg personlig syns ikke 1400kr, som nå, er spesielt dyrt for 36 slusinger, men lurer selvfølgelig på hva vi kan forespeile oss til neste år uten Union som sponsor. Ombord hos oss har vi etterhvert fått det som vane å ta en avstikker innlands ei ukes tid i sesongen og kommer til å savne den delen av båtlivet om de må begrense tilbudet. Er det noen av dere oppe i Skien- Farelva- Norsjø-områdene som vet noe, eller er jeg for tidlig ute med mine bekymringer?

Om det ikke akurat er svaret på det du spør om er vel saken den at elva mellom Nordsjø og Heddalsvannet (Bråfjorden) er i ferd med å gro igjen og dette vil akselerere når tømmerfløtingen fra Notodden til Union og Skien avvikles. Her er det jo tidvis grundt nok som det allerede er.

Jeg kan verken betrygge eller uroe deg Sigurd, men tenkte jeg skulle tipse om at Vi Menn hadde reportasje om Unionfløtinga i kanalen. Artig lesestoff, bra illustrert. Det var i utgaven av bladet for 2 uker siden. Om du ikke har lest den, burde du det.......

Forøvrig, synes ikke jeg heller at 1400 er dyrt for en såpass serverdighet.

Ønsker ikke noen politisk diskusjon, men er det noen av dere berørte som har noen anelse om hva som skjer nå etter at Union høyest sannsynlig uteblir som bidragsyter.

...., eller er jeg for tidlig ute med mine bekymringer?

<{POST_SNAPBACK}>

Kan bare meddele at folk i museumskretser som steller med fløting og fløtermiljø allerede har uttrykt stor bekymring. Forhåpentligvis vil det bli tatt initiativ fra dette hold for å opprettholde anlegg og drift uten store økononmiske konsekvenser for fritidsbåtene.

:smiley:

Får jammen håpe att denne kanalen blir tatt vare på, var på tur ei uke

i sommer oppover og inn til Dalen m/ retur til Notodden og bluesfestivalen.

Det var en kjempefin tur og verd hvær krone vi betalte for slusinga.

Jeg må også få skryte av slusepersonale for Kjempeservice !!!

:yesnod:

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Vi Menn .......... for 2 uker siden. Om du ikke har lest den, burde du det.......

Takker for tipset. Det har gått meg forbi for jeg er akkurat hjemme fra jobb, men skal prøve å få tak i den utgaven. Ser akkurat at det finnes litt stoff i siste utgave av RedningsSkøyta også.

Kjære Ancas!

Dersom du brukte en uke fra Skien til Dalen, tilbake til Skien via Notodden, og i tillegg fikk tid til å delta i mer enn en pause på Bluesfestivalen; Da har du mange opplevelser til gode i kanalen!

Vi brukte 8 dager Dalen tur-retur, og følte at vi gikk alt for fort! Telemark-kanalen er som god Whisky, den skal nytes, ikke pløyes gjennom.

Støtter synspunktet om viktigheten av å beholde denne kulturperlen for fremtiden.

(korrigert tyrkerleifer)

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Planlegger en tur opp kanalen men har desverre for høy mast. Vurderer derfor å ta den ned på vei opp da den likevel skulle vært nede for litt puss og stell (er noget skeptisk til å la meg heise opp)....

Alternativt tenker jeg nøye meg med turen inn til Notodden. Er dette i det hele noe av den samme opplevelsen eller bør jeg satse på nedmasting først som sist?

Planlegger en tur opp kanalen men har desverre for høy mast. Vurderer derfor å ta den ned på vei opp da den likevel skulle vært nede for litt puss og stell (er noget skeptisk til å la meg heise opp)....

Alternativt tenker jeg nøye meg med turen inn til Notodden. Er dette i det hele noe av den samme opplevelsen eller bør jeg satse på nedmasting først som sist?

<{POST_SNAPBACK}>

For egen del så synes jeg turen starter ved Ulefoss, da er det de gamle hånd drevne slusene starter.

Så anbefaler turen helt opp til Dalen, og Bandak er laaaaaaaang, men koselig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...