Jump to content

Kompis fikk støt fra propellen, hva kan være feil?

primusmotor

Recommended Posts

Hei, en kompis hadde båten sin oppe på land i helgen, når propellene skulle pusses fikk man støt fra den ene propellen, men ikke den andre, hva kan dette være?
Aksel sinkene var også borte vekk og propellen hadde ett svart belegg. Båten er en Princess V40 1998

Synes dette var rart og vil nå sjekke det opp, er ikke bra at båter som ligger ved siden av han kan få tærings skader.....

Hadde min båt også oppe i helgen, og da jeg skulle pusse litt på roret oppdaget jeg kraftige tærings skader, fant ut at ledningen som kom fra sinken og skulle til rorarmen, ikke har vært tilkoblet, kjøpte båten i høst. Regner med at dette er årsaken?
Legger ved ett bilde.

E746E68D-619B-43E3-BF03-5865D1850C03.jpeg

B147D209-0D37-48E4-9DED-7404B7E05FC5.jpeg

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Flytende jord ja hva er det? 

Men før 2007 en gang tillot DSB det som kalles "lokalt jordplan" på lystbåter. Kort fortalt kobler du vekk jordlederen fra 230 V strøminntaket, og så har man en metallplate under båten som henter jord fra sjøvann. Med dette systemet skal det finnes en bryter som kobler til jordlederen i strøminntaket når båten settes på land. Dette lokale jord systemet ble ettethvert forbudt av DSB etter påtrykk fra meg og endel andre personer, da det kan medføre korrosjon på nabobåter og ikke minst en liten mulighet for at badende kan få strøm i seg under spesielle forhold med jordfeil.

Fra en propell, det kan være mange grunner. Da må man se på det elektriske opplegget i båten. Mange av disse båtene har en slepering eller kobberlisse fra minus (Som på endel båter er sammenkblet med jord) på propellaksjlingen. Om denne forbindelsen er dårlig på ene akslingen kan det medføre strø bare på den ene propellen, Men det kan være 1000 andre grunner. Om du ikke er kyndig nok til med multimeter og evne til  å segregere jordsystemet, så finn en kompis som kan eller søk proffesjonell hjelp

Skal gi han beskjed om og sjekke opp i dette.

Er ikke helt i orden skjønner jeg, hva mener dere om bildene jeg la til i innlegget av mitt ror?

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Hulda skrev 18 minutter siden:

Det må da du vite :-)?

Joda på folkemunne vet jeg hva som menes med flytende jord, men har aldri sett noen definisjon i wikipedia eller faglitteratur, Og hva betyr det egentlig? At jord er flytende menes jo at det ikke er noen forbindelse til referansejord. Referansejord er jo i denne sammenheng everkets jord. Da kan man si at utgangen på en skilletrafo er flytende i forhold til referansejord. Men faselederne (230V) er jo ikke isolert fra jordlederen i praksis, selv om vi har IT nett i Norge. Derfor dette lille spørsmålet fra meg. 

Men blir ikke overasket om noen har andre tolkninger :wink:

Siden jording fra landstrøm skal kobles til båtens minus og gods på motor (kontakt med sjø) vil jordfeil på anlegget føre til tæring, og en mulighet for eksponering av badende.

Det at man får støt når propellen berøres når båten står på land kan altså komme av jordfeil på 220V anlegget som kobles til, like gjerne som jordfeil ombord i båten som står på land.

Noe av bakgrunnen for at mange ønsker, og har lokal jording, er at det på mange anlegg er nettopp jordfeil.

Med lokal jord er det kun feil ombord i egen båt som gir tæring, og risiko for eksponering av badende.

Med lokal jord på båt som står på land blir risikoen betydelig større. Og sannsynligvis hovedårsaken til at lokal jord på lystbåter ikke lengre er tillatt.

Redigert av Johannes (see edit history)
JRK skrev 43 minutter siden:

Men blir ikke overasket om noen har andre tolkninger :wink:

Man tør i den forbindelse henvise til NEK:2018 200.19

Ellers beskriver @Johannesdet bra. 

I og med at Hulda ikke er elektriker, ikke skjønner et pipp av elektro, drar Hulda om bord jordet skjøteledning når båten står på land. Den fast monterte landstrømmen brukes aldri når båten er oppe av vannet. Og så gidder jeg ikke kverulere om landsrøm eller ikke. TT-anlegget mitt kjører greit, og har samsvarserklæring fra Bravida. 

Dra om bord en jordet skjøteledning er kanskje noe kompisen til trådstarter også burde gjøre, i påvente av elektriker.

Johannes skrev 28 minutter siden:

Siden jording fra landstrøm skal kobles til båtens minus og gods på motor

Dette stemmer vel ikke. Kun gods som ved  teknisk feil kan bli strømførende skal jordes. Så lenge batteriladeren inneholder skilletrafo må ikke batteri/motor jordes. (Både Ctek og Sterling-ladere har skilletrafo.)

Man kan imidlertid ikke unngå det dersom man har bereder oppvarmet av strøm og motor. Denne må jordes og frostvæske leder strøm til motoren.

Ingar skrev 31 minutter siden:

Om det stemte skulle jo alt metall ombord jordes. Galvanisk skille gir ingen sikkerhetsbeskyttelse slik som en skilletrafo gjør.

Lader med galvanisk skille har jeg ikke hørt om, de er dobbeltisolerte, altså uten jord.

DEFA reklamerer med lader som har galvanisk skille.

DSB forlanger at motor/batteri minus skal kobles til landjord ved landstrøm. Dessuten skal det være lisse over fleksibel kopling om koplingen er isolerende. Det er denne oppkoblingen som setter av galvanisk tæring, potensialforskjellen mellom 'bryggejord' og sjøjord. En måte å bremse denne effekten er å sette 'zinc saver', best er skilletrafo. Kommer man langt sydpå, Sverige, er det tillatt med klipt landjord og lokalt jordplan, noe som så vidt vites er tillatt i EU.

Ellers var det noen tidligere tråder der blant annet Lotus deltok med stort engasjement. 

Hei,

Det finnes mange fine forklaringer. Her er en:

https://docplayer.me/106899045-Strom-i-bat-og-i-bathavn-gunnar-visnes.html

Her står det at normalt så skal landtsrømsjord legges til motor, med untak om man har skilletrafo. Men til syvevnde og sist er det den som godkjenner anllegget som avgjør dette. Grunnen til av vi har jord er for person og utstyrsvern (Brann). Er anlegget av en slik beskaffenhet at det ikke kan oppstå berøringsfarlig flater (f.eks. landstrøm med en isolert lader) så vil jeg tro at mange installtører vil godkjenne dette. Derimot hadde det vært to adskilte kurser/brukere der det kan oppstå berøringsfarlige flater, selv om de er isolerende, så ville man neppe godkjent dette. 

primusmotor skrev for 11 timer siden:

Aha, men hvorfor får han støt bare fra en propell?

Er det kanskje samme motor/ propellen som varmer VV.berederen..? 

Jeg tipper han har overledning i vvb, som igjen følger kjølevannsløyfen til motoren og videre ut til propell.. 

Har opplevd dette ved båter jeg har tatt opp på slipp...koble fra EL på vvb og se om det hjelper...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...