primusmotor Startet 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2020 Hei, en kompis hadde båten sin oppe på land i helgen, når propellene skulle pusses fikk man støt fra den ene propellen, men ikke den andre, hva kan dette være? Aksel sinkene var også borte vekk og propellen hadde ett svart belegg. Båten er en Princess V40 1998 Synes dette var rart og vil nå sjekke det opp, er ikke bra at båter som ligger ved siden av han kan få tærings skader..... Hadde min båt også oppe i helgen, og da jeg skulle pusse litt på roret oppdaget jeg kraftige tærings skader, fant ut at ledningen som kom fra sinken og skulle til rorarmen, ikke har vært tilkoblet, kjøpte båten i høst. Regner med at dette er årsaken? Legger ved ett bilde. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Kjellg Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 220v tilkoblet og skilletrafo? Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Han hadde landstrømmen tilkoblet mener jeg. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 220 V tilkoblet og flytende jord? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) Du må nok skrive litt mere om hvordan jord er tilkoblet. Om du har som Hulda spør om - Flytende jord, skilletrafo etc? Man må huske på at det er ikke alltid det er lov til å ha landstrøm tilkoblet når båten ligger på land, nettopp for å unngå det han opplevde. Redigert 9.Juni.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Hei det vet jeg ikke, hva menes med flytende jord? Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Kjellg Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) primusmotor skrev 4 minutter siden: Hei det vet jeg ikke, hva menes med flytende jord? Jord i båten ikke tilkoblet jord på land. Uansett så må han umiddelbart koble fra landstrøm. En ting er at han selv får strøm i seg, men det kan komme andre som får seg en karamell. Redigert 9.Juni.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Aha, men hvorfor får han støt bare fra en propell? Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
JRK Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Flytende jord ja hva er det? Men før 2007 en gang tillot DSB det som kalles "lokalt jordplan" på lystbåter. Kort fortalt kobler du vekk jordlederen fra 230 V strøminntaket, og så har man en metallplate under båten som henter jord fra sjøvann. Med dette systemet skal det finnes en bryter som kobler til jordlederen i strøminntaket når båten settes på land. Dette lokale jord systemet ble ettethvert forbudt av DSB etter påtrykk fra meg og endel andre personer, da det kan medføre korrosjon på nabobåter og ikke minst en liten mulighet for at badende kan få strøm i seg under spesielle forhold med jordfeil. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Fra en propell, det kan være mange grunner. Da må man se på det elektriske opplegget i båten. Mange av disse båtene har en slepering eller kobberlisse fra minus (Som på endel båter er sammenkblet med jord) på propellaksjlingen. Om denne forbindelsen er dårlig på ene akslingen kan det medføre strø bare på den ene propellen, Men det kan være 1000 andre grunner. Om du ikke er kyndig nok til med multimeter og evne til å segregere jordsystemet, så finn en kompis som kan eller søk proffesjonell hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 JRK skrev 9 minutter siden: Flytende jord ja hva er det? Det må da du vite :-)? Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Skal gi han beskjed om og sjekke opp i dette. Er ikke helt i orden skjønner jeg, hva mener dere om bildene jeg la til i innlegget av mitt ror? Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
JRK Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Hulda skrev 18 minutter siden: Det må da du vite :-)? Joda på folkemunne vet jeg hva som menes med flytende jord, men har aldri sett noen definisjon i wikipedia eller faglitteratur, Og hva betyr det egentlig? At jord er flytende menes jo at det ikke er noen forbindelse til referansejord. Referansejord er jo i denne sammenheng everkets jord. Da kan man si at utgangen på en skilletrafo er flytende i forhold til referansejord. Men faselederne (230V) er jo ikke isolert fra jordlederen i praksis, selv om vi har IT nett i Norge. Derfor dette lille spørsmålet fra meg. Men blir ikke overasket om noen har andre tolkninger Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 primusmotor skrev 17 minutter siden: Skal gi han beskjed om og sjekke opp i dette. Er ikke helt i orden skjønner jeg, hva mener dere om bildene jeg la til i innlegget av mitt ror? Dette er definitivt Hulda mat Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) Siden jording fra landstrøm skal kobles til båtens minus og gods på motor (kontakt med sjø) vil jordfeil på anlegget føre til tæring, og en mulighet for eksponering av badende. Det at man får støt når propellen berøres når båten står på land kan altså komme av jordfeil på 220V anlegget som kobles til, like gjerne som jordfeil ombord i båten som står på land. Noe av bakgrunnen for at mange ønsker, og har lokal jording, er at det på mange anlegg er nettopp jordfeil. Med lokal jord er det kun feil ombord i egen båt som gir tæring, og risiko for eksponering av badende. Med lokal jord på båt som står på land blir risikoen betydelig større. Og sannsynligvis hovedårsaken til at lokal jord på lystbåter ikke lengre er tillatt. Redigert 9.Juni.2020 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 JRK skrev 43 minutter siden: Men blir ikke overasket om noen har andre tolkninger Man tør i den forbindelse henvise til NEK:2018 200.19 Ellers beskriver @Johannesdet bra. I og med at Hulda ikke er elektriker, ikke skjønner et pipp av elektro, drar Hulda om bord jordet skjøteledning når båten står på land. Den fast monterte landstrømmen brukes aldri når båten er oppe av vannet. Og så gidder jeg ikke kverulere om landsrøm eller ikke. TT-anlegget mitt kjører greit, og har samsvarserklæring fra Bravida. Dra om bord en jordet skjøteledning er kanskje noe kompisen til trådstarter også burde gjøre, i påvente av elektriker. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Johannes skrev 28 minutter siden: Siden jording fra landstrøm skal kobles til båtens minus og gods på motor Dette stemmer vel ikke. Kun gods som ved teknisk feil kan bli strømførende skal jordes. Så lenge batteriladeren inneholder skilletrafo må ikke batteri/motor jordes. (Både Ctek og Sterling-ladere har skilletrafo.) Man kan imidlertid ikke unngå det dersom man har bereder oppvarmet av strøm og motor. Denne må jordes og frostvæske leder strøm til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Tror det stemmer så lenge vi snakker om en fast installasjon av landstrøm. Ikke ved bruk av løs skjøteledning til f.eks en lader med galvanisk skille. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Om det stemte skulle jo alt metall ombord jordes. Galvanisk skille gir ingen sikkerhetsbeskyttelse slik som en skilletrafo gjør. Lader med galvanisk skille har jeg ikke hørt om, de er dobbeltisolerte, altså uten jord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Ingar skrev 31 minutter siden: Om det stemte skulle jo alt metall ombord jordes. Galvanisk skille gir ingen sikkerhetsbeskyttelse slik som en skilletrafo gjør. Lader med galvanisk skille har jeg ikke hørt om, de er dobbeltisolerte, altså uten jord. DEFA reklamerer med lader som har galvanisk skille. DSB forlanger at motor/batteri minus skal kobles til landjord ved landstrøm. Dessuten skal det være lisse over fleksibel kopling om koplingen er isolerende. Det er denne oppkoblingen som setter av galvanisk tæring, potensialforskjellen mellom 'bryggejord' og sjøjord. En måte å bremse denne effekten er å sette 'zinc saver', best er skilletrafo. Kommer man langt sydpå, Sverige, er det tillatt med klipt landjord og lokalt jordplan, noe som så vidt vites er tillatt i EU. Ellers var det noen tidligere tråder der blant annet Lotus deltok med stort engasjement. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Hulda skrev 9 minutter siden: DSB forlanger at motor/batteri minus skal kobles til landjord ved landstrøm. Det er en misforståelse. Det er "ting" som kan blir strømførende ved teknisk feil som skal jordes. Noe annet er meningsløst. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Hei, Det finnes mange fine forklaringer. Her er en: https://docplayer.me/106899045-Strom-i-bat-og-i-bathavn-gunnar-visnes.html Her står det at normalt så skal landtsrømsjord legges til motor, med untak om man har skilletrafo. Men til syvevnde og sist er det den som godkjenner anllegget som avgjør dette. Grunnen til av vi har jord er for person og utstyrsvern (Brann). Er anlegget av en slik beskaffenhet at det ikke kan oppstå berøringsfarlig flater (f.eks. landstrøm med en isolert lader) så vil jeg tro at mange installtører vil godkjenne dette. Derimot hadde det vært to adskilte kurser/brukere der det kan oppstå berøringsfarlige flater, selv om de er isolerende, så ville man neppe godkjent dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 JRK skrev 1 time siden: Her står det at normalt så skal landtsrømsjord legges til motor, med untak om man har skilletrafo. Forutsetter at landstrømslader er dobbeltisolert og har innebygget skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 primusmotor skrev for 11 timer siden: Aha, men hvorfor får han støt bare fra en propell? Er det kanskje samme motor/ propellen som varmer VV.berederen..? Jeg tipper han har overledning i vvb, som igjen følger kjølevannsløyfen til motoren og videre ut til propell.. Har opplevd dette ved båter jeg har tatt opp på slipp...koble fra EL på vvb og se om det hjelper... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Godt resonnert ida Marie. VVtank er den komponenten i 230 voltsanlegget som oftest gir overslag. Men ofte er jo motorene koblet sammen via jordledningen. Men har de topolet anlegg er dette sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.