Hulda Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Det er nok en del 'uforklarlige' elektriske fenomener som har sin bakgrunn i berederens varmeelement. Hos meg blir berederen kun kjørt elektrisk unntaksvis. Plugget inn og støpselet dratt ut igjen når vannet har blitt varmet opp. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Ida Marie III skrev for 10 timer siden: Jeg tipper han har overledning i vvb, som igjen følger kjølevannsløyfen til motoren og videre ut til propell.. Har opplevd dette ved båter jeg har tatt opp på slipp...koble fra EL på vvb og se om det hjelper... Jeg har sluttet å ha pluggen på vvb tilkoblet i stikk. Tidligere var denne alltid tilkoblet, men jeg har ikke noe ønske om å ha 230V i nærheten av motoren eller andre ledende komponenter i motor rom. En tilkoblet plugg til vvb vil selv ved topolet brudd ha jording som forbinder tanken og kjølevannet/slanger. For å forsikre meg mot at en jordfeil på land eller nabobåt kryper igjennom tanken min og ut av propellen, så drar jeg ut støpselet istedenfor å bare slå av bryteren, slik at jorden også brytes til vvb. I tillegg legger jeg ut minus på motoren på en hovedbryter. Når motoren ikke er i bruk er den da med andre ord ikke tilkoblet noen strømkilder eller jordinger. Men motoren er ett jordspyd i seg selv, så jordforbindelse til e-verks trafo har motoren definitivt. Det kan man måle ved å trekke landstrømskabelen ned til motoren uten å ha båten tilkoblet landstrøm. Jordfeilbryter på 30mA er viktig, og man skal virkelig tenke seg om før man kobler om eller legger til nytt 230V utstyr i nærheten av motor. Da endrer man jo på designet som verftet går god for. Nettopp derfor plugger jeg heller ut berederen og legger ut hovedstrømmen til motoren fremfor å tukle med jordsystemet som er original montert og godkjent fra verft. Filosofien min er med andre ord å ikke tukle med jordingen i båten. Men det er lov å plugge ut utstyr man ikke trenger, og betjene brytere slik at man holder både 12V og 230V unna motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Nei, jeg bruker berederen på EL, men sjekker min egen båt alltid når jeg har den på slipp... Jeg har opplevd dette med beredere og overledning til motor en del ganger på båter jeg har hatt oppe... Så det er noe alle burde sjekke når de står på land. . Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 12.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Ida Marie III skrev On 9.6.2020 at 21.54: Er det kanskje samme motor/ propellen som varmer VV.berederen..? Jeg tipper han har overledning i vvb, som igjen følger kjølevannsløyfen til motoren og videre ut til propell.. Har opplevd dette ved båter jeg har tatt opp på slipp...koble fra EL på vvb og se om det hjelper... Det skal jeg gjøre:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Hulda skrev On 9.6.2020 at 13.35: DEFA reklamerer med lader som har galvanisk skille. Defa er noe for seg selv, ufortjent godt rykte. Hvordan de har funnet ut at jord-gjennomgang i 12V lader er en god idé kan man lure på. Alle andre ladere på markedet i dag er vel dobbeltisolerte. Og de fleste av switchmode type med skilletrafo i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Skilletrafo er jo ganske dyrt. På de forrige båtene fikk jeg tak i noe gamle trafoer fra defekte UPS'er på jobben. På denne har jeg ikke sett meg råd til en ny, men har en liten en på 750W som jeg fikk for en billig penge. Denne veier jo bare noen få kilo også så det burde kanskje flere tenkt på, så lenge jorfeil i VV tank er den vanligste jordfeil i en lystbåt Jeg har en teori på hvorfor VV tank lett får jordfeil i båt. Hvor mange kan med hånden på hjertet si, jeg har aldri koblet til elementet uten at det har vært vann i den. Fort gjort både på høsten etter at den er tømt og om våren før den er fylt. Blir ganske varmt før termosten kobler den ut. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Ingar skrev 2 minutter siden: Defa er noe for seg selv, ufortjent godt rykte. Hvordan de har funnet ut at jord-gjennomgang i 12V lader er en god idé kan man lure på. Alle andre ladere på markedet i dag er vel dobbeltisolerte. Og de fleste av switchmode type med skilletrafo i tillegg. Det er riktig at det er "skilletrafo" i de fleste switchmodelader, men det er ofte en tilbakekoblig mellom sekudær og primærsiden. Hvor godt isolert denne er kan nok variere. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 På de jeg har reparert er dette løst ved å bruke optisk tilbakekobling. (MOC211) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.