Jump to content

Toalettløsning i Albin Cirrus

BåtenERro

Recommended Posts

Har en Albin Cirrus, brukes til helgeturer. Har montert nytt Jabsco twist’n’lock i forpigg, og finner en gammel måltilpasset septiktank i rustfritt som er full av groptæring og hull. Bruker roterende stålbørste og hullene bare vokser.

Hva gjør jeg?

- Vil helst kjøre billigløsning, dvs. kjøre kloakk rett ut. Kort vei ut til gjennomføring fra skål, kanskje 40cm. Vanskelig å montere svanehals midt i en forpigg uten skap i skrogsider. Har kuleventil både på inntak og utløp samt en septikvern montert på utløpsslangen.

- kjøpe ny plasttank og nye slanger/bend. Må da bytte fra måltilpasset vanntank, til vannpose. Da den ligger rett foran.

- Prøve å lappe sammen den gamle tanken med et eller annet vidunderklin.

- Sveise ny tank. Hos et sveiseverksted.2EBB4879-5A92-4F85-829D-464A083CAC24.jpeg.0945ac698793daecc312e447ee2b0046.jpeg

Båten er kanskje verdt 45.000, hva gjør jeg. 

Om tanken er skreddersøm fordi den ligger over toalettet og tømmes av tyngdekraften ville jeg kostet på meg å få laget ny tank som passer. Toalett med falltank er den beste løsningen og vil gi problemfritt "toaletthold" 

Om du faller for fristelsen til å kjøpe en standardtank og legger den lavere en toalettet er du over på "vanlig" septikløsning og du må ha pumpe for å få tømt tanken. Før eller siden er du dømt til å måtte kose deg med egen flytende septik liggende på magen med henda ned i ett alt for trangt sted fordi dritten, bokstavelig tatt, går tett. Bare å glede seg ;-) 

• 2 uker senere...
shipahoy skrev On 9.6.2020 at 14.37:

Når du ligger ved brygge så er det som regel toalett der, og når du er underveis så kan du bare la det gå rett ut.

Det er nå kun i mer usiviliserte deler av landet ;-). 

Fra spøk til alvor, på sørøstlandet er det stort sett forbud mot tømming i sjø. Vestlandet og nordover ikke. 

• 2 år senere...
BåtenERro skrev On 20.6.2020 at 21.37:

Oppdatering! Da blei det sveiset ny tank, dette var det beste alternativet. Sitter nå montert i båten og alt virker å være bra.

C2040371-C6FF-4EE1-82C1-F916E0D2C1E9.jpeg

Hei! Samme problem. Hvor mye kostet dette og hvor fikk du gjort det? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...