Jump to content

Viktighet med impellerskifte på bruktkjøpt påhengsmotor?


zooper

Recommended Posts

Hei,

 

jeg venter levering senere i dag på en ny bruktkjøpt Tohatsu 8hk totakter.

 

I denne forbindelse lurer jeg på hvor kritisk det er at jeg bytter impeller før jeg tar motoren i bruk. Forutsett at jeg ikke har noen garanti for når den sist ble skiftet 

 

Jeg lurer også på hvor ofte jeg MÅ vs BØR skifte den... Om jeg feks må gjøre det ved gitte tidsintervaller eller ved spesielle tegn (feks kjølevann, røyk, ulyder, e.l.), og hva jeg i så fall skal se etter.

 

Instruksjonsboka sier hver 12. måned.

 

På innenbordsmotor vil jeg alltid skifte impeller, reimer og filter før jeg tar i bruk en brukt motor for første gang, og deretter impeller og filter ved hver sesongstart. Konsekvensene med havari er større på stor båt og en dyr motor enn på gummijolla.

 

Jeg har en følelse at impellerbytte på mindre og litt eldre påhengsmotorer skjer sjelden eller ikke før impelleren er gåen. Det virker dessuten litt mer knotete å gjøre enn på en innenbordsmotor.

 

 

 

 

Link to post

Impeller på påhengs holder leeenge. Største fordelen med å skifte regelmessig er at skruene blir løsnet innimellom, så de ikke gror til. 

 

Så lenge strålen ser grei ut hadde jeg ikke vært bekymret. Ta det heller til vinteren. Eller neste år. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg hørte på en brukt 6 hk påphengsmotor hos en forhandler her forleden. De sa at impeller bør byttes hver 3. år. 

 

Jeg byttet nå på min 60 hk som jeg kjøpte brukt for 5 år siden. Fikk litt bakoversveis når jeg tenkte på hvor lenge det var siden jeg hadde kjøpt den og glemt å bytte impeller. Så det er i alle fall 5 år siden den var byttet. Gummien var virkelig hel og pen, Ikke antydning til krakellering eller tilsvarende. Men skruene satt som bare pokker. Så sikkert ikke vært byttet på 10 år eller mer...

Så de varer normalt lenge. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...