zooper Startet 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2020 Hei, jeg venter levering senere i dag på en ny bruktkjøpt Tohatsu 8hk totakter. I denne forbindelse lurer jeg på hvor kritisk det er at jeg bytter impeller før jeg tar motoren i bruk. Forutsett at jeg ikke har noen garanti for når den sist ble skiftet Jeg lurer også på hvor ofte jeg MÅ vs BØR skifte den... Om jeg feks må gjøre det ved gitte tidsintervaller eller ved spesielle tegn (feks kjølevann, røyk, ulyder, e.l.), og hva jeg i så fall skal se etter. Instruksjonsboka sier hver 12. måned. På innenbordsmotor vil jeg alltid skifte impeller, reimer og filter før jeg tar i bruk en brukt motor for første gang, og deretter impeller og filter ved hver sesongstart. Konsekvensene med havari er større på stor båt og en dyr motor enn på gummijolla. Jeg har en følelse at impellerbytte på mindre og litt eldre påhengsmotorer skjer sjelden eller ikke før impelleren er gåen. Det virker dessuten litt mer knotete å gjøre enn på en innenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Impeller på påhengs holder leeenge. Største fordelen med å skifte regelmessig er at skruene blir løsnet innimellom, så de ikke gror til. Så lenge strålen ser grei ut hadde jeg ikke vært bekymret. Ta det heller til vinteren. Eller neste år. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zooper Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Slike svar lyder som musikk i mine ører. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Jeg kjøpte en 9,9 hk Suzuki uten kjøling, defekt impeller. Motor var 25 år og hadde hatt samme eier hele tiden, som aldri skiftet impeller på motoren. Hvis det står 12 mnd. i instruksjonsbok høres det voldsomt ut..... Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Ja, den samme instruksjonsboken sier at man skal kontrollere girolje hver tiende time eller hver måned. Den sier også at man skal kontrollere impeller hver 50 time eller hver tredje måned, m.m. Med det tilsyns- og serviceprogrammet bli det mindre arbeid med å ro i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Har selv jobbet hos en bilforhandler i en periode, de tjente etter sigende nesten ingenting på nybilsalg, men mye penger på ettermarkedet. Det er kanskje det samme med påhengsmotorer ? Da har de alt å tjene på hyppig vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Ville demontert og sjekket tilstanden på den hvertfall. Når det er sagt har vi en gammel 20 hk suzuki vi har hatt i familien i 23 år, er vel skiftet impeller 2 ganger ? Sist for 2 år siden, da var den litt stiv den som ble demontert, men det var fremdeles fungerende kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Jeg hørte på en brukt 6 hk påphengsmotor hos en forhandler her forleden. De sa at impeller bør byttes hver 3. år. Jeg byttet nå på min 60 hk som jeg kjøpte brukt for 5 år siden. Fikk litt bakoversveis når jeg tenkte på hvor lenge det var siden jeg hadde kjøpt den og glemt å bytte impeller. Så det er i alle fall 5 år siden den var byttet. Gummien var virkelig hel og pen, Ikke antydning til krakellering eller tilsvarende. Men skruene satt som bare pokker. Så sikkert ikke vært byttet på 10 år eller mer... Så de varer normalt lenge. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.