zooper Startet 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2020 Hei, jeg venter levering på en ny bruktkjøpt Tohatsu 8 hk totakter. Når og hvor ofte MÅ vs BØR jeg skifte girolje. Hvor viktig er det at jeg gjør dette før jeg tar motoren i bruk? Forutsett at jeg ikke vet når det ble gjort sist og at motoren er ca 15 år gammel. Forøvrig, hvordan får jeg olje på den når det skal fylles på via tappeskruen i bunn (påfylling opp ned og mot tyngdekraften) og ikke via nivå/overreningsskruen øverst? Hva kan jeg bruke av verktøy jeg feks får på Biltema? Ved kjøp av større båter med innenbordsmotor vil jeg alltid bytte alle væsker før jeg tar motoren i bruk første gang, men da er det også mye større risiko og konsekvenser ved havari. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Åpne forsiktig avtappingsskrue mens motor henger, og se hva som kommer ut. Kommer det grå olje eller vann, så skift. Kommer det brun olje, vent til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Takk for svar. Er det vann i oljen er vel det tegn på at motoren trenger mer kjærlighet enn ny olje vil jeg tro? Men hvordan i huleste får jeg olje inn gjennom et gjenget hull med diameter lik M8, når jeg må fylle på fra bunn av kammeret og opp ned atpå til? Har Biltema noe verktøy for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) Du stikker tuppen av oljeflaska inn i avtappingshullet og klemmer på til det tyter ut av det andre hullet høyere opp. Det er ingen god fremgangsmåte å snu motoren på hodet, faktisk direkte dumt. Redigert 9.Juni.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 På eldre motorer skifter jeg hver høst. Når jeg selger brukte girhus, får jeg av og til spørsmål om jeg kan garantere at huset er 100 % tett. Da pleier jeg å svare at jeg kan garantere at huset IKKE er 100 % tett. Jepp, Biltema har kjekk pumpekanne med gjengestuss som passer i påfyllingshullet. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Ah, var ikke klar over at det ble solgt girolje på flasker med slik tut. Da er det jo like greit å bytte først som sist. Med motoren vertikal, skru ut tappeskruen og nivåskrue, la det renne av i ti minutter. Fylle på fra bunn til det renner ut i toppen og alle luftbobler er borte. Skru inn øverste skrue først, så nederste. Verdens enkleste jobb. Takk for oppklaringen rundt oljeflasken. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/girolje-ep-sae-90-2000022017 Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) Du må kjøpe den hvite pumpen med gul tut i tillegg, ja... Redigert 9.Juni.2020 av Skrotnisse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Denne? https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/pumpe-for-giroljeskift-2000022625 Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Kjøp denne med tut, så slipper du pumpen.. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/girolje-ep-sae-90-2000017670 Jeg har samme motoren, lett og sprek. Får jeg spørre om årsmodell og hva du måtte gi for den ? Ganske ettertraktet! Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Smiley Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) Jeg har alltid plundret med kun flaske tidligere. Etter "oppgradering" til pumpen du linker til så ble jobben både renslig og enkel! Red: Der kom @blue moon meg akkurat i forkjøpet, men det var "flasken" som jeg har syntes har vært plundrete. Pumpen er verdt prisen sin synes jeg.... Redigert 9.Juni.2020 av Smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
blue moon Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Ser at linken min har bilder av begge typene, jeg har kun brukt flaske med tut som på første bilde, men ja det blir litt gris. Pumpa så kjekk ut! Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Skrotnisse Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Det fine med pumpen er at den holder trykket oppe mens man skrur i øvre skrue.... Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Tror det er en 2007. Den skulle egentlig selges sammen med båt. Jeg bød 8.000,- tvert da jeg vet den er ettertraktet, og fordi min gamle ble stjålet. Fikk den for summen jeg tilbød. Den veier bare 26 kg. Det finnes ingen motorer med så mange hester med i nærheten av så lav vekt, med unntak av Tohatsu sin 9.8 hk... Men den er mer sjelden enn en enhjørning virker det som. Til andre som vurderer denne motoren eller har en med mindre effekt så kan jeg opplyse om at på 4, 5 og 6hk (totakter) så er det bare et forgasser skifte som skal til for å få 8hk. 9.8 hk derimot har annet topplokk og eksosutslipp i tillegg, så det er ikke ONLY ONLY å trimme seg til 9.8 Har noen en 9.8 med kort stamme så er jeg interessert. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Virker som at pumpa er verdt prisen, også mtp å få brukt all oljen i flaska. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Jeg er ingen ekspert på trimming av påhengs, men 4-5Hk har en helt annen stamme (og propell) så tviler på de kan bli fullverdige 8-hestere. 26kg og 8hester er bra ja, kun 2kg mer enn 4hestern til Yamaha (2takt)... Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 En pumpe er mye lettere å bruke enn de tubene. Ikke alltid en tube er nok (avhengig av motor) og da må man bytte til en tube til med søl samt at literprisen er ganske mye høyere på de tubene enn om man kjøper "litt" større kvanta. Har også alltid byttet olje hver høst og annet hvert år byttet de pakningene som sitter i skruene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.