Jump to content

Viktighet med giroljeskifte på bruktkjøpt påhengsmotor?

zooper

Recommended Posts

Hei,

jeg venter levering på en ny bruktkjøpt Tohatsu 8 hk totakter.

Når og hvor ofte MÅ vs BØR jeg skifte girolje. Hvor viktig er det at jeg gjør dette før jeg tar motoren i bruk? Forutsett at jeg ikke vet når det ble gjort sist og at motoren er ca 15 år gammel.

Forøvrig, hvordan får jeg olje på den når det skal fylles på via tappeskruen i bunn (påfylling opp ned og mot tyngdekraften) og ikke via nivå/overreningsskruen øverst? Hva kan jeg bruke av verktøy jeg feks får på Biltema?

Ved kjøp av større båter med innenbordsmotor vil jeg alltid bytte alle væsker før jeg tar motoren i bruk første gang, men da er det også mye større risiko og konsekvenser ved havari.

Ah, var ikke klar over at det ble solgt girolje på flasker med slik tut. Da er det jo like greit å bytte først som sist. Med motoren vertikal, skru ut tappeskruen og nivåskrue, la det renne av i ti minutter. Fylle på fra bunn til det renner ut i toppen og alle luftbobler er borte. Skru inn øverste skrue først, så nederste. Verdens enkleste jobb.

Takk for oppklaringen rundt oljeflasken.

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/girolje-ep-sae-90-2000022017

Jeg har alltid plundret med kun flaske tidligere. Etter "oppgradering" til pumpen du linker til så ble jobben både renslig og enkel!

Red: Der kom @blue moon meg akkurat i forkjøpet, men det var "flasken" som jeg har syntes har vært plundrete. Pumpen er verdt prisen sin synes jeg....

Redigert av Smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Tror det er en 2007. Den skulle egentlig selges sammen med båt. Jeg bød 8.000,- tvert da jeg vet den er ettertraktet, og fordi min gamle ble stjålet. Fikk den for summen jeg tilbød.

Den veier bare 26 kg. Det finnes ingen motorer med så mange hester med i nærheten av så lav vekt, med unntak av Tohatsu sin 9.8 hk... Men den er mer sjelden enn en enhjørning virker det som.

Til andre som vurderer denne motoren eller har en med mindre effekt så kan jeg opplyse om at på 4, 5 og 6hk (totakter) så er det bare et forgasser skifte som skal til for å få 8hk.

9.8 hk derimot har annet topplokk og eksosutslipp i tillegg, så det er ikke ONLY ONLY å trimme seg til 9.8

Har noen en 9.8 med kort stamme så er jeg interessert.

En pumpe er mye lettere å bruke enn de tubene. Ikke alltid en tube er nok (avhengig av motor) og da må man bytte til en tube til med søl samt at literprisen er ganske mye høyere på de tubene enn om man kjøper "litt" større kvanta. Har også alltid byttet olje hver høst og annet hvert år byttet de pakningene som sitter i skruene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...