Sommer☀️ Startet 9.Juni.2020 Del på Facebook Startet 9.Juni.2020 Vi ønsker å bytte fra parafin til gass koketopp i vår Bavaria 32 sport, men usikker på hvor vi skal plassere gassflasken. Noen erfaringer eller tips? Gjerne bilder😅 Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 9.Juni.2020 Del på Facebook Svart 9.Juni.2020 Gassen synker, så flaske må stå i en beholder høyere enn flaska og med slange i bunn som går til et enda lavere punkt på utsiden av båten. Et godt sted kan være i en av benkene i cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Sommer☀️ Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2020 Takk for svar🤗 Vi har desverre ikke plass i benken oppe🤔 Vi har kjøpt 2kg gassflaske og gasskasse til å ha den i. Det beste hadde vært å hatt den i skapet under koketopp nede i byssa, men utfra hva jeg leser på div sider her på nett er ikke dette lurt🙈 Hadde blitt veldig glad hvis noen med lik båt kunne delt hvor de har plassert gassflasken😅 Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 9.Juni.2020 Del på Facebook Svart 9.Juni.2020 (redigert) Gass inne i båten er svært dumt, ja. Om du ikke har anker foran i baugen kan du kanskje plassere den der. Rommet Må være tett inn mot båten. Vanligvis er dette rommet med et hull i bunn for at vann skal renne ut. Gjør samme nytten med å lede gassen ut. Hadde en slik løsning på en båt jeg leide. kk Redigert 9.Juni.2020 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 9.Juni.2020 Del på Facebook Svart 9.Juni.2020 Ankerbrønnen er jo en vanlig plassering, men er jo klønete hvis det ikke er lagt opp røropplegg dit. Jeg ville aldri hatt den under dekk, men det er sikkert måter å gjøre det trygg på. Det må i alle fall være dreneringslange ut av gasskasse med fall gjennom skutesiden med ok distanse til vannoverflaten. Alternativet er å rydde plass i benken... Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 9.Juni.2020 Del på Facebook Svart 9.Juni.2020 (redigert) Kjøp en dreneringsboks for gassflaske. Plasser hvor du vil, men godt over vannlinjen. Før en dreneringsslange gjennom en skroggjennomføring. Påse at det er fall i slangen hele veien. Kombiner med gasslarm og stoppekran utenfor boksen. Bytt slanger hvert tredje år. Gå over alle overganger med såpevann i ny og ne. Påse at slangene ikke gnisser mot noe. Koble gjerne fra gassflaska ved endt stillas, eller hver kveld, eller etter hver bruk - alt etter hvor engstelig du er Det beste er å støpe inn mot skrogsiden og ha en gjennomføring uten slange, helst ute. Anker brønnen høres ut som en lite egnet plass. https://www.watski.no/Dreneringsboks-for-gassflaske-2-3-kg-115zQ?artnr=104239&gclid=CjwKCAjw5vz2BRAtEiwAbcVILyHQgCew51wLAyXD8kXU4wcxDQUV8m0r4bKzpZgGUCvgn29kgSpHLxoCXmkQAvD_BwE Redigert 9.Juni.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
B Plast Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Ta kontakt med et Norboat autorisert gassfirma, så hjelper deg deg med installasjonen, da får du alt riktig på en gang. Du finner dit nærmeste autoriserte firma nederst på denne siden: https://norboat.no/ Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 (redigert) @B Plast Jobber du tilfeldigvis for norboat eller et norboat autorisert gassfirma? Alle dine innlegg omhandler dette. Sitat Forumet skal være til nytte for alle, innlegg med annonsepreg er ikke tillatt. Redigert 12.Juli.2020 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
B Plast Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Ja, jeg jobber i et autorisert Norboat gassfirma. Anledning til mine innlegg er det at det er så mange som ikke vet hva som skal til for å få et sikkert gassanlegg ombord i båt og hvilke regler som gjeller. Derfor rekomanderer jeg båteiere til å bruke et autorisert firma isteden for å prøve å få til dette selv. Jeg har sett alt for mange feil innstallasjoner i båter, der det fort kunne gå galt. Mulig at innleggene kan oppfattes som reklame men jeg ser det som nyttig informasjon til båteiere så at de kan få riktig hjelp med gassanlegget. Da det er så viktig at arbeidet blir rett utført og at riktig utstyr blir brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 Bak ved badeplattingen, der du går inn.. Der er det et stort rom som kan lages om til gassbeholder med lufting og alt som skal til. Vi lagde oppbevaringsrom der til fiskeutstyr, men gass går like fint. Skjønte det var tomt bak der etter å ha sett en Bavaria 32 sport fra midelhavet med gassflasken der.. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Wallas Service Svart 15.Juli.2020 Del på Facebook Svart 15.Juli.2020 enslagsgjest skrev On 12.7.2020 at 13.55: @B Plast Jobber du tilfeldigvis for norboat eller et norboat autorisert gassfirma? Alle dine innlegg omhandler dette. enslagsgjest skrev On 12.7.2020 at 13.55: Sitat Forumet skal være til nytte for alle, innlegg med annonsepreg er ikke tillatt. Dette vil jeg ikke kalle "innlegg med annonsepreg", jeg ville kalt det opplysning om hvor og hvordan få hjelp av personer som har greie på hva de holder på med. Stadig vekk finner du innlegg hvor det henvises til butikker som selger utstyr som etterspørs, til og med til ebay. Betyr det at den som har lagt inn link til en båtutstyrsbutikk jobber der? Nei, det betyr at det er en henvisning til hvor du kan henvende deg for å kjøpe det du trenger, eller få serviceinformasjon. @B Plast har ikke markedsført sitt eget firma i sine innlegg, men har henvist til hvor du får hjelp til riktig installasjon av gassanlegg i båt. Jeg har innlegg med "annonsepreg" hver gang jeg skriver noe, nettopp fordi brukerprofilen min har det navnet den har. Henviser ofte til hvor du kan få hjelp, og setter selvsagt pris på de som kontakter meg for hjelp/service/verksted/delesalg i meldingsboksen. B Plast skrev On 12.7.2020 at 17.24: Ja, jeg jobber i et autorisert Norboat gassfirma. Anledning til mine innlegg er det at det er så mange som ikke vet hva som skal til for å få et sikkert gassanlegg ombord i båt og hvilke regler som gjeller. Derfor rekomanderer jeg båteiere til å bruke et autorisert firma isteden for å prøve å få til dette selv. Jeg har sett alt for mange feil innstallasjoner i båter, der det fort kunne gå galt. Mulig at innleggene kan oppfattes som reklame men jeg ser det som nyttig informasjon til båteiere så at de kan få riktig hjelp med gassanlegget. Da det er så viktig at arbeidet blir rett utført og at riktig utstyr blir brukt. Og det mener jeg er helt innafor. Jeg har selv sett mange underlige og farlige installasjoner i min tid som godkjent installatør på 80-90 og delvis inn i 2000-tallet, og undres stadig hvor mange innlegg i tråder som er direkte livsfarlige anbefalinger og råd. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
enslagsgjest Svart 15.Juli.2020 Del på Facebook Svart 15.Juli.2020 Greit nok det @Wallas Service. Det jeg reagerte på var at alle hans innlegg hadde en link til norboat, og samtidig var alle innleggene i litt eldre tråder. Jeg har tidligere sett folk prøve å snikreklamere her på forumet. F.eks angående davitere. Da svarer enkelte på eldre tråder for å reklamere for sin type daviter. Ser nå at dette ikke var tilfellet her. Beklager. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.