Jump to content

Bavaria 27 - Fuge mellom dollbordplate og skrog

trydis

Recommended Posts

Må legge ny fuge på innsiden av dollbordplate mot skrog. Når det regner drypper vann ned i vifteslange som går til motorrom, som ligger under denne platen.

Har i den forbindelse noen spørsmål:

• Sikaflex 591 er ok å bruke? Lavere "shore" enn f.eks Tec7, så noe mykere, noe jeg antar er greit.
    • Egentlig trenger jeg vel bare noe som tetter bra (og ikke sitter bom fast), men vet ikke om gode alternativer til "de vanlige"
  • Kan vel anta at det er brukt Sikaflex eller liknende til eksisterende fuge, så dette er ca. ok?:
    • Mekanisk fjerne mest mulig
    • Rengjøre med f.eks. rødsprit
    • Maskeringstape
    • Fuge

Optimalt sett burde jeg vel ha løsnet dollbordplaten, men har lest om andre som har forsøkt og den er godt festet ?

IMG_2491.jpg.c01d400d4ac092d4f0188b665d139be3.jpg

• 3 måneder senere...

Takk, første gang jeg forsøkte slikt, ble en positiv opplevelse. Droppet maskeringstape og så var det fort gjort med finger + vann med litt Zalo i.

Hakkannen skrev On 9.10.2020 at 23.27:

...Virker som den holder seg lengre «frisk» enn den polyuretanbaserte BT Marintetning. Den opplever jeg sprekker opp litt og den hvite misfarges etter få år utendørs. Akkurat som det går sopp i den eller noe. 

Ja, etter å ha trålet forumet og nettet for info om polyuretan og MS Polymer kom jeg frem til at det burde være en grei løsning. Så nettopp det du nevner på den gamle fugen, veldig mange sprekker og i tillegg krympet.

Gullfisk skrev On 10.10.2020 at 9.22:

Ser ikke ytterkant av den plata, men ser ut som det hadde vært mye å demontere.

Ja, da hadde jeg vært nødt til å fjerne rekken. I tillegg hadde det vel blitt mye kriging med Sikaflex (eller liknende) som allerede var der.

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...