Moz Startet 10.Juni.2020 Del på Facebook Startet 10.Juni.2020 Jeg har nylig kjøpt meg min første overnattingsbåt og det er mye å lære. toalettet fremstår som tett, idet hendelen ikke lar seg presse ned. Jeg har forsøkt å tømme det med waste dump knappen, men er usikker på om avfallet går ut av båten. Finnes det en snill sjel der ute som kan veilede litt? Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 10.Juni.2020 Del på Facebook Svart 10.Juni.2020 Kan det være et spjell som er lukket? Hvis det er type pumpe-toalett må du ha vann inn ellers blir det vakuum og da går ikke hendelen ned. Sitér dette innlegget Link to post
Snartsommer Svart 10.Juni.2020 Del på Facebook Svart 10.Juni.2020 Under benk bak på babord side er det en hendel som må åpnes for å tømme septiktank. Sitér dette innlegget Link to post
Moz Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2020 Det er godt mulig. Det er et pumpetoalett. Jeg har kravlet rundt og kikket men er usikker på hva som er hva i båten. Vet du hvor spjelene Befinner seg? hvis en av dere eksperter ringer meg på 97091285, så blir jeg overlykkelig😀 Sitér dette innlegget Link to post
Moz Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2020 Snartsommer skrev 7 minutter siden: Under benk bak på babord side er det en hendel som må åpnes for å tømme septiktank. Takker. Skal forsøke å finne frem i morgen Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 10.Juni.2020 Del på Facebook Svart 10.Juni.2020 Ring også til selger Dette ordner seg nok Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Sørlandet2 Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 (redigert) Gratulerer med ny og fin båt. Siden du sier det kan virke som noe er tett, du sliter med å pumpe, så kan det være tanken er full. Den er liten, så hvis det er mange ombord som sliter med å forstå toalettet, så blir det lett mye pumping, mye vann inn. Overfylt tank er noe griseri..... Det er jo spesielt at Uttern leverer denne flotte båten uten bruksanvisning. Det er mange system og sette seg inn i. Jeg ville kontaktet forhandler, la de på ny gå gjennom bruken for alle båtens systemer, slik at du kan få glede av båten din. Ellers så har jeg noen års erfaring med slik båt, kan hjelpe, men hadde vert fint om forhandler kan gi deg nødvendig informasjon ved salg. Lykke til. God sommer. Redigert 11.Juni.2020 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 (redigert) På selve toalettpumpen så er det en sort (eller grå, avhengig av årsmodell) hendel som du bruker til å velge mellom skylling og tømming av toalettet. Dersom denne hendelen ikke er satt fullt til venstre (spyling) eller fullt til høyre (tømming) så vil du ikke klare å dytte ned håndtaket. Vi gjør den feilen stadig vekk ombord hos oss. (“Pappaaa!! Doen virker ikke!!») 😄 Redigert 11.Juni.2020 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 13 hours ago, Sørlandet2 said: Siden du sier det kan virke som noe er tett, du sliter med å pumpe, så kan det være tanken er full. Den er liten, så hvis det er mange ombord som sliter med å forstå toalettet, så blir det lett mye pumping, mye vann inn. Overfylt tank er noe griseri..... DETTE er noe alle som har båt skal merke seg. Er det vanskelig å pumpe, så slutt å pump. Jeg skal forklare hvorfor. I båten vår er det en 80 liters tank som sitter fast på skuteveggen. Tømming er fritt fall, dvs åpne en ventil nede i bånn. Det gjør vi alltid på vei hjem til havn. La til og tenkte at tanken er tom. Det var den ikke da vi dro ut neste helg på en fredag med gjester i båten. Alt gikk bra inntil frokostbordet var dekket lørdag morgen og jeg sto opp og skulle tømme ryggen. Jeg pumpet det jeg var kar om siden det var tungt, og da jeg hørte det begynte å knitre i nevnte septiktank, så forsto jeg tegninga. Den var full. Det sies i vår familie at ingen har sett meg løpe så fort før, men jeg gjorde altså det for å åpne dekkavsuget. Da den siste gjengen slapp der, så sto septikstrålen rett til værs pga trykket, akkurat der jeg sto. Det var stygt. Familien rundt frokostbordet ville ha ny kaptein. En av de kastet opp. Det var et uendelig griseri som vi slet med i uker. Og det var bare på dekk der det rant ned i diverse kanaler. Årsaken var en propp i falltanken som forhindret tømming. Jeg tok det bare for gitt at den var tom. Tenk om noe slikt skjer inne i båten? Med sprukket tankt? Jeg har kjøpt tankmålerutstyr fra Seatronic. Passer på at tanken er tom når den er tømt. Skyller med ferskvann. Bruker riktig toalettpapir. etc. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2020 Del på Facebook Svart 11.Juni.2020 luftinga på tanken kan også ha gått tett, som følge av full tank. Og skrogventilen må naturligvis åpnes. Sitér dette innlegget Link to post
Cetus Svart 12.Juni.2020 Del på Facebook Svart 12.Juni.2020 Hei Hadde samme båt, og det sitter septiktank helt bak på babord side under luker...under sofa ute. Der er det en elektrisk tømmepumpe...sjekk om ventiler her er åpne og om pumpen sviver....hos oss var det tett rundt denne tømmepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Juni.2020 Del på Facebook Svart 12.Juni.2020 Det hadde vært kjekt med en tankmåler. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Cetus Svart 12.Juni.2020 Del på Facebook Svart 12.Juni.2020 Ja....kjøp gobius tankmåler..opp mot app på telefon .og det er veldig liten septiktank Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.