Jump to content

septik Uttern d77

Moz

Recommended Posts

Gratulerer med ny og fin båt.

Siden du sier det kan virke som noe er tett, du sliter med å pumpe, så kan det være tanken er full. Den er liten, så hvis det er mange ombord som sliter med å forstå toalettet, så blir det lett mye pumping, mye vann inn.  Overfylt tank er noe griseri.....

Det er jo spesielt at Uttern leverer denne flotte båten uten bruksanvisning. Det er mange system og sette seg inn i. Jeg ville kontaktet forhandler, la de på ny gå gjennom bruken for alle båtens systemer, slik at du kan få glede av båten din. Ellers så har jeg noen års erfaring med slik båt, kan hjelpe, men hadde vert fint om forhandler kan gi deg nødvendig informasjon ved salg. 

Lykke til. God sommer. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

På selve toalettpumpen så er det en sort (eller grå, avhengig av årsmodell) hendel som du bruker til å velge mellom skylling og tømming av toalettet. Dersom denne hendelen ikke er satt fullt til venstre (spyling) eller fullt til høyre (tømming) så vil du ikke klare å dytte ned håndtaket. Vi gjør den feilen stadig vekk ombord hos oss. (“Pappaaa!! Doen virker ikke!!») 😄

Redigert av kdtran (see edit history)
13 hours ago, Sørlandet2 said:

Siden du sier det kan virke som noe er tett, du sliter med å pumpe, så kan det være tanken er full. Den er liten, så hvis det er mange ombord som sliter med å forstå toalettet, så blir det lett mye pumping, mye vann inn.  Overfylt tank er noe griseri.....

DETTE er noe alle som har båt skal merke seg. Er det vanskelig å pumpe, så slutt å pump. Jeg skal forklare hvorfor.

I båten vår er det en 80 liters tank som sitter fast på skuteveggen. Tømming er fritt fall, dvs åpne en ventil nede i bånn. Det gjør vi alltid på vei hjem til havn. La til og tenkte at tanken er tom.

Det var den ikke da vi dro ut neste helg på en fredag med gjester i båten. Alt gikk bra inntil frokostbordet var dekket lørdag morgen og jeg sto opp og skulle tømme ryggen. Jeg pumpet det jeg var kar om siden det var tungt, og da jeg hørte det begynte å knitre i nevnte septiktank, så forsto jeg tegninga. Den var full. Det sies i vår familie at ingen har sett meg løpe så fort før, men jeg gjorde altså det for å åpne dekkavsuget. Da den siste gjengen slapp der, så sto septikstrålen rett til værs pga trykket, akkurat der jeg sto. Det var stygt. Familien rundt frokostbordet ville ha ny kaptein. En av de kastet opp. Det var et uendelig griseri som vi slet med i uker. Og det var bare på dekk der det rant ned i diverse kanaler.

Årsaken var en propp i falltanken som forhindret tømming. Jeg tok det bare for gitt at den var tom. Tenk om noe slikt skjer inne i båten? Med sprukket tankt?

Jeg har kjøpt tankmålerutstyr fra Seatronic. Passer på at tanken er tom når den er tømt. Skyller med ferskvann. Bruker riktig toalettpapir. etc. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...