xGoRD Startet 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2020 Noen som har forslag til en passende båthenger til Ibiza 23 med Kad 32 motor. Vekten fra Ibiza er oppgitt fra 1700-2200 med innenbords og utstyr. Noen som vet hva en Ibiza 23 med denne motoren veier? mvh Ole Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Her bør du finne data: https://bryggabaat.no/batmegling/best-i-test-ibiza-23-weekender-2007-pris-398-000-kr/ Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Jeg ville ha tatt kontakt med produsenten, ike minst siden denne er norsk, og fått råd fra dem. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
xGoRD Svart 11.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Produsenten oppgir jo et ganske vidt spenn i vekt, skal jeg ta høyde for den øverste grensen ser det ut til at jeg må opp på en 3500 henger. Ser i test at de oppgir 1700 kg med denne motoren, isåfall kan jeg klare meg med en 2600-2700 henger. Skal sjekke med Ibiza og høre om de vet vekten. takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 xGoRD skrev 21 minutter siden: Skal sjekke med Ibiza og høre om de vet vekten. takk for svar :) Misforstå meg rett, men hvis ikke produsenten av båten vet vekten hvem skal da vite det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 1 hour ago, Mouche said: Misforstå meg rett, men hvis ikke produsenten av båten vet vekten hvem skal da vite det? Helt enig! I permen på båten min står vekt hastighet og andre data med de forskjellige motoralternativene.. helt nøyaktig vekt på en glassfiberstøpt båt med litt varierende utstyr er ikke enkelt å si, men de bør være innenfor nermeste 50kg ihvertfall. 1700-2200, var veldig stor forskjell! rund oppover og kjøp henger som er litt for stor, enn litt for liten. Ruller og krybber er også viktig! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kallethekid Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Nå er jeg partisk, men jeg synes du skal velge en Svela-båthenger. Hvis du ønsker kan jeg gi deg et hyggelig tilbud når vi har fått svar på vekten av båten. Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 12.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Har sendt de en mail, klart jeg ønsker et hyggelig tilbud :) Kunne du ikke sendt meg et hyggelig tilbud på B27 og 35 XE, samt B35XLE? Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Jeg har Tredal 24-2500 til min Ibiza 24. Helt fantastisk, og jeg sjøsetter med vannet opp til gummien på bakerste hjul. Hengeren har tippvogn som gjør alt veldig simpelt. Anbefales fra meg - ikke at jeg har erfaring med andre hengere. Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 12.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Hei, Takk for tips. Likte den hengeren og Tredal er vel blant det beste du kan ha bak bilen. Aldri hatt en tredal, kun lest rykter. Har sett litt i boken som fulgte med båten og der står det 1750 kg. Det står under kapittel "skrog" men jeg vil anta at dette er med motor. Da er hengeren du nevner høyaktuell :) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 At båten skal veie så lite som 1750 kilo med en inneborsmotor har jeg liten tro på.Tipper motor og drev veier rundt 500 kilo (?) og da blir det litt lite med 1250 kilo for en båt av en slik størrelse. Så kommer vekt av bensin og utstyr 250/300 kilo (?) pluss vekt av henger og da snakker vi stor bil og sertifikat vel? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lurvetass Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Som Mouche sier så må alt regnes med her. Oppgitt totalvekt på hengeren inkluderer også egenvekten på hengeren og det er fort 8-900 kg. Så da blir det 1800 kg båt 800 kg henger 300 kg diesel eler hvor stor er tanken 100 kg vann 400 kg utstyr, anker tau paentry osv Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
xGoRD Svart 13.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 12 hours ago, Mouche said: At båten skal veie så lite som 1750 kilo med en inneborsmotor har jeg liten tro på.Tipper motor og drev veier rundt 500 kilo (?) og da blir det litt lite med 1250 kilo for en båt av en slik størrelse. Så kommer vekt av bensin og utstyr 250/300 kilo (?) pluss vekt av henger og da snakker vi stor bil og sertifikat vel? Tenker også 1250 er lite men tenker også at 1750 på kun skrog er litt mye. En Ibiza 24 veier 1450 uten motor og den er en fot større. Ikke lett å bli klok på. Tror du er ganske nærme på vekt av motor og drev. Men kanskje greit å få tak i en 3500 henger så er det innafor uansett. Bil og sertifikat er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 13.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 10 hours ago, lurvetass said: Som Mouche sier så må alt regnes med her. Oppgitt totalvekt på hengeren inkluderer også egenvekten på hengeren og det er fort 8-900 kg. Så da blir det 1800 kg båt 800 kg henger 300 kg diesel eler hvor stor er tanken 100 kg vann 400 kg utstyr, anker tau paentry osv Ja alt må regnes med så en 2600-2700 henger blir kanskje litt snau når man tar med diesel og utstyr. De ligger på en lastevekt rett under og rett over 2 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Ja, jeg hadde 3,5 t henger med egenvekt på i overkant av 900 kg. Da er det nyttelast på ca 2600 kg og det blir det fort. Og da må både trekkvogn og førerkort også passe. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
xGoRD Svart 13.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 3 minutes ago, lurvetass said: Ja, jeg hadde 3,5 t henger med egenvekt på i overkant av 900 kg. Da er det nyttelast på ca 2600 kg og det blir det fort. Og da må både trekkvogn og førerkort også passe. Ja hadde 3,5 t henger før sjøl og den er det jo litt størrelse på så hadde kanskje håpa en størrelse mindre ville holde. Men greit å ikke ligge helt pø grensa. Bil og førerkort er i orden ? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 lurvetass skrev for 11 timer siden: Som Mouche sier så må alt regnes med her. Oppgitt totalvekt på hengeren inkluderer også egenvekten på hengeren og det er fort 8-900 kg. Så da blir det 1800 kg båt 800 kg henger 300 kg diesel eler hvor stor er tanken 100 kg vann 400 kg utstyr, anker tau paentry osv Det var da voldsomt mye denne båten skulle veie. 300 kg diesel er 416 liter. Den har da ikke så stor tank, ser heller ikke vits i å hamstre diesel på høsten. Bedre med mindre i tanken når båten skal opp, fersk diesel på våren. 100 liter/kg vann. Er det ikke like greit å tømme vanntanken før transport? Den må jo tømmes før vinteropplag. 400 kg utstyr, kanskje på tide å rydde i båten, dette er da en planende båt, ikke campingvogn. Selvfølgelig skal man regne rett, men å ha en henger på 3,5 tonn for å flytte denne båten virka voldsomt. Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 13.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 1 hour ago, Sørlandet2 said: Det var da voldsomt mye denne båten skulle veie. 300 kg diesel er 416 liter. Den har da ikke så stor tank, ser heller ikke vits i å hamstre diesel på høsten. Bedre med mindre i tanken når båten skal opp, fersk diesel på våren. 100 liter/kg vann. Er det ikke like greit å tømme vanntanken før transport? Den må jo tømmes før vinteropplag. 400 kg utstyr, kanskje på tide å rydde i båten, dette er da en planende båt, ikke campingvogn. Selvfølgelig skal man regne rett, men å ha en henger på 3,5 tonn for å flytte denne båten virka voldsomt. Ja det er nok tatt i litt. tanken er på 180 liter. Vann kan tømmes før transport. Med ankervinsj, batterier etc så tenker kanskje rundt 150 kg med utstyr. Men det hele kommer jo an på hvor mye denne båten veier. Si den veier 1750 kg som står i papirene fra Ibiza (aner fortsatt ikke om dette er med eller uten motor). En respo 2700 har nyttelast på 1984 kg noe båten med diesel og utstyr vil runde selv om jeg går ut fra det minste anslaget på vekten av båt og motor. Da er neste størrelse en 3500 henger som har nyttelast rundt 2600. Hadde som nevnt håpet å unngå en 3500 henger med tenker å traile den litt rundt i Norge så vil at det skal være lovlig lå kjøre med. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Sørlandet2 skrev for 8 timer siden: 300 kg diesel er 416 liter. Ikke så viktig med tanke på total vekt i ditt regnestykke, men diesel veier vel litt mer enn det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sørlandet2 Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 (redigert) Mouche skrev 34 minutter siden: Ikke så viktig med tanke på total vekt i ditt regnestykke, men diesel veier vel litt mer enn det? En liter diesel veier 0.84 kg. Så full tank, 180 liter, veier 152 kg. Jeg ser liten vits i å fylle tanken før lagring, så en får mer gammelt drivstoff til våren. Så har en 1/3 tank, 50 kg så skulle det vel vere tilstrekkelig. Redigert 14.Juni.2020 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Sørlandet2 skrev for 10 timer siden: 300 kg diesel er 416 liter. Sørlandet2 skrev 1 time siden: En liter diesel veier 0.84 kg. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lurvetass Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Nå har vel ikke TS skrevet at hengeren kun var opplagshenger. Og skal båten fraktes for å settes ut og dra på tur så er det mye utstyr som blir med. Men kan godt hende jeg tok i litt, men det var å poengtere at det blir mye vekt når alt regnes med. TS må jo regne mer nøyaktig for sin båt når han får riktig vekt. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
xGoRD Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Da har jeg fått svar fra Ibiza og standard fabrikkny båt veier ca 2100 kg med Kad32 ut fra fabrikk så det er en tung 23 foter. Så kommer utstyr og væsker i tillegg. Da kommer man vel ikke utenom en 3.5 t henger hvis den skal være lovlig å kjøre med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.