Jump to content

Har fått en 50hk Yamaha autolube, 6H5. Trenger litt hjelp til feilsøking og informasjon om motoren.

KarlStrømme

Recommended Posts

Jeg har fått en 50hk Yamaha. Jeg vet ingenting om motoren, fikk den gratis. 

Jeg har ikke fjernkontroll til den. Hvordan får jeg startet den uten fjernkontroll?

Hva bør jeg gjøre nå for å sjekke den best mulig? Jeg lurer også på hvilke andre motorer jeg kan bruke som evt. delemotor? Det er vel noen som har mye felles? Kan jeg f.eks. bygge den enkelt om til mer effekt?

Hvilken årsmodell er dette?

20200610_230816.jpg

Redigert av KarlStrømme (see edit history)

samme motor som 40H.   Vekt på disse motorene avhenger mye av modellvariant. vil tro din er ca 80 kg. 

Har ikke større "storebrødre", dvs ikke noen plomering å fjerne. 

iflg. https://marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/yamaha

så er denne bygd 1989

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

det går sikkert på et vis men har ikke anelse om hva som må kobles sammen av ledninger isåfall.   Er vel en 7- eller 10 pols plugg for multikabel til fjernkontrollen på den? 

Om du går inn på toppmenyen her så finner du en seksjon som heter dokumentarkiv, det finner du manualer der jeg mener denne motoren er dekt. 

Hmm , når jeg tenker etter, mener vi startet en kompis sin 60hk med snor på svinghjulet og mulitkabel frakoblet, + måtte stoppe den med choken. men kan godt være jeg husker feil... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei igjen! Målte kompresjon i dag, kald motor. 8kg på øverste og nederste,  dødt på midterste sylinder. Så nå blir det å rive sund, håper det ikke er for ille. Motoren ellers er veldig fin, servelholdt ut. Jeg har fortsatt ikke fjernkontroll, og vet ikke om trim fungerer. Det er knapper på motoren,  men disse fungerte ikke. Må tenning være på?

Du har jo 2 kabler som skal kobles til 12 Volt. Altså et batteri. Det er den svarte og røde på det første bildet øverst til høyre. Under starteren  midt i bildet har du et rele litt til venstre.Det er rundt med 2 tilkoblinger. Dette releet skal ha en brun kabel som du kan koble fra. Å "tyvkoble " denne kan du gjøre ved å sette denne brune til strømførende på releet. En av tilkoblingene. . Hvordan du stopper er jeg usikker på men du kan sikkert choke den ihjel eller koble fra bensintilførsel.Husk å ha på vannslange med "brille" så motoren får kjøling.  

Jeg fikk tak i service-sett til både forgassere og vanpumpe til denne hos boatparts.no  - og det finnes flere leverandører til denne motoren.

Noen sa fortalte meg dette er en av de beste påhengsmotorene fra den tiden de ble laget.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...